High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru

Descripción del Articulo

Objective: to evaluate the impact of a program on high-fidelity simulation on knowledge about sepsis and septic shock among pre-graduate medical students. Methods: A quasi-experimental study was conducted. Students received lectures on sepsis and septic shock before the simulation sessions. Two sess...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mas Ubillús, Guiliana, Tafur Bances , Karla, Fernandez Merjildo , Diana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Peruana Cayetano Heredia
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.upch.edu.pe:article/6003
Enlace del recurso:https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Simulación
sepsis
choque séptico
educación de pregrado en medicina
Simulation
septic shock
undergraduate
id REVUPCH_eaa864184abd524e4a255b3c54bc5ce3
oai_identifier_str oai:revistas.upch.edu.pe:article/6003
network_acronym_str REVUPCH
network_name_str Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
repository_id_str
spelling High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, PeruSimulación de alta fidelidad en sepsis y choque séptico para estudiantes de medicina de una universidad privada en Lima, PerúMas Ubillús, GuilianaTafur Bances , KarlaFernandez Merjildo , DianaSimulaciónsepsischoque sépticoeducación de pregrado en medicinaSimulationsepsis septic shockundergraduateObjective: to evaluate the impact of a program on high-fidelity simulation on knowledge about sepsis and septic shock among pre-graduate medical students. Methods: A quasi-experimental study was conducted. Students received lectures on sepsis and septic shock before the simulation sessions. Two sessions were scheduled, one on sepsis due to an upper urinary tract infection (scenery A) and the second one about septic shock due to nosocomial pneumonia (scenery B). A pre-and post-test was scheduled, and a debriefing was guided by a checklist to evaluate the achievement of the learning objectives. Results: 153 students participated; the mean score of the post-test was higher than the pre-test (0.97± 0.06 vs. 0.90 ± 0.14 p<0.00). The most right topic in the pre and post-test was determining gold time in sepsis and septic shock (98% on the pre-test and 100% on the post-test). The less correct item on the checklist was the evaluation of diuresis (50% and 35%, respectively). Conclusions: High-fidelity simulation sessions improve pre-graduated medical students' knowledge of sepsis and septic shock.Objetivo: Determinar el impacto de la simulación de alta fidelidad en el conocimiento sobre sepsis y choque séptico en estudiantes de pregrado de medicina. Material y métodos: Estudio cuasi experimental. Los alumnos recibieron lecturas sobre sepsis y choque séptico previo a las sesiones de simulación; las sesiones fueron dos, una sobre sepsis por infección urinaria alta (escenario A) y otra sobre choque séptico por neumonía nosocomial (escenario B). Se tomó una prueba escrita antes y después de cada sesión y se realizó el debriefing guiado por una lista de cotejo para evaluar el cumplimiento de los objetivos de aprendizaje. Resultados: Ciento cincuenta y tres alumnos participaron de las sesiones. La media del puntaje de la evaluación post intervención fue significativamente mayor respecto al puntaje previo a la intervención (0,97± 0,06 vs 0,90 ± 0,14 p<0,00).  El ítem más acertado en el pre-test y post-test fue determinar el tiempo de oro en sepsis y choque séptico (98% en pre-test y 100% en post-test). Con relación a la lista de cotejo, el ítem menos acertado fue la evaluación de la diuresis (50% y 35% respectivamente). Conclusiones: Las sesiones de simulación de alta fidelidad mejoran el conocimiento del manejo de sepsis y choque séptico en estudiantes de medicina de pregrado.Universidad Peruana Cayetano Heredia2025-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/600310.20453/rmh.v36i1.6003Revista Médica Herediana; Vol. 36 No. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15Revista Médica Herediana; Vol. 36 Núm. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15Revista Medica Herediana; v. 36 n. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-151729-214X1018-130X10.20453/rmh.v36i1reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Herediainstname:Universidad Peruana Cayetano Herediainstacron:UPCHspahttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6049https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6479Derechos de autor 2025 Guiliana Mas Ubillús, Karla Tafur Bances , Diana Fernandez Merjildo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upch.edu.pe:article/60032025-07-28T18:25:48Z
dc.title.none.fl_str_mv High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
Simulación de alta fidelidad en sepsis y choque séptico para estudiantes de medicina de una universidad privada en Lima, Perú
title High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
spellingShingle High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
Mas Ubillús, Guiliana
Simulación
sepsis
choque séptico
educación de pregrado en medicina
Simulation
sepsis
septic shock
undergraduate
title_short High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
title_full High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
title_fullStr High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
title_full_unstemmed High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
title_sort High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Mas Ubillús, Guiliana
Tafur Bances , Karla
Fernandez Merjildo , Diana
author Mas Ubillús, Guiliana
author_facet Mas Ubillús, Guiliana
Tafur Bances , Karla
Fernandez Merjildo , Diana
author_role author
author2 Tafur Bances , Karla
Fernandez Merjildo , Diana
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Simulación
sepsis
choque séptico
educación de pregrado en medicina
Simulation
sepsis
septic shock
undergraduate
topic Simulación
sepsis
choque séptico
educación de pregrado en medicina
Simulation
sepsis
septic shock
undergraduate
description Objective: to evaluate the impact of a program on high-fidelity simulation on knowledge about sepsis and septic shock among pre-graduate medical students. Methods: A quasi-experimental study was conducted. Students received lectures on sepsis and septic shock before the simulation sessions. Two sessions were scheduled, one on sepsis due to an upper urinary tract infection (scenery A) and the second one about septic shock due to nosocomial pneumonia (scenery B). A pre-and post-test was scheduled, and a debriefing was guided by a checklist to evaluate the achievement of the learning objectives. Results: 153 students participated; the mean score of the post-test was higher than the pre-test (0.97± 0.06 vs. 0.90 ± 0.14 p<0.00). The most right topic in the pre and post-test was determining gold time in sepsis and septic shock (98% on the pre-test and 100% on the post-test). The less correct item on the checklist was the evaluation of diuresis (50% and 35%, respectively). Conclusions: High-fidelity simulation sessions improve pre-graduated medical students' knowledge of sepsis and septic shock.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed article
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003
10.20453/rmh.v36i1.6003
url https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003
identifier_str_mv 10.20453/rmh.v36i1.6003
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6049
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6479
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Guiliana Mas Ubillús, Karla Tafur Bances , Diana Fernandez Merjildo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Guiliana Mas Ubillús, Karla Tafur Bances , Diana Fernandez Merjildo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Cayetano Heredia
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Cayetano Heredia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Médica Herediana; Vol. 36 No. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15
Revista Médica Herediana; Vol. 36 Núm. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15
Revista Medica Herediana; v. 36 n. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15
1729-214X
1018-130X
10.20453/rmh.v36i1
reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
instname:Universidad Peruana Cayetano Heredia
instacron:UPCH
instname_str Universidad Peruana Cayetano Heredia
instacron_str UPCH
institution UPCH
reponame_str Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
collection Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842351854096220160
score 12.650644
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).