High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru
Descripción del Articulo
Objective: to evaluate the impact of a program on high-fidelity simulation on knowledge about sepsis and septic shock among pre-graduate medical students. Methods: A quasi-experimental study was conducted. Students received lectures on sepsis and septic shock before the simulation sessions. Two sess...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Peruana Cayetano Heredia |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.upch.edu.pe:article/6003 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Simulación sepsis choque séptico educación de pregrado en medicina Simulation septic shock undergraduate |
id |
REVUPCH_eaa864184abd524e4a255b3c54bc5ce3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.upch.edu.pe:article/6003 |
network_acronym_str |
REVUPCH |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
repository_id_str |
|
spelling |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, PeruSimulación de alta fidelidad en sepsis y choque séptico para estudiantes de medicina de una universidad privada en Lima, PerúMas Ubillús, GuilianaTafur Bances , KarlaFernandez Merjildo , DianaSimulaciónsepsischoque sépticoeducación de pregrado en medicinaSimulationsepsis septic shockundergraduateObjective: to evaluate the impact of a program on high-fidelity simulation on knowledge about sepsis and septic shock among pre-graduate medical students. Methods: A quasi-experimental study was conducted. Students received lectures on sepsis and septic shock before the simulation sessions. Two sessions were scheduled, one on sepsis due to an upper urinary tract infection (scenery A) and the second one about septic shock due to nosocomial pneumonia (scenery B). A pre-and post-test was scheduled, and a debriefing was guided by a checklist to evaluate the achievement of the learning objectives. Results: 153 students participated; the mean score of the post-test was higher than the pre-test (0.97± 0.06 vs. 0.90 ± 0.14 p<0.00). The most right topic in the pre and post-test was determining gold time in sepsis and septic shock (98% on the pre-test and 100% on the post-test). The less correct item on the checklist was the evaluation of diuresis (50% and 35%, respectively). Conclusions: High-fidelity simulation sessions improve pre-graduated medical students' knowledge of sepsis and septic shock.Objetivo: Determinar el impacto de la simulación de alta fidelidad en el conocimiento sobre sepsis y choque séptico en estudiantes de pregrado de medicina. Material y métodos: Estudio cuasi experimental. Los alumnos recibieron lecturas sobre sepsis y choque séptico previo a las sesiones de simulación; las sesiones fueron dos, una sobre sepsis por infección urinaria alta (escenario A) y otra sobre choque séptico por neumonía nosocomial (escenario B). Se tomó una prueba escrita antes y después de cada sesión y se realizó el debriefing guiado por una lista de cotejo para evaluar el cumplimiento de los objetivos de aprendizaje. Resultados: Ciento cincuenta y tres alumnos participaron de las sesiones. La media del puntaje de la evaluación post intervención fue significativamente mayor respecto al puntaje previo a la intervención (0,97± 0,06 vs 0,90 ± 0,14 p<0,00). El ítem más acertado en el pre-test y post-test fue determinar el tiempo de oro en sepsis y choque séptico (98% en pre-test y 100% en post-test). Con relación a la lista de cotejo, el ítem menos acertado fue la evaluación de la diuresis (50% y 35% respectivamente). Conclusiones: Las sesiones de simulación de alta fidelidad mejoran el conocimiento del manejo de sepsis y choque séptico en estudiantes de medicina de pregrado.Universidad Peruana Cayetano Heredia2025-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/600310.20453/rmh.v36i1.6003Revista Médica Herediana; Vol. 36 No. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15Revista Médica Herediana; Vol. 36 Núm. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15Revista Medica Herediana; v. 36 n. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-151729-214X1018-130X10.20453/rmh.v36i1reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Herediainstname:Universidad Peruana Cayetano Herediainstacron:UPCHspahttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6049https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6479Derechos de autor 2025 Guiliana Mas Ubillús, Karla Tafur Bances , Diana Fernandez Merjildo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upch.edu.pe:article/60032025-07-28T18:25:48Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru Simulación de alta fidelidad en sepsis y choque séptico para estudiantes de medicina de una universidad privada en Lima, Perú |
title |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru |
spellingShingle |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru Mas Ubillús, Guiliana Simulación sepsis choque séptico educación de pregrado en medicina Simulation sepsis septic shock undergraduate |
title_short |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru |
title_full |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru |
title_fullStr |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru |
title_full_unstemmed |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru |
title_sort |
High-fidelity simulation in sepsis and septic shock for medical students of a private university in Lima, Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mas Ubillús, Guiliana Tafur Bances , Karla Fernandez Merjildo , Diana |
author |
Mas Ubillús, Guiliana |
author_facet |
Mas Ubillús, Guiliana Tafur Bances , Karla Fernandez Merjildo , Diana |
author_role |
author |
author2 |
Tafur Bances , Karla Fernandez Merjildo , Diana |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Simulación sepsis choque séptico educación de pregrado en medicina Simulation sepsis septic shock undergraduate |
topic |
Simulación sepsis choque séptico educación de pregrado en medicina Simulation sepsis septic shock undergraduate |
description |
Objective: to evaluate the impact of a program on high-fidelity simulation on knowledge about sepsis and septic shock among pre-graduate medical students. Methods: A quasi-experimental study was conducted. Students received lectures on sepsis and septic shock before the simulation sessions. Two sessions were scheduled, one on sepsis due to an upper urinary tract infection (scenery A) and the second one about septic shock due to nosocomial pneumonia (scenery B). A pre-and post-test was scheduled, and a debriefing was guided by a checklist to evaluate the achievement of the learning objectives. Results: 153 students participated; the mean score of the post-test was higher than the pre-test (0.97± 0.06 vs. 0.90 ± 0.14 p<0.00). The most right topic in the pre and post-test was determining gold time in sepsis and septic shock (98% on the pre-test and 100% on the post-test). The less correct item on the checklist was the evaluation of diuresis (50% and 35%, respectively). Conclusions: High-fidelity simulation sessions improve pre-graduated medical students' knowledge of sepsis and septic shock. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed article Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003 10.20453/rmh.v36i1.6003 |
url |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003 |
identifier_str_mv |
10.20453/rmh.v36i1.6003 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6049 https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/6003/6479 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Guiliana Mas Ubillús, Karla Tafur Bances , Diana Fernandez Merjildo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Guiliana Mas Ubillús, Karla Tafur Bances , Diana Fernandez Merjildo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Médica Herediana; Vol. 36 No. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15 Revista Médica Herediana; Vol. 36 Núm. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15 Revista Medica Herediana; v. 36 n. 1 (2025): Enero-Marzo; 6-15 1729-214X 1018-130X 10.20453/rmh.v36i1 reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia instname:Universidad Peruana Cayetano Heredia instacron:UPCH |
instname_str |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
instacron_str |
UPCH |
institution |
UPCH |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
collection |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842351854096220160 |
score |
12.650644 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).