Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation
Descripción del Articulo
Introduction. The care of the neonate in critical condition is a complex situation that requires of training and continuing education, through the incorporation of active methodologies of learning, as the clinical simulation. Objective: To describe the self-perception of efficacy of the in-situ clin...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/23368 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad Reanimación Cardiopulmonar Aprendizaje Enfermeras Neonatales High Fidelity Simulation Training Cardiopulmonary Resuscitation Learning Nurses Neonatal |
| id |
REVUNMSM_bba360566979414364342fdea8a7ae9e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/23368 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitationAutopercepción de la eficacia en enfermeras neonatales entrenadas en una simulación in situ de reanimación cardio pulmonar neonatalSamanez-Obeso, Angel FranciscoPaucar Echajaya, EulogiaSamanez-Obeso, Angel FranciscoPaucar Echajaya, EulogiaEnseñanza Mediante Simulación de Alta FidelidadReanimación CardiopulmonarAprendizajeEnfermeras NeonatalesHigh Fidelity Simulation TrainingCardiopulmonary ResuscitationLearningNurses NeonatalIntroduction. The care of the neonate in critical condition is a complex situation that requires of training and continuing education, through the incorporation of active methodologies of learning, as the clinical simulation. Objective: To describe the self-perception of efficacy of the in-situ clinical simulation. Methods: Descriptive, observational and cross-sectional study. The sample was intentional and included participants of the clinical stage of Reanimation Cardiopulmonary in the Unit of Neonatal Intermediate Cares of the Instituto Nacional de Salud del Niño San Borja, Lima – Peru. The unit of analysis was the nurses with specialty in neonatology. We applied the Tool of Efficiency of Simulation - Modified. Results. 12 nurses participated, more than 80% of them considered that the in-situ clinical simulation increases their confidence and develops a favorable learning environment in technical and non-technical skills. Conclusions. The in-situ clinical simulation generated a high percentage of satisfaction as a methodology of learning.Introducción. El cuidado del neonato en estado crítico es una situación compleja, que requiere formación y educación continua, mediante la incorporación de metodologías activas de aprendizaje, como la simulación clínica. Objetivo. Describir la autopercepción de eficacia de la simulación clínica in-situ. Métodos. Estudio descriptivo, observacional, transversal. La muestra fue intencional y conformada por los participantes del escenario clínico de Reanimación Cardiopulmonar en la Unidad de Cuidados Intermedios Neonatales del Instituto Nacional de Salud del Niño San Borja, Lima, Perú. La unidad de análisis fueron las enfermeras con especialidad en neonatología. Se aplicó la Herramienta de Eficacia de Simulación – Modificada. Resultados. 12 enfermeras participaron, más del 80% de ellas consideraron que la simulación clínica in-situ aumenta su confianza y desarrolla un entorno de aprendizaje favorable en habilidades técnicas como no técnicas. Conclusiones. La simulación clínica in-situ generó un alto porcentaje de satisfacción como metodología de aprendizaje.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2022-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/2336810.15381/anales.v83i4.23368Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 No. 4 (2022); 340-344Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 Núm. 4 (2022); 340-3441609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368/18812Derechos de autor 2022 Anales de la Facultad de Medicinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/233682022-12-24T13:00:32Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation Autopercepción de la eficacia en enfermeras neonatales entrenadas en una simulación in situ de reanimación cardio pulmonar neonatal |
| title |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation |
| spellingShingle |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation Samanez-Obeso, Angel Francisco Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad Reanimación Cardiopulmonar Aprendizaje Enfermeras Neonatales High Fidelity Simulation Training Cardiopulmonary Resuscitation Learning Nurses Neonatal |
| title_short |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation |
| title_full |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation |
| title_fullStr |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation |
| title_full_unstemmed |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation |
| title_sort |
Self-perception of efficacy in neonatal nurses trained in an in situ simulation of neonatal cardiopulmonary resuscitation |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Samanez-Obeso, Angel Francisco Paucar Echajaya, Eulogia Samanez-Obeso, Angel Francisco Paucar Echajaya, Eulogia |
| author |
Samanez-Obeso, Angel Francisco |
| author_facet |
Samanez-Obeso, Angel Francisco Paucar Echajaya, Eulogia |
| author_role |
author |
| author2 |
Paucar Echajaya, Eulogia |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad Reanimación Cardiopulmonar Aprendizaje Enfermeras Neonatales High Fidelity Simulation Training Cardiopulmonary Resuscitation Learning Nurses Neonatal |
| topic |
Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad Reanimación Cardiopulmonar Aprendizaje Enfermeras Neonatales High Fidelity Simulation Training Cardiopulmonary Resuscitation Learning Nurses Neonatal |
| description |
Introduction. The care of the neonate in critical condition is a complex situation that requires of training and continuing education, through the incorporation of active methodologies of learning, as the clinical simulation. Objective: To describe the self-perception of efficacy of the in-situ clinical simulation. Methods: Descriptive, observational and cross-sectional study. The sample was intentional and included participants of the clinical stage of Reanimation Cardiopulmonary in the Unit of Neonatal Intermediate Cares of the Instituto Nacional de Salud del Niño San Borja, Lima – Peru. The unit of analysis was the nurses with specialty in neonatology. We applied the Tool of Efficiency of Simulation - Modified. Results. 12 nurses participated, more than 80% of them considered that the in-situ clinical simulation increases their confidence and develops a favorable learning environment in technical and non-technical skills. Conclusions. The in-situ clinical simulation generated a high percentage of satisfaction as a methodology of learning. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-05 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368 10.15381/anales.v83i4.23368 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368 |
| identifier_str_mv |
10.15381/anales.v83i4.23368 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/23368/18812 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Anales de la Facultad de Medicina http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Anales de la Facultad de Medicina http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 No. 4 (2022); 340-344 Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 83 Núm. 4 (2022); 340-344 1609-9419 1025-5583 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238259362627584 |
| score |
13.968331 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).