Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity

Descripción del Articulo

This article intends to be a contribution to a critical reflection about two educational divergent and conflicting models. On one side, there is the Intercultural Bilingual Education promoted by the Faculty of Education of the UNMSM and the Regional Association of Indigenous Peoples of the Central F...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Jaramillo García, Enrique M.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22373
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación Intercultural Bilingüe
pueblos indígenas
educación occidental
Estado criollo
Intercultural Bilingual Education
indigenous peoples
Western education
Creole State
id REVUNMSM_f4ea91322e552ba93543db7d539b146f
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22373
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversityLa necesidad de una Educación Intercultural Bilingüe que busque la unidad en la diversidadJaramillo García, Enrique M.Jaramillo García, Enrique M.Educación Intercultural Bilingüepueblos indígenaseducación occidentalEstado criolloIntercultural Bilingual Educationindigenous peoplesWestern educationCreole StateThis article intends to be a contribution to a critical reflection about two educational divergent and conflicting models. On one side, there is the Intercultural Bilingual Education promoted by the Faculty of Education of the UNMSM and the Regional Association of Indigenous Peoples of the Central Forest and, on the other side, there is the official Western homogenizing reifying education, whose objective is to maintain social injustice and the status quo, promoted by the creole state. The idea is to train teachers of Intercultural Bilingual Primary Education loofing for getting unity among diversity, and tryingto rescue the historical memory and the valuable cultural capital of the indigenous peoples of the central region.El presente artículo pretende contribuir a la reflexión crítica sobre la existencia de dos modelos educativos, divergentes y contrapuestos: por una parte, la Educación Intercultural Bilingüe, promovida por Facultad de Educación de la UNMSM y la Asociación Regional de Pueblos Indígenas de la Selva Central y, por otra parte, la educación oficial occidental homogeneizadora y cosificadora, cuyo objetivo es mantener la injusticia social y el statu quo, promovida por el Estado criollo. Se trata de formar profesores de Educación Primaria Intercultural Bilingüe, buscando la unidad en la diversidad, rescatando la memoria histórica y el rico capital cultural de los pueblos indígenas de la región central.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2017-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2237310.15381/lengsoc.v16i2.22373Lengua y Sociedad; Vol. 16 No. 2 (2017); 43-53Lengua y Sociedad; v. 16 n. 2 (2017); 43-53Lengua y Sociedad; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 43-532413-26591729-972110.15381/lengsoc.v16i2reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373/17922Derechos de autor 2017 Enrique M. Jaramillo Garcíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223732022-03-02T21:03:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
La necesidad de una Educación Intercultural Bilingüe que busque la unidad en la diversidad
title Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
spellingShingle Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
Jaramillo García, Enrique M.
Educación Intercultural Bilingüe
pueblos indígenas
educación occidental
Estado criollo
Intercultural Bilingual Education
indigenous peoples
Western education
Creole State
title_short Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
title_full Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
title_fullStr Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
title_full_unstemmed Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
title_sort Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
dc.creator.none.fl_str_mv Jaramillo García, Enrique M.
Jaramillo García, Enrique M.
author Jaramillo García, Enrique M.
author_facet Jaramillo García, Enrique M.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educación Intercultural Bilingüe
pueblos indígenas
educación occidental
Estado criollo
Intercultural Bilingual Education
indigenous peoples
Western education
Creole State
topic Educación Intercultural Bilingüe
pueblos indígenas
educación occidental
Estado criollo
Intercultural Bilingual Education
indigenous peoples
Western education
Creole State
description This article intends to be a contribution to a critical reflection about two educational divergent and conflicting models. On one side, there is the Intercultural Bilingual Education promoted by the Faculty of Education of the UNMSM and the Regional Association of Indigenous Peoples of the Central Forest and, on the other side, there is the official Western homogenizing reifying education, whose objective is to maintain social injustice and the status quo, promoted by the creole state. The idea is to train teachers of Intercultural Bilingual Primary Education loofing for getting unity among diversity, and tryingto rescue the historical memory and the valuable cultural capital of the indigenous peoples of the central region.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373
10.15381/lengsoc.v16i2.22373
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v16i2.22373
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373/17922
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Enrique M. Jaramillo García
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Enrique M. Jaramillo García
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 16 No. 2 (2017); 43-53
Lengua y Sociedad; v. 16 n. 2 (2017); 43-53
Lengua y Sociedad; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 43-53
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v16i2
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238321700470784
score 13.940932
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).