THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA

Descripción del Articulo

The article treats about the pictorial-thematic transformation suffered in the polychromatic quero wooden cups –llimpisccaqueros- as result of the Spanish colonization in the South American Andes from 16th century A.D. to the 18th century A.D., in special: it will focus in the figurative, semantic a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/12238
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.)
imaginario andino colonial
bestiario medieval.
Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.)
Colonial Andean imaginary
Medieval Bestiary.
id REVUNMSM_ce4797dd84764116b801c4ab36824e87
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/12238
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINALOS QUEROS Y LA IMAGINERÍA ANDINA COLONIALLizárraga Ibáñez, Manuel AntonioQueros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.)imaginario andino colonialbestiario medieval.Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.)Colonial Andean imaginaryMedieval Bestiary.The article treats about the pictorial-thematic transformation suffered in the polychromatic quero wooden cups –llimpisccaqueros- as result of the Spanish colonization in the South American Andes from 16th century A.D. to the 18th century A.D., in special: it will focus in the figurative, semantic and contents impact of the European classic and Renaissance imaginaries (of the Medieval Bestiary fabulous creatures) in the construction of Colonial Andean imaginary painted and looked on the“vasos de palo”. In effect the Francisco Pizarro’s hosts arrival in the Andes (in 1532 A.D.) means, from a pictorial standpoint, the advent of different techniques, conventions and visual signifiers proceeded to the principal European plastics art of the epoch (the Renaissance and Mannerism principally). Thus, the local fabulous figures based in European classic and Renaissance esthetic models drawing on the Colonial llimpisccaqueros (as sirens, centaurs, among others) attempted to fill the symbolic and ceremonial vacuum left by the annihilation of the local huacas of inca appearance, on purpose to the Spanish colonization.El artículo trata sobre las transformaciones pictórico-temáticas acaecidas en los queros de madera coloniales policromados –llimpisccaqueros- a raíz de la colonización española en los Andes sudamericanos de los siglos XVI d.C. al XVIII d.C.; en especial: en el impacto figurativo, semántico y de contenidos de los imaginarios clásico y renacentista europeos (de las criaturas fabulosas del bestiario medieval) en la construcción del imaginario andino colonial pintado y visto en los “vasos de palo” de la época. En efecto el arribo de las huestes de Francisco Pizarro a los Andes (en 1532 d.C.) fue, desde un punto de vista pictórico, la llegada de distintas técnicas, convenciones y significantes visuales procedentes de las principales artes plásticas europeas de la época (del Renacimiento y Manierismo principalmente). De este modo, las figuras fabulosas locales basadas en modelos estéticos clásicos y renacentistas que fueron dibujadas en los llimpisccaqueros coloniales (como sirenas, centauros, entre otros) intentaron llenar el vacío simbólico y ceremonial dejado por el aniquilamiento de sus huacas locales de apariencia inca, a propósito de la colonización española.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima2015-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/1223810.15381/arqueolsoc.2015n29.e12238Arqueología y Sociedad; No. 29 (2015); 365 - 392Arqueología y Sociedad; Núm. 29 (2015); 365 - 3922810-85660254-8062reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238/10945Derechos de autor 2015 Manuel Antonio Lizárraga Ibáñezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/122382020-05-08T09:11:17Z
dc.title.none.fl_str_mv THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
LOS QUEROS Y LA IMAGINERÍA ANDINA COLONIAL
title THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
spellingShingle THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio
Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.)
imaginario andino colonial
bestiario medieval.
Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.)
Colonial Andean imaginary
Medieval Bestiary.
title_short THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
title_full THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
title_fullStr THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
title_full_unstemmed THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
title_sort THE QUEROS AND THE COLONIAL IMAGINARY ANDINA
dc.creator.none.fl_str_mv Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio
author Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio
author_facet Lizárraga Ibáñez, Manuel Antonio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.)
imaginario andino colonial
bestiario medieval.
Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.)
Colonial Andean imaginary
Medieval Bestiary.
topic Queros coloniales (siglos XVI al XVIII d.C.)
imaginario andino colonial
bestiario medieval.
Colonial quero wooden cups (16th-18th Century A.D.)
Colonial Andean imaginary
Medieval Bestiary.
description The article treats about the pictorial-thematic transformation suffered in the polychromatic quero wooden cups –llimpisccaqueros- as result of the Spanish colonization in the South American Andes from 16th century A.D. to the 18th century A.D., in special: it will focus in the figurative, semantic and contents impact of the European classic and Renaissance imaginaries (of the Medieval Bestiary fabulous creatures) in the construction of Colonial Andean imaginary painted and looked on the“vasos de palo”. In effect the Francisco Pizarro’s hosts arrival in the Andes (in 1532 A.D.) means, from a pictorial standpoint, the advent of different techniques, conventions and visual signifiers proceeded to the principal European plastics art of the epoch (the Renaissance and Mannerism principally). Thus, the local fabulous figures based in European classic and Renaissance esthetic models drawing on the Colonial llimpisccaqueros (as sirens, centaurs, among others) attempted to fill the symbolic and ceremonial vacuum left by the annihilation of the local huacas of inca appearance, on purpose to the Spanish colonization.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238
10.15381/arqueolsoc.2015n29.e12238
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238
identifier_str_mv 10.15381/arqueolsoc.2015n29.e12238
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/12238/10945
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Manuel Antonio Lizárraga Ibáñez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Manuel Antonio Lizárraga Ibáñez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima
dc.source.none.fl_str_mv Arqueología y Sociedad; No. 29 (2015); 365 - 392
Arqueología y Sociedad; Núm. 29 (2015); 365 - 392
2810-8566
0254-8062
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238314934009856
score 13.87115
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).