Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity
Descripción del Articulo
This article intends to be a contribution to a critical reflection about two educational divergent and conflicting models. On one side, there is the Intercultural Bilingual Education promoted by the Faculty of Education of the UNMSM and the Regional Association of Indigenous Peoples of the Central F...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22373 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación Intercultural Bilingüe pueblos indígenas educación occidental Estado criollo Intercultural Bilingual Education indigenous peoples Western education Creole State |
id |
REVUNMSM_f4ea91322e552ba93543db7d539b146f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22373 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversityLa necesidad de una Educación Intercultural Bilingüe que busque la unidad en la diversidadJaramillo García, Enrique M.Jaramillo García, Enrique M.Educación Intercultural Bilingüepueblos indígenaseducación occidentalEstado criolloIntercultural Bilingual Educationindigenous peoplesWestern educationCreole StateThis article intends to be a contribution to a critical reflection about two educational divergent and conflicting models. On one side, there is the Intercultural Bilingual Education promoted by the Faculty of Education of the UNMSM and the Regional Association of Indigenous Peoples of the Central Forest and, on the other side, there is the official Western homogenizing reifying education, whose objective is to maintain social injustice and the status quo, promoted by the creole state. The idea is to train teachers of Intercultural Bilingual Primary Education loofing for getting unity among diversity, and tryingto rescue the historical memory and the valuable cultural capital of the indigenous peoples of the central region.El presente artículo pretende contribuir a la reflexión crítica sobre la existencia de dos modelos educativos, divergentes y contrapuestos: por una parte, la Educación Intercultural Bilingüe, promovida por Facultad de Educación de la UNMSM y la Asociación Regional de Pueblos Indígenas de la Selva Central y, por otra parte, la educación oficial occidental homogeneizadora y cosificadora, cuyo objetivo es mantener la injusticia social y el statu quo, promovida por el Estado criollo. Se trata de formar profesores de Educación Primaria Intercultural Bilingüe, buscando la unidad en la diversidad, rescatando la memoria histórica y el rico capital cultural de los pueblos indígenas de la región central.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2017-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2237310.15381/lengsoc.v16i2.22373Lengua y Sociedad; Vol. 16 No. 2 (2017); 43-53Lengua y Sociedad; v. 16 n. 2 (2017); 43-53Lengua y Sociedad; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 43-532413-26591729-972110.15381/lengsoc.v16i2reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373/17922Derechos de autor 2017 Enrique M. Jaramillo Garcíahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223732022-03-02T21:03:01Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity La necesidad de una Educación Intercultural Bilingüe que busque la unidad en la diversidad |
title |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity |
spellingShingle |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity Jaramillo García, Enrique M. Educación Intercultural Bilingüe pueblos indígenas educación occidental Estado criollo Intercultural Bilingual Education indigenous peoples Western education Creole State |
title_short |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity |
title_full |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity |
title_fullStr |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity |
title_full_unstemmed |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity |
title_sort |
Intercultural Bilingual Education for getting unity in diversity |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Jaramillo García, Enrique M. Jaramillo García, Enrique M. |
author |
Jaramillo García, Enrique M. |
author_facet |
Jaramillo García, Enrique M. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación Intercultural Bilingüe pueblos indígenas educación occidental Estado criollo Intercultural Bilingual Education indigenous peoples Western education Creole State |
topic |
Educación Intercultural Bilingüe pueblos indígenas educación occidental Estado criollo Intercultural Bilingual Education indigenous peoples Western education Creole State |
description |
This article intends to be a contribution to a critical reflection about two educational divergent and conflicting models. On one side, there is the Intercultural Bilingual Education promoted by the Faculty of Education of the UNMSM and the Regional Association of Indigenous Peoples of the Central Forest and, on the other side, there is the official Western homogenizing reifying education, whose objective is to maintain social injustice and the status quo, promoted by the creole state. The idea is to train teachers of Intercultural Bilingual Primary Education loofing for getting unity among diversity, and tryingto rescue the historical memory and the valuable cultural capital of the indigenous peoples of the central region. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373 10.15381/lengsoc.v16i2.22373 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v16i2.22373 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22373/17922 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Enrique M. Jaramillo García https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Enrique M. Jaramillo García https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 16 No. 2 (2017); 43-53 Lengua y Sociedad; v. 16 n. 2 (2017); 43-53 Lengua y Sociedad; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 43-53 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v16i2 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238321700470784 |
score |
13.940932 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).