“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas
Descripción del Articulo
This article addresses the issue of educational inclusion by critically reviewing regulations and theoretical discussions on the subject. The research process focuses on the implementation of inclusion politics in an educational institution, drawing attention to the contradictions between the differ...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/20324 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20324 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Inclusión educativa educación enfoque inclusivo participación gestión social gestión educativa Educational inclusion education inclusive approach participation social management educational management |
id |
REVUNMSM_bd7bb62f155581158bf8e3deb72cc036 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/20324 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas“Cuando el problema no es la inclusión”: Límites y posibilidades en la implementación del enfoque inclusivo en la educación: El caso de la IE José Gálvez, ComasSanchez De La Flor, GreciaCáceres Torres, CarlosSanchez De La Flor, GreciaCáceres Torres, CarlosInclusión educativaeducaciónenfoque inclusivoparticipacióngestión socialgestión educativaEducational inclusioneducationinclusive approachparticipationsocial managementeducational managementThis article addresses the issue of educational inclusion by critically reviewing regulations and theoretical discussions on the subject. The research process focuses on the implementation of inclusion politics in an educational institution, drawing attention to the contradictions between the different subjectivities and beliefs of the educational community about disability and its influence in the inclusion of students with disabilities. The main findings expose the interpretation of the inclusion approach given by principals and teachers in order to respond to the obligations set by the sector’s authority. However, they also clearly show the flaws and limitations of the sector in including without stigmatizing, in and out the classroom, while prevailing pedagogical practices according to the possibilities the institution in spite of the inclusive discourse. Incidentally, the article also examines the educational management and its importance to tackle change in education for students with said condition, the active role of the educational community to articulate in the process, and identifies valuable contributions for a new interpretation of the problem.El presente artículo aborda la problemática de la inclusión educativa, haciendo un repaso crítico por la normativa y discusión teórica al respecto, aterrizando el proceso investigativo en el estudio de la forma en que se ha venido implementando la política de inclusión en una institución educativa, poniendo de relieve la forma en que se ponen en contradicción las diferentes subjetividades y pensamientos de la comunidad educativa sobre la discapacidad y la influencia que tiene sobre el proceso de inclusión de estudiantes con discapacidad. Los principales hallazgos exponen la forma en que directivos y docentes han interpretado el enfoque de inclusión para tratar de responder al compromiso establecido desde el sector, sin embargo, a la vez ponen en evidencia las falencias y limitaciones que tiene el sector para incluir sin estigmatizar, tanto dentro y fuera de las aulas, predominando las prácticas pedagógicas desde sus posibilidades como institución ante el discurso inclusivo. Por otro lado, revisa aspectos relacionados con la gestión educativa y su importancia para hacer frente al cambio en la educación de estudiantes con dicha condición, incluso sobre el rol activo de la comunidad educativa para articularse en el proceso, identificando aportes muy valiosos para una nueva interpretación del problema.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/2032410.15381/dds.n9.20324Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; No. 9 (2022); 151-177Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; Núm. 9 (2022); 151-1772617-22912617-2283reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20324/18386Derechos de autor 2022 Carlos Cáceres Torres, Grecia Sanchez De La Florhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/203242022-08-05T10:42:11Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas “Cuando el problema no es la inclusión”: Límites y posibilidades en la implementación del enfoque inclusivo en la educación: El caso de la IE José Gálvez, Comas |
title |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas |
spellingShingle |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas Sanchez De La Flor, Grecia Inclusión educativa educación enfoque inclusivo participación gestión social gestión educativa Educational inclusion education inclusive approach participation social management educational management |
title_short |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas |
title_full |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas |
title_fullStr |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas |
title_full_unstemmed |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas |
title_sort |
“When the problem is not inclusion”: Limitations and possibilities in the implementation of an inclusive approach in education: The case of the IE Jose Galvez, Comas |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sanchez De La Flor, Grecia Cáceres Torres, Carlos Sanchez De La Flor, Grecia Cáceres Torres, Carlos |
author |
Sanchez De La Flor, Grecia |
author_facet |
Sanchez De La Flor, Grecia Cáceres Torres, Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Cáceres Torres, Carlos |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Inclusión educativa educación enfoque inclusivo participación gestión social gestión educativa Educational inclusion education inclusive approach participation social management educational management |
topic |
Inclusión educativa educación enfoque inclusivo participación gestión social gestión educativa Educational inclusion education inclusive approach participation social management educational management |
description |
This article addresses the issue of educational inclusion by critically reviewing regulations and theoretical discussions on the subject. The research process focuses on the implementation of inclusion politics in an educational institution, drawing attention to the contradictions between the different subjectivities and beliefs of the educational community about disability and its influence in the inclusion of students with disabilities. The main findings expose the interpretation of the inclusion approach given by principals and teachers in order to respond to the obligations set by the sector’s authority. However, they also clearly show the flaws and limitations of the sector in including without stigmatizing, in and out the classroom, while prevailing pedagogical practices according to the possibilities the institution in spite of the inclusive discourse. Incidentally, the article also examines the educational management and its importance to tackle change in education for students with said condition, the active role of the educational community to articulate in the process, and identifies valuable contributions for a new interpretation of the problem. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20324 10.15381/dds.n9.20324 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20324 |
identifier_str_mv |
10.15381/dds.n9.20324 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20324/18386 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Carlos Cáceres Torres, Grecia Sanchez De La Flor http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Carlos Cáceres Torres, Grecia Sanchez De La Flor http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; No. 9 (2022); 151-177 Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; Núm. 9 (2022); 151-177 2617-2291 2617-2283 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238220388106240 |
score |
13.754616 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).