APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING

Descripción del Articulo

How to approach higher education for training in applied research in a "change of epoch" where knowledge has become a substantial asset to the generation of value in goods and services in organizations? What strategy should be implemented when its efficiency tends to be measured through me...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Astorne, Renzo, Lepage, César
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2011
Institución:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6
Enlace del recurso:https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/6
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:estrategias
investigacón aplicada para ingeniería
modelo 2 universitario
strategies
applied research for engineering
university Model 2
id REVUPC_00311e6cf3e83f5102a5b34d54ebeb63
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6
network_acronym_str REVUPC
network_name_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository_id_str
spelling APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERINGLA FORMACIÓN UNIVERSITARIA EN INVESTIGACIÓN APLICADA Y EL CONTEXTO DE LA COMPLEJIDAD: UNA PERSPECTIVA ESTRATÉGICA PARA LA INNOVACIÓN EN INGENIERÍAAstorne, RenzoLepage, Césarestrategiasinvestigacón aplicada para ingenieríamodelo 2 universitariostrategiesapplied research for engineeringuniversity Model 2How to approach higher education for training in applied research in a "change of epoch" where knowledge has become a substantial asset to the generation of value in goods and services in organizations? What strategy should be implemented when its efficiency tends to be measured through mechanisms external to the research areas of the university? Two questions that allow, on the one hand, going the traditional way in which the university reiterates trivial mechanisms for engineering research training, and, on the other, the holistic -systemic-cybernetic- approach that promotes this same training in the context of complexity. This paper reviews the experience in the field of engineering, emphasizing the educational strategy aimed at achieving an insight of knowledge, where the university is facing increasing difficulty in setting the direction of the areas of applied research in engineering and associated training processes, i.e., in establishing the strategy.¿Cómo afrontar la educación universitaria para la formación en investigación aplicada en un “cambio de época” donde el conocimiento se ha vuelto el activo substancial a la generación de valor en los bienes y servicios de las organizaciones? ¿Qué estrategia implementar cuando su eficacia se tiende a medir a través de mecanismos externos a las áreas de investigación de la universidad? Dos interrogantes que permiten, por un lado recorrer la forma tradicional en que la universidad reitera mecanismos triviales de formación en investigación para ingeniería, y por otro, el enfoque holístico -sistémico–cibernético- de promover esta formación para el contexto de la complejidad. Esta ponencia repasa la experiencia en áreas de ingeniería, con énfasis en la estrategia educativa encaminada a lograr una visión sobre el conocimiento, donde la universidad encuentra una creciente dificultad para establecer la dirección de sus áreas de investigación aplicada en ingeniería y los procesos de formación asociados; vale decir, para establecer la estrategia.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2011-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/610.19083/ridu.5.6Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 5 No. 1 (5): January - December; 66-91Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 5 Núm. 1 (5): enero-diciembre; 66-91Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 5 n. 1 (5): Janeiro - Dezembro; 66-912223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/6/151https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/6/675info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/62024-03-05T20:08:24Z
dc.title.none.fl_str_mv APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
LA FORMACIÓN UNIVERSITARIA EN INVESTIGACIÓN APLICADA Y EL CONTEXTO DE LA COMPLEJIDAD: UNA PERSPECTIVA ESTRATÉGICA PARA LA INNOVACIÓN EN INGENIERÍA
title APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
spellingShingle APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
Astorne, Renzo
estrategias
investigacón aplicada para ingeniería
modelo 2 universitario
strategies
applied research for engineering
university Model 2
title_short APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
title_full APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
title_fullStr APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
title_full_unstemmed APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
title_sort APPLIED RESEARCH UNIVERSITY TRAINING AND THE CONTEXT OF COMPLEXITY: A STRATEGIC INNOVATION PERSPECTIVE IN ENGINEERING
dc.creator.none.fl_str_mv Astorne, Renzo
Lepage, César
author Astorne, Renzo
author_facet Astorne, Renzo
Lepage, César
author_role author
author2 Lepage, César
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv estrategias
investigacón aplicada para ingeniería
modelo 2 universitario
strategies
applied research for engineering
university Model 2
topic estrategias
investigacón aplicada para ingeniería
modelo 2 universitario
strategies
applied research for engineering
university Model 2
description How to approach higher education for training in applied research in a "change of epoch" where knowledge has become a substantial asset to the generation of value in goods and services in organizations? What strategy should be implemented when its efficiency tends to be measured through mechanisms external to the research areas of the university? Two questions that allow, on the one hand, going the traditional way in which the university reiterates trivial mechanisms for engineering research training, and, on the other, the holistic -systemic-cybernetic- approach that promotes this same training in the context of complexity. This paper reviews the experience in the field of engineering, emphasizing the educational strategy aimed at achieving an insight of knowledge, where the university is facing increasing difficulty in setting the direction of the areas of applied research in engineering and associated training processes, i.e., in establishing the strategy.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/6
10.19083/ridu.5.6
url https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/6
identifier_str_mv 10.19083/ridu.5.6
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/6/151
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/6/675
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 5 No. 1 (5): January - December; 66-91
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 5 Núm. 1 (5): enero-diciembre; 66-91
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 5 n. 1 (5): Janeiro - Dezembro; 66-91
2223-2516
reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron:UPC
instname_str Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron_str UPC
institution UPC
reponame_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
collection Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844799334926778368
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).