The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
Descripción del Articulo
The objective of this research is to identify factors that determine the quality of academic services in universities , from three case studies in the context of Latin America ( Venezuela , Mexico and Chile). Model survey SERVQUALing was used , and upon proof of sampling adequacy, the multivariate s...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/11869 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Service quality University factor analysis SERVQUALing Industrial Engineering calidad de servicio universidad análisis de factores Ingeniería Industrial |
id |
REVUNMSM_e3ebd9fb413ea3560095daf03878fadf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/11869 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american contextLa calidad de los servicios universitarios: reflexiones a partir del estudio de casos en el contexto latinoamericanoMejías Acosta, AgustínValle Barra, MauricioVega Robles, ArturoService qualityUniversityfactor analysisSERVQUALingIndustrial Engineeringcalidad de serviciouniversidadanálisis de factoresSERVQUALingIngeniería IndustrialThe objective of this research is to identify factors that determine the quality of academic services in universities , from three case studies in the context of Latin America ( Venezuela , Mexico and Chile). Model survey SERVQUALing was used , and upon proof of sampling adequacy, the multivariate statistical technique of Factor Analysis , where the dimensions underlying quality of services as perceived by students were identified was used highlighting Safety , Responsiveness and Empathy as a key and common elements. The survey used was reliable and valid , as evidenced by the statistical tests performed ( significant at 5%). The results confirm the dynamic and multidimensional nature of quality of academic services , allowing present some thoughts for discussion.El objetivo de esta investigación fue identificar los factores que determinan la calidad de los servicios académicos en instituciones universitarias, a partir de tres estudios de casos en el contexto latinoamericano (Venezuela, México y Chile). Se usó el modelo de encuesta SERVQUALing, y previa demostración de la adecuación muestral, se empleó la técnica estadística multivariante de Análisis de Factores, donde se identificaron las dimensiones que subyacen la calidad de los servicios, según las percepciones de los estudiantes, destacándose la Seguridad, la Capacidad de Respuesta y la Empatía, como elementos clave y comunes. La encuesta usada resultó fiable y válida, según lo evidencian las pruebas estadísticas realizadas (significativas al 5%). Los resultados confirman el carácter dinámico y multidimensional de la calidad de los servicios académicos, lo que permite presentar algunas reflexiones para el debate.Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/1186910.15381/idata.v16i2.11869Industrial Data; Vol. 16 No. 2 (2013); 13-24Industrial Data; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 13-241810-99931560-9146reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869/10591Derechos de autor 2013 Agustín Mejías Acosta, Mauricio Valle Barra, Arturo Vega Robleshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/118692021-07-14T10:15:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context La calidad de los servicios universitarios: reflexiones a partir del estudio de casos en el contexto latinoamericano |
title |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context |
spellingShingle |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context Mejías Acosta, Agustín Service quality University factor analysis SERVQUALing Industrial Engineering calidad de servicio universidad análisis de factores SERVQUALing Ingeniería Industrial |
title_short |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context |
title_full |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context |
title_fullStr |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context |
title_full_unstemmed |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context |
title_sort |
The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mejías Acosta, Agustín Valle Barra, Mauricio Vega Robles, Arturo |
author |
Mejías Acosta, Agustín |
author_facet |
Mejías Acosta, Agustín Valle Barra, Mauricio Vega Robles, Arturo |
author_role |
author |
author2 |
Valle Barra, Mauricio Vega Robles, Arturo |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Service quality University factor analysis SERVQUALing Industrial Engineering calidad de servicio universidad análisis de factores SERVQUALing Ingeniería Industrial |
topic |
Service quality University factor analysis SERVQUALing Industrial Engineering calidad de servicio universidad análisis de factores SERVQUALing Ingeniería Industrial |
description |
The objective of this research is to identify factors that determine the quality of academic services in universities , from three case studies in the context of Latin America ( Venezuela , Mexico and Chile). Model survey SERVQUALing was used , and upon proof of sampling adequacy, the multivariate statistical technique of Factor Analysis , where the dimensions underlying quality of services as perceived by students were identified was used highlighting Safety , Responsiveness and Empathy as a key and common elements. The survey used was reliable and valid , as evidenced by the statistical tests performed ( significant at 5%). The results confirm the dynamic and multidimensional nature of quality of academic services , allowing present some thoughts for discussion. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869 10.15381/idata.v16i2.11869 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869 |
identifier_str_mv |
10.15381/idata.v16i2.11869 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869/10591 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2013 Agustín Mejías Acosta, Mauricio Valle Barra, Arturo Vega Robles https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2013 Agustín Mejías Acosta, Mauricio Valle Barra, Arturo Vega Robles https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Industrial Data; Vol. 16 No. 2 (2013); 13-24 Industrial Data; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 13-24 1810-9993 1560-9146 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238301631774720 |
score |
13.949927 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).