Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism
Descripción del Articulo
We present the case of a 3-year-old girl with autism that showed difficulties to stablish relationships and to integrate facial and body gestures to her verbal language. In addition, she showed inflexibility to postural changes and strong bond to inanimate objects. A new intervention tool was offere...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana Cayetano Heredia |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.upch.edu.pe:article/3549 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/3549 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Trastorno autístico, trastornos psicomotores, intervención precoz (educación), participación del paciente, cuidadores. Autistic disorder, psychomotor disorders, early intervention (education), patient participation, caregivers. |
id |
REVUPCH_2e22fa1b4e5f8ecc6dd8f4b0cda7cdc4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.upch.edu.pe:article/3549 |
network_acronym_str |
REVUPCH |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
repository_id_str |
|
spelling |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autismEfecto de la intervención psicomotriz con participación del cuidador sobre la comunicación gestual de una niña con autismoTaboada-Huarcaya, XiomaraTrastorno autístico, trastornos psicomotores, intervención precoz (educación), participación del paciente, cuidadores.Autistic disorder, psychomotor disorders, early intervention (education), patient participation, caregivers.We present the case of a 3-year-old girl with autism that showed difficulties to stablish relationships and to integrate facial and body gestures to her verbal language. In addition, she showed inflexibility to postural changes and strong bond to inanimate objects. A new intervention tool was offered based on providing affection and movement through primary relationships. The objective was to facilitate motor gesture to achieve gesture communication integrated to verbal language favoring spontaneous connection of the girl with her caretaker and with her surroundings.Se presenta el caso de una niña de 3 años, con trastorno del espectro autista que mostraba dificultades para relacionarse e integrar los gestos faciales y corporales a su lenguaje verbal; además, se mostraba inflexible a los cambios posturales y presentaba fuerte apego a objetos inanimados. Se brindó una nueva herramienta de intervención en base al movimiento y el afecto a través de las relaciones primarias. El objetivo fue facilitar el gesto motor, de manera que se lograse una comunicación gestual integrada a la verbal y se favoreciese la conexión espontánea de la niña con su cuidador y el entorno.Universidad Peruana Cayetano Heredia2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/354910.20453/rmh.v30i2.3549Revista Médica Herediana; Vol. 30 No. 2 (2019): April - June; 100-104Revista Médica Herediana; Vol. 30 Núm. 2 (2019): Abril - Junio; 100-104Revista Medica Herediana; v. 30 n. 2 (2019): abril - junho; 100-1041729-214X1018-130Xreponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Herediainstname:Universidad Peruana Cayetano Herediainstacron:UPCHspahttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/3549/3919info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upch.edu.pe:article/35492024-01-15T21:23:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism Efecto de la intervención psicomotriz con participación del cuidador sobre la comunicación gestual de una niña con autismo |
title |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism |
spellingShingle |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism Taboada-Huarcaya, Xiomara Trastorno autístico, trastornos psicomotores, intervención precoz (educación), participación del paciente, cuidadores. Autistic disorder, psychomotor disorders, early intervention (education), patient participation, caregivers. |
title_short |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism |
title_full |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism |
title_fullStr |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism |
title_full_unstemmed |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism |
title_sort |
Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Taboada-Huarcaya, Xiomara |
author |
Taboada-Huarcaya, Xiomara |
author_facet |
Taboada-Huarcaya, Xiomara |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Trastorno autístico, trastornos psicomotores, intervención precoz (educación), participación del paciente, cuidadores. Autistic disorder, psychomotor disorders, early intervention (education), patient participation, caregivers. |
topic |
Trastorno autístico, trastornos psicomotores, intervención precoz (educación), participación del paciente, cuidadores. Autistic disorder, psychomotor disorders, early intervention (education), patient participation, caregivers. |
description |
We present the case of a 3-year-old girl with autism that showed difficulties to stablish relationships and to integrate facial and body gestures to her verbal language. In addition, she showed inflexibility to postural changes and strong bond to inanimate objects. A new intervention tool was offered based on providing affection and movement through primary relationships. The objective was to facilitate motor gesture to achieve gesture communication integrated to verbal language favoring spontaneous connection of the girl with her caretaker and with her surroundings. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed article Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/3549 10.20453/rmh.v30i2.3549 |
url |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/3549 |
identifier_str_mv |
10.20453/rmh.v30i2.3549 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/3549/3919 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Médica Herediana; Vol. 30 No. 2 (2019): April - June; 100-104 Revista Médica Herediana; Vol. 30 Núm. 2 (2019): Abril - Junio; 100-104 Revista Medica Herediana; v. 30 n. 2 (2019): abril - junho; 100-104 1729-214X 1018-130X reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia instname:Universidad Peruana Cayetano Heredia instacron:UPCH |
instname_str |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
instacron_str |
UPCH |
institution |
UPCH |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
collection |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842351687552991232 |
score |
12.650644 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).