THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)
Descripción del Articulo
The present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are bei...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2007 |
Institución: | Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/19 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | desarrollo vocacional orientación profesional orientación vocacional universidad competencias talento vocational development professional orientation vocational orientation university competences talent |
id |
REVUPC_07bf02b213ea19939987be6ca1a1d390 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/19 |
network_acronym_str |
REVUPC |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository_id_str |
|
spelling |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC)LA UNIVERSIDAD COMO ESPACIO DE INTERVENCIÓN EN ORIENTACIÓN PROFESIONAL: UNA EXPERIENCIA EN LA UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADASNavarrete Talavera, PatriciaPeralta Kuan, Danieldesarrollo vocacionalorientación profesionalorientación vocacionaluniversidadcompetenciastalentovocational developmentprofessional orientationvocational orientationuniversitycompetencestalentThe present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are being developed at the Peruvian University of Applied Sciences nowadays. Professional orientation is conceived as the meaning and importance that the vocational development of a person has, understanding that this does not necessarily corresponds to one moment in your life, but that it develops in a permanent manner during your entire life cycle. Given that, in the world that we live in, the generation of knowledge and the demands for training are continuous, orientation takes a primordial role in the professional formation of the students and thus, in the University’s system that shelters us too. Therefore, it becomes necessary to generate new job offers that contemplate jointly: the educational model, the professors’ job, the services of the jobs that are available and the Orientation Area.El presente artículo constituye una reflexión acerca de la universidad como un espacio de intervención en la orientación vocacional y profesional. Ha sido realizada a la luz de los trabajos y la discusión teórica actual, tomando como referencia la experiencia desarrollada por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas1. La orientación profesional es una continuación de la orientación vocacional que tradicionalmente se circunscribe al momento de elección de la carrera. En la actualidad dada la acelerada generación de conocimientos y las demandas de capacitación continua, la orientación cobra un papel primordial en la formación profesional de los estudiantes y, por lo tanto, en el sistema universitario que los alberga. Se hace necesaria entonces la elaboración de nuevas propuestas de trabajo que contemplen conjuntamente el modelo educativo, la labor de los docentes, los servicios de bolsa de trabajo y el Área de Orientación.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 20Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 20Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 202223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/162https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/661info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/192024-03-05T20:10:05Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) LA UNIVERSIDAD COMO ESPACIO DE INTERVENCIÓN EN ORIENTACIÓN PROFESIONAL: UNA EXPERIENCIA EN LA UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS |
title |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) |
spellingShingle |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) Navarrete Talavera, Patricia desarrollo vocacional orientación profesional orientación vocacional universidad competencias talento vocational development professional orientation vocational orientation university competences talent |
title_short |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) |
title_full |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) |
title_fullStr |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) |
title_full_unstemmed |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) |
title_sort |
THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR INTERVENTION IN PROFESSIONAL ORIENTATION: ONE EXPERIENCE AT THE UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS APLICADAS (UPC) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Navarrete Talavera, Patricia Peralta Kuan, Daniel |
author |
Navarrete Talavera, Patricia |
author_facet |
Navarrete Talavera, Patricia Peralta Kuan, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Peralta Kuan, Daniel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
desarrollo vocacional orientación profesional orientación vocacional universidad competencias talento vocational development professional orientation vocational orientation university competences talent |
topic |
desarrollo vocacional orientación profesional orientación vocacional universidad competencias talento vocational development professional orientation vocational orientation university competences talent |
description |
The present article constitutes a reflection about the University as a space for intervention in vocational and professional orientation, taking into account the work presently done as well as the actual theoretical discussions and taking as a reference the experiences that are being developed at the Peruvian University of Applied Sciences nowadays. Professional orientation is conceived as the meaning and importance that the vocational development of a person has, understanding that this does not necessarily corresponds to one moment in your life, but that it develops in a permanent manner during your entire life cycle. Given that, in the world that we live in, the generation of knowledge and the demands for training are continuous, orientation takes a primordial role in the professional formation of the students and thus, in the University’s system that shelters us too. Therefore, it becomes necessary to generate new job offers that contemplate jointly: the educational model, the professors’ job, the services of the jobs that are available and the Orientation Area. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19 |
url |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/162 https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/19/661 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 20 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 20 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 20 2223-2516 reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instacron:UPC |
instname_str |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
instacron_str |
UPC |
institution |
UPC |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
collection |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842262631089438720 |
score |
12.87381 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).