Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation

Descripción del Articulo

Introduction. The care of the neonate in critical condition is a complex situation that requires of training and continuing education, through the incorporation of active methodologies of learning, as the clinical simulation. Objective: To describe the self-perception of efficacy of the in-situ clin...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Samanez-Obeso, Angel Francisco, Paucar Echajaya, Eulogia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/23368
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad
Reanimación Cardiopulmonar
Aprendizaje
Enfermeras Neonatales
High Fidelity Simulation Training
Cardiopulmonary Resuscitation
Learning
Nurses Neonatal
id REVUNMSM_bba360566979414364342fdea8a7ae9e
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/23368
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitationAutopercepción de la eficacia en enfermeras neonatales entrenadas en una simulación in situ de reanimación cardio pulmonar neonatalSamanez-Obeso, Angel FranciscoPaucar Echajaya, EulogiaSamanez-Obeso, Angel FranciscoPaucar Echajaya, EulogiaEnseñanza Mediante Simulación de Alta FidelidadReanimación CardiopulmonarAprendizajeEnfermeras NeonatalesHigh Fidelity Simulation TrainingCardiopulmonary ResuscitationLearningNurses NeonatalIntroduction. The care of the neonate in critical condition is a complex situation that requires of training and continuing education, through the incorporation of active methodologies of learning, as the clinical simulation. Objective: To describe the self-perception of efficacy of the in-situ clinical simulation. Methods: Descriptive, observational and cross-sectional study. The sample was intentional and included participants of the clinical stage of Reanimation Cardiopulmonary in the Unit of Neonatal Intermediate Cares of the Instituto Nacional de Salud del Niño San Borja, Lima – Peru. The unit of analysis was the nurses with specialty in neonatology. We applied the Tool of Efficiency of Simulation - Modified. Results. 12 nurses participated, more than 80% of them considered that the in-situ clinical simulation increases their confidence and develops a favorable learning environment in technical and non-technical skills. Conclusions. The in-situ clinical simulation generated a high percentage of satisfaction as a methodology of learning.Introducción. El cuidado del neonato en estado crítico es una situación compleja, que requiere formación y educación continua, mediante la incorporación de metodologías activas de aprendizaje, como la simulación clínica. Objetivo. Describir la autopercepción de eficacia de la simulación clínica in-situ. Métodos. Estudio descriptivo, observacional, transversal. La muestra fue intencional y conformada por los participantes del escenario clínico de Reanimación Cardiopulmonar en la Unidad de Cuidados Intermedios Neonatales del Instituto Nacional de Salud del Niño San Borja, Lima, Perú. La unidad de análisis fueron las enfermeras con especialidad en neonatología. Se aplicó la Herramienta de Eficacia de Simulación – Modificada. Resultados. 12 enfermeras participaron, más del 80% de ellas consideraron que la simulación clínica in-situ aumenta su confianza y desarrolla un entorno de aprendizaje favorable en habilidades técnicas como no técnicas. Conclusiones. La simulación clínica in-situ generó un alto porcentaje de satisfacción como metodología de aprendizaje.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2022-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/2336810.15381/anales.v83i4.23368Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 No. 4 (2022); 340-344Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 Núm. 4 (2022); 340-3441609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368/18812Derechos de autor 2022 Anales de la Facultad de Medicinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/233682022-12-24T13:00:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
Autopercepción de la eficacia en enfermeras neonatales entrenadas en una simulación in situ de reanimación cardio pulmonar neonatal
title Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
spellingShingle Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
Samanez-Obeso, Angel Francisco
Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad
Reanimación Cardiopulmonar
Aprendizaje
Enfermeras Neonatales
High Fidelity Simulation Training
Cardiopulmonary Resuscitation
Learning
Nurses Neonatal
title_short Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
title_full Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
title_fullStr Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
title_full_unstemmed Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
title_sort Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
dc.creator.none.fl_str_mv Samanez-Obeso, Angel Francisco
Paucar Echajaya, Eulogia
Samanez-Obeso, Angel Francisco
Paucar Echajaya, Eulogia
author Samanez-Obeso, Angel Francisco
author_facet Samanez-Obeso, Angel Francisco
Paucar Echajaya, Eulogia
author_role author
author2 Paucar Echajaya, Eulogia
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad
Reanimación Cardiopulmonar
Aprendizaje
Enfermeras Neonatales
High Fidelity Simulation Training
Cardiopulmonary Resuscitation
Learning
Nurses Neonatal
topic Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad
Reanimación Cardiopulmonar
Aprendizaje
Enfermeras Neonatales
High Fidelity Simulation Training
Cardiopulmonary Resuscitation
Learning
Nurses Neonatal
description Introduction. The care of the neonate in critical condition is a complex situation that requires of training and continuing education, through the incorporation of active methodologies of learning, as the clinical simulation. Objective: To describe the self-perception of efficacy of the in-situ clinical simulation. Methods: Descriptive, observational and cross-sectional study. The sample was intentional and included participants of the clinical stage of Reanimation Cardiopulmonary in the Unit of Neonatal Intermediate Cares of the Instituto Nacional de Salud del Niño San Borja, Lima – Peru. The unit of analysis was the nurses with specialty in neonatology. We applied the Tool of Efficiency of Simulation - Modified. Results. 12 nurses participated, more than 80% of them considered that the in-situ clinical simulation increases their confidence and develops a favorable learning environment in technical and non-technical skills. Conclusions. The in-situ clinical simulation generated a high percentage of satisfaction as a methodology of learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368
10.15381/anales.v83i4.23368
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368
identifier_str_mv 10.15381/anales.v83i4.23368
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368/18812
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Anales de la Facultad de Medicina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Anales de la Facultad de Medicina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 No. 4 (2022); 340-344
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 Núm. 4 (2022); 340-344
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238259362627584
score 13.968331
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).