THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
Descripción del Articulo
The article treats about the pictorial-thematic transformation suffered in the polychromatic quero wooden cups –llimpisccaqueros- as result of the Spanish colonization in the South American Andes from 16th century A.D. to the 18th century A.D., in special: it will focus in the figurative, semantic a...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/12238 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.) imaginario andino colonial bestiario medieval. Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.) Colonial Andean imaginary Medieval Bestiary. |
id |
REVUNMSM_ce4797dd84764116b801c4ab36824e87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/12238 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINALOS QUEROS Y LA IMAGINERÍA ANDINA COLONIALLizárraga Ibáñez, Manuel AntonioQueros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.)imaginario andino colonialbestiario medieval.Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.)Colonial Andean imaginaryMedieval Bestiary.The article treats about the pictorial-thematic transformation suffered in the polychromatic quero wooden cups –llimpisccaqueros- as result of the Spanish colonization in the South American Andes from 16th century A.D. to the 18th century A.D., in special: it will focus in the figurative, semantic and contents impact of the European classic and Renaissance imaginaries (of the Medieval Bestiary fabulous creatures) in the construction of Colonial Andean imaginary painted and looked on the“vasos de palo”. In effect the Francisco Pizarro’s hosts arrival in the Andes (in 1532 A.D.) means, from a pictorial standpoint, the advent of different techniques, conventions and visual signifiers proceeded to the principal European plastics art of the epoch (the Renaissance and Mannerism principally). Thus, the local fabulous figures based in European classic and Renaissance esthetic models drawing on the Colonial llimpisccaqueros (as sirens, centaurs, among others) attempted to fill the symbolic and ceremonial vacuum left by the annihilation of the local huacas of inca appearance, on purpose to the Spanish colonization.El artículo trata sobre las transformaciones pictórico-temáticas acaecidas en los queros de madera coloniales policromados –llimpisccaqueros- a raíz de la colonización española en los Andes sudamericanos de los siglos XVI d.C. al XVIII d.C.; en especial: en el impacto figurativo, semántico y de contenidos de los imaginarios clásico y renacentista europeos (de las criaturas fabulosas del bestiario medieval) en la construcción del imaginario andino colonial pintado y visto en los “vasos de palo” de la época. En efecto el arribo de las huestes de Francisco Pizarro a los Andes (en 1532 d.C.) fue, desde un punto de vista pictórico, la llegada de distintas técnicas, convenciones y significantes visuales procedentes de las principales artes plásticas europeas de la época (del Renacimiento y Manierismo principalmente). De este modo, las figuras fabulosas locales basadas en modelos estéticos clásicos y renacentistas que fueron dibujadas en los llimpisccaqueros coloniales (como sirenas, centauros, entre otros) intentaron llenar el vacío simbólico y ceremonial dejado por el aniquilamiento de sus huacas locales de apariencia inca, a propósito de la colonización española.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima2015-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/1223810.15381/arqueolsoc.2015n29.e12238Arqueología y Sociedad; No. 29 (2015); 365 - 392Arqueología y Sociedad; Núm. 29 (2015); 365 - 3922810-85660254-8062reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238/10945Derechos de autor 2015 Manuel Antonio Lizárraga Ibáñezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/122382020-05-08T09:11:17Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA LOS QUEROS Y LA IMAGINERÍA ANDINA COLONIAL |
title |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA |
spellingShingle |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.) imaginario andino colonial bestiario medieval. Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.) Colonial Andean imaginary Medieval Bestiary. |
title_short |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA |
title_full |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA |
title_fullStr |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA |
title_full_unstemmed |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA |
title_sort |
THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio |
author |
Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio |
author_facet |
Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.) imaginario andino colonial bestiario medieval. Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.) Colonial Andean imaginary Medieval Bestiary. |
topic |
Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.) imaginario andino colonial bestiario medieval. Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.) Colonial Andean imaginary Medieval Bestiary. |
description |
The article treats about the pictorial-thematic transformation suffered in the polychromatic quero wooden cups –llimpisccaqueros- as result of the Spanish colonization in the South American Andes from 16th century A.D. to the 18th century A.D., in special: it will focus in the figurative, semantic and contents impact of the European classic and Renaissance imaginaries (of the Medieval Bestiary fabulous creatures) in the construction of Colonial Andean imaginary painted and looked on the“vasos de palo”. In effect the Francisco Pizarro’s hosts arrival in the Andes (in 1532 A.D.) means, from a pictorial standpoint, the advent of different techniques, conventions and visual signifiers proceeded to the principal European plastics art of the epoch (the Renaissance and Mannerism principally). Thus, the local fabulous figures based in European classic and Renaissance esthetic models drawing on the Colonial llimpisccaqueros (as sirens, centaurs, among others) attempted to fill the symbolic and ceremonial vacuum left by the annihilation of the local huacas of inca appearance, on purpose to the Spanish colonization. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238 10.15381/arqueolsoc.2015n29.e12238 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238 |
identifier_str_mv |
10.15381/arqueolsoc.2015n29.e12238 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238/10945 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Manuel Antonio Lizárraga Ibáñez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Manuel Antonio Lizárraga Ibáñez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima |
dc.source.none.fl_str_mv |
Arqueología y Sociedad; No. 29 (2015); 365 - 392 Arqueología y Sociedad; Núm. 29 (2015); 365 - 392 2810-8566 0254-8062 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238314934009856 |
score |
13.87115 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).