MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
Descripción del Articulo
The present research seeks to answer the question: What is the measurement model to assess the impact of the ICT use in the teaching-learning process to obtain a formative improvement of public accountants in national universities of Lima Metropolitan Area? The work addresses this subject and bases...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/12464 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Information and Communication Technology teaching and learning continuous improvement competitive advantages Tecnologías de Información y Comunicación enseñanza- aprendizaje mejora continua ventajas competitivas. |
id |
REVUNMSM_d0761c4cf639856bddfcadc13f3c4725 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/12464 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHINGMEDICIÓN DEL IMPACTO DE LAS TIC EN LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LA PROFESIÓN CONTABLEVillanueva Ipanaqué, Carmen IsabelInformation and Communication Technologyteaching and learningcontinuous improvementcompetitive advantagesTecnologías de Información y Comunicaciónenseñanza- aprendizajemejora continuaventajas competitivas.The present research seeks to answer the question: What is the measurement model to assess the impact of the ICT use in the teaching-learning process to obtain a formative improvement of public accountants in national universities of Lima Metropolitan Area? The work addresses this subject and bases its proposal on the theories of teaching, learning and continuous improvement. That starts with a cross descriptive non-probabilistic analysis methodology with a field design. A survey was applied consisting of 40 closed questions, stablished with the Likert scale and validated by the experts judgment. The results of the research can be summarized as follows: (a) The existence of ICTs in national universities allows them to optimize their teaching skills and learning, (b) the national universities that have implemented ICT are able to promote formative continuous improvement of Public Accountants. (C) Measuring the impact of ICT contributes to the creation of competitive advantages in technological capabilities of national universities.El presente trabajo de investigación busca responder a la siguiente pregunta: ¿cuál es el modelo de medición para evaluar el impacto del uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje dirigido a la mejora continua de la formación de los contadores públicos en las universidades nacionales de Lima metropolitana y Callao? El trabajo aborda esta cuestión y plantea su propuesta a partir de las teorías de enseñanza, aprendizaje y mejora continua. Ello parte de una investigación realizada de acuerdo a un método de estudio descriptivo-transversal no probabilístico con diseño de campo, todo lo cual consistió en una encuesta formada por 40 preguntas cerradas, establecida según la escala de Likert y validada por el juicio de expertos. Los resultados de la investigación se pueden resumir en los siguientes puntos: (a) la existencia de las TIC en las universidades nacionales permite optimizar las capacidades de enseñanza-aprendizaje, (b) las universidades nacionales que han implementado las TIC están en condiciones de favorecer la mejora continua formativa de los contadores públicos, (c) la medición del impacto de las TIC contribuye a la creación de ventajas competitivas en las capacidades tecnológicas de las universidades nacionales.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2016-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/1246410.15381/quipu.v24i45.12464Quipukamayoc; Vol. 24 Núm. 45 (2016); 61-70Quipukamayoc; Vol. 24 No. 45 (2016); 61-701609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464/11155Derechos de autor 2016 Carmen Isabel Villanueva Ipanaquéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/124642020-05-31T18:32:42Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING MEDICIÓN DEL IMPACTO DE LAS TIC EN LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LA PROFESIÓN CONTABLE |
title |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING |
spellingShingle |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel Information and Communication Technology teaching and learning continuous improvement competitive advantages Tecnologías de Información y Comunicación enseñanza- aprendizaje mejora continua ventajas competitivas. |
title_short |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING |
title_full |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING |
title_fullStr |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING |
title_full_unstemmed |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING |
title_sort |
MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel |
author |
Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel |
author_facet |
Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Information and Communication Technology teaching and learning continuous improvement competitive advantages Tecnologías de Información y Comunicación enseñanza- aprendizaje mejora continua ventajas competitivas. |
topic |
Information and Communication Technology teaching and learning continuous improvement competitive advantages Tecnologías de Información y Comunicación enseñanza- aprendizaje mejora continua ventajas competitivas. |
description |
The present research seeks to answer the question: What is the measurement model to assess the impact of the ICT use in the teaching-learning process to obtain a formative improvement of public accountants in national universities of Lima Metropolitan Area? The work addresses this subject and bases its proposal on the theories of teaching, learning and continuous improvement. That starts with a cross descriptive non-probabilistic analysis methodology with a field design. A survey was applied consisting of 40 closed questions, stablished with the Likert scale and validated by the experts judgment. The results of the research can be summarized as follows: (a) The existence of ICTs in national universities allows them to optimize their teaching skills and learning, (b) the national universities that have implemented ICT are able to promote formative continuous improvement of Public Accountants. (C) Measuring the impact of ICT contributes to the creation of competitive advantages in technological capabilities of national universities. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464 10.15381/quipu.v24i45.12464 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464 |
identifier_str_mv |
10.15381/quipu.v24i45.12464 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464/11155 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Carmen Isabel Villanueva Ipanaqué https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Carmen Isabel Villanueva Ipanaqué https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
dc.source.none.fl_str_mv |
Quipukamayoc; Vol. 24 Núm. 45 (2016); 61-70 Quipukamayoc; Vol. 24 No. 45 (2016); 61-70 1609-8196 1560-9103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238277155913728 |
score |
13.754616 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).