MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING

Descripción del Articulo

The present research seeks to answer the question: What is the measurement model to assess the impact of the ICT use in the teaching-learning process to obtain a formative improvement of public accountants in national universities of Lima Metropolitan Area? The work addresses this subject and bases...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/12464
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Information and Communication Technology
teaching and learning
continuous improvement
competitive advantages
Tecnologías de Información y Comunicación
enseñanza- aprendizaje
mejora continua
ventajas competitivas.
id REVUNMSM_d0761c4cf639856bddfcadc13f3c4725
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/12464
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHINGMEDICIÓN DEL IMPACTO DE LAS TIC EN LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LA PROFESIÓN CONTABLEVillanueva Ipanaqué, Carmen IsabelInformation and Communication Technologyteaching and learningcontinuous improvementcompetitive advantagesTecnologías de Información y Comunicaciónenseñanza- aprendizajemejora continuaventajas competitivas.The present research seeks to answer the question: What is the measurement model to assess the impact of the ICT use in the teaching-learning process to obtain a formative improvement of public accountants in national universities of Lima Metropolitan Area? The work addresses this subject and bases its proposal on the theories of teaching, learning and continuous improvement. That starts with a cross descriptive non-probabilistic analysis methodology with a field design. A survey was applied consisting of 40 closed questions, stablished with the Likert scale and validated by the experts judgment. The results of the research can be summarized as follows: (a) The existence of ICTs in national universities allows them to optimize their teaching skills and learning, (b) the national universities that have implemented ICT are able to promote formative continuous improvement of Public Accountants. (C) Measuring the impact of ICT contributes to the creation of competitive advantages in technological capabilities of national universities.El presente trabajo de investigación busca responder a la siguiente pregunta: ¿cuál es el modelo de medición para evaluar el impacto del uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje dirigido a la mejora continua de la formación de los contadores públicos en las universidades nacionales de Lima metropolitana y Callao? El trabajo aborda esta cuestión y plantea su propuesta a partir de las teorías de enseñanza, aprendizaje y mejora continua. Ello parte de una investigación realizada de acuerdo a un método de estudio descriptivo-transversal no probabilístico con diseño de campo, todo lo cual consistió en una encuesta formada por 40 preguntas cerradas, establecida según la escala de Likert y validada por el juicio de expertos. Los resultados de la investigación se pueden resumir en los siguientes puntos: (a) la existencia de las TIC en las universidades nacionales permite optimizar las capacidades de enseñanza-aprendizaje, (b) las universidades nacionales que han implementado las TIC están en condiciones de favorecer la mejora continua formativa de los contadores públicos, (c) la medición del impacto de las TIC contribuye a la creación de ventajas competitivas en las capacidades tecnológicas de las universidades nacionales.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2016-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/1246410.15381/quipu.v24i45.12464Quipukamayoc; Vol. 24 Núm. 45 (2016); 61-70Quipukamayoc; Vol. 24 No. 45 (2016); 61-701609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464/11155Derechos de autor 2016 Carmen Isabel Villanueva Ipanaquéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/124642020-05-31T18:32:42Z
dc.title.none.fl_str_mv MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
MEDICIÓN DEL IMPACTO DE LAS TIC EN LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LA PROFESIÓN CONTABLE
title MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
spellingShingle MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel
Information and Communication Technology
teaching and learning
continuous improvement
competitive advantages
Tecnologías de Información y Comunicación
enseñanza- aprendizaje
mejora continua
ventajas competitivas.
title_short MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
title_full MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
title_fullStr MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
title_full_unstemmed MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
title_sort MEASURING THE TIC IMPACT ON THE ACCOUNTING PROFESSION TEACHING
dc.creator.none.fl_str_mv Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel
author Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel
author_facet Villanueva Ipanaqué, Carmen Isabel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Information and Communication Technology
teaching and learning
continuous improvement
competitive advantages
Tecnologías de Información y Comunicación
enseñanza- aprendizaje
mejora continua
ventajas competitivas.
topic Information and Communication Technology
teaching and learning
continuous improvement
competitive advantages
Tecnologías de Información y Comunicación
enseñanza- aprendizaje
mejora continua
ventajas competitivas.
description The present research seeks to answer the question: What is the measurement model to assess the impact of the ICT use in the teaching-learning process to obtain a formative improvement of public accountants in national universities of Lima Metropolitan Area? The work addresses this subject and bases its proposal on the theories of teaching, learning and continuous improvement. That starts with a cross descriptive non-probabilistic analysis methodology with a field design. A survey was applied consisting of 40 closed questions, stablished with the Likert scale and validated by the experts judgment. The results of the research can be summarized as follows: (a) The existence of ICTs in national universities allows them to optimize their teaching skills and learning, (b) the national universities that have implemented ICT are able to promote formative continuous improvement of Public Accountants. (C) Measuring the impact of ICT contributes to the creation of competitive advantages in technological capabilities of national universities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464
10.15381/quipu.v24i45.12464
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464
identifier_str_mv 10.15381/quipu.v24i45.12464
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12464/11155
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Carmen Isabel Villanueva Ipanaqué
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Carmen Isabel Villanueva Ipanaqué
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
dc.source.none.fl_str_mv Quipukamayoc; Vol. 24 Núm. 45 (2016); 61-70
Quipukamayoc; Vol. 24 No. 45 (2016); 61-70
1609-8196
1560-9103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238277155913728
score 13.754616
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).