Syntax in elementary school writing
Descripción del Articulo
The study explores aspects of the syntactic development of the written mother tongue of sixth grade primary students in national schools in Lima. This paper focuses on the occurrence of subordinate constructions in narrative texts produced by the students. Even though there is not yet a control of p...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22646 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22646 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Construcción sintáctica subordinación escritura sexto grado colegios estatales Syntactic construction subordination writing sixth grade national schools |
id |
REVUNMSM_e573b66732160dd49d0d9e726b2a6344 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22646 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Syntax in elementary school writingLa sintaxis en la escritura de primariaLozada Trimbath, Minnie EloisaLozada Trimbath, Minnie EloisaConstrucción sintácticasubordinaciónescriturasexto gradocolegios estatalesSyntactic constructionsubordinationwritingsixth gradenational schoolsThe study explores aspects of the syntactic development of the written mother tongue of sixth grade primary students in national schools in Lima. This paper focuses on the occurrence of subordinate constructions in narrative texts produced by the students. Even though there is not yet a control of punctuation to separate sentences, it is possible to identify types of subordinating constructions. Among the most frequent, it is possible to see adverbial ones, especially those dealing with cause and time. The next more frequent are those that function as direct object. Concerning the control of the linguistic constructions mentioned before, one can observe that the majority of students that produce them handle them in an acceptable way. Nevertheless, one can notice the presence of certain types of mistakes, information that can also contribute to the planning of the teacher’s work. One can then say that, in the students handling of the language, there is a movement towards flexibility when dealing with syntax.El estudio explora aspectos del desarrollo sintáctico de la lengua materna castellana escrita en alumnos del sexto de primaria de colegios nacionales de Lima. El trabajo se centra en la ocurrencia de construcciones subordinadas en textos de tipo narrativo producidos por los estudiantes. Se observa que, aunque aún no se domina la puntuación para separar adecuadamente oraciones, se pueden identificar tipos de construcciones de subordinación. Entre las más frecuentes están las tradicionalmente llamadas circunstanciales o adverbiales, en especial las causales y las temporales. A estas les siguen las de complementariedad directa. En lo referente al grado de control de las construcciones lingüísticas mencionadas, se observa que la mayoría de aquellos alumnos que las emplean tiene un manejo aceptable de estas. Sin embargo, se detecta, también, la ocurrencia de ciertos errores, información que puede contribuir a la planificación del trabajo docente. Se puede decir, entonces, que en los alumnos estudiados el manejo de la lengua materna presenta un inicio de flexibilidad en la sintaxis.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2012-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2264610.15381/lengsoc.v12i1.22646Lengua y Sociedad; Vol. 12 No. 1 (2012); 108-122Lengua y Sociedad; v. 12 n. 1 (2012); 108-122Lengua y Sociedad; Vol. 12 Núm. 1 (2012); 108-1222413-26591729-972110.15381/lengsoc.v12i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22646/18047Derechos de autor 2012 Minnie Eloisa Lozada Trimbathhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/226462022-03-31T13:36:53Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Syntax in elementary school writing La sintaxis en la escritura de primaria |
title |
Syntax in elementary school writing |
spellingShingle |
Syntax in elementary school writing Lozada Trimbath, Minnie Eloisa Construcción sintáctica subordinación escritura sexto grado colegios estatales Syntactic construction subordination writing sixth grade national schools |
title_short |
Syntax in elementary school writing |
title_full |
Syntax in elementary school writing |
title_fullStr |
Syntax in elementary school writing |
title_full_unstemmed |
Syntax in elementary school writing |
title_sort |
Syntax in elementary school writing |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lozada Trimbath, Minnie Eloisa Lozada Trimbath, Minnie Eloisa |
author |
Lozada Trimbath, Minnie Eloisa |
author_facet |
Lozada Trimbath, Minnie Eloisa |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Construcción sintáctica subordinación escritura sexto grado colegios estatales Syntactic construction subordination writing sixth grade national schools |
topic |
Construcción sintáctica subordinación escritura sexto grado colegios estatales Syntactic construction subordination writing sixth grade national schools |
description |
The study explores aspects of the syntactic development of the written mother tongue of sixth grade primary students in national schools in Lima. This paper focuses on the occurrence of subordinate constructions in narrative texts produced by the students. Even though there is not yet a control of punctuation to separate sentences, it is possible to identify types of subordinating constructions. Among the most frequent, it is possible to see adverbial ones, especially those dealing with cause and time. The next more frequent are those that function as direct object. Concerning the control of the linguistic constructions mentioned before, one can observe that the majority of students that produce them handle them in an acceptable way. Nevertheless, one can notice the presence of certain types of mistakes, information that can also contribute to the planning of the teacher’s work. One can then say that, in the students handling of the language, there is a movement towards flexibility when dealing with syntax. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22646 10.15381/lengsoc.v12i1.22646 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22646 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v12i1.22646 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22646/18047 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2012 Minnie Eloisa Lozada Trimbath https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2012 Minnie Eloisa Lozada Trimbath https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 12 No. 1 (2012); 108-122 Lengua y Sociedad; v. 12 n. 1 (2012); 108-122 Lengua y Sociedad; Vol. 12 Núm. 1 (2012); 108-122 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v12i1 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238322351636480 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).