The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context

Descripción del Articulo

The objective of this research is to identify factors that determine the quality of academic services in universities , from three case studies in the context of Latin America ( Venezuela , Mexico and Chile). Model survey SERVQUALing was used , and upon proof of sampling adequacy, the multivariate s...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mejías Acosta, Agustín, Valle Barra, Mauricio, Vega Robles, Arturo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/11869
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Service quality
University
factor analysis
SERVQUALing
Industrial Engineering
calidad de servicio
universidad
análisis de factores
Ingeniería Industrial
id REVUNMSM_e3ebd9fb413ea3560095daf03878fadf
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/11869
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The quality of university services: reflections from a case study in the latin american contextLa calidad de los servicios universitarios: reflexiones a partir del estudio de casos en el contexto latinoamericanoMejías Acosta, AgustínValle Barra, MauricioVega Robles, ArturoService qualityUniversityfactor analysisSERVQUALingIndustrial Engineeringcalidad de serviciouniversidadanálisis de factoresSERVQUALingIngeniería IndustrialThe objective of this research is to identify factors that determine the quality of academic services in universities , from three case studies in the context of Latin America ( Venezuela , Mexico and Chile). Model survey SERVQUALing was used , and upon proof of sampling adequacy, the multivariate statistical technique of Factor Analysis , where the dimensions underlying quality of services as perceived by students were identified was used highlighting Safety , Responsiveness and Empathy as a key and common elements. The survey used was reliable and valid , as evidenced by the statistical tests performed ( significant at 5%). The results confirm the dynamic and multidimensional nature of quality of academic services , allowing present some thoughts for discussion.El objetivo de esta investigación fue identificar los factores que determinan la calidad de los servicios académicos en instituciones universitarias, a partir de tres estudios de casos en el contexto latinoamericano (Venezuela, México y Chile). Se usó el modelo de encuesta SERVQUALing, y previa demostración de la adecuación muestral, se empleó la técnica estadística multivariante de Análisis de Factores, donde se identificaron las dimensiones que subyacen la calidad de los servicios, según las percepciones de los estudiantes, destacándose la Seguridad, la Capacidad de Respuesta y la Empatía, como elementos clave y comunes. La encuesta usada resultó fiable y válida, según lo evidencian las pruebas estadísticas realizadas (significativas al 5%). Los resultados confirman el carácter dinámico y multidimensional de la calidad de los servicios académicos, lo que permite presentar algunas reflexiones para el debate.Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/1186910.15381/idata.v16i2.11869Industrial Data; Vol. 16 No. 2 (2013); 13-24Industrial Data; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 13-241810-99931560-9146reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869/10591Derechos de autor 2013 Agustín Mejías Acosta, Mauricio Valle Barra, Arturo Vega Robleshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/118692021-07-14T10:15:10Z
dc.title.none.fl_str_mv The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
La calidad de los servicios universitarios: reflexiones a partir del estudio de casos en el contexto latinoamericano
title The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
spellingShingle The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
Mejías Acosta, Agustín
Service quality
University
factor analysis
SERVQUALing
Industrial Engineering
calidad de servicio
universidad
análisis de factores
SERVQUALing
Ingeniería Industrial
title_short The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
title_full The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
title_fullStr The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
title_full_unstemmed The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
title_sort The quality of university services: reflections from a case study in the latin american context
dc.creator.none.fl_str_mv Mejías Acosta, Agustín
Valle Barra, Mauricio
Vega Robles, Arturo
author Mejías Acosta, Agustín
author_facet Mejías Acosta, Agustín
Valle Barra, Mauricio
Vega Robles, Arturo
author_role author
author2 Valle Barra, Mauricio
Vega Robles, Arturo
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Service quality
University
factor analysis
SERVQUALing
Industrial Engineering
calidad de servicio
universidad
análisis de factores
SERVQUALing
Ingeniería Industrial
topic Service quality
University
factor analysis
SERVQUALing
Industrial Engineering
calidad de servicio
universidad
análisis de factores
SERVQUALing
Ingeniería Industrial
description The objective of this research is to identify factors that determine the quality of academic services in universities , from three case studies in the context of Latin America ( Venezuela , Mexico and Chile). Model survey SERVQUALing was used , and upon proof of sampling adequacy, the multivariate statistical technique of Factor Analysis , where the dimensions underlying quality of services as perceived by students were identified was used highlighting Safety , Responsiveness and Empathy as a key and common elements. The survey used was reliable and valid , as evidenced by the statistical tests performed ( significant at 5%). The results confirm the dynamic and multidimensional nature of quality of academic services , allowing present some thoughts for discussion.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869
10.15381/idata.v16i2.11869
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869
identifier_str_mv 10.15381/idata.v16i2.11869
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/11869/10591
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Agustín Mejías Acosta, Mauricio Valle Barra, Arturo Vega Robles
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Agustín Mejías Acosta, Mauricio Valle Barra, Arturo Vega Robles
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Industrial Data; Vol. 16 No. 2 (2013); 13-24
Industrial Data; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 13-24
1810-9993
1560-9146
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238301631774720
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).