The Birth Registry and Digital Data
Descripción del Articulo
The main foundation of this work is to establish, the Birth Registry, as the first and transcendent evidence of a new being; It is the first information of a person and must be part of the Digital Data of a country, from the moment of its birth. From there it follows that the birth certificate is th...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/23064 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/23064 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Birth registration identity family digital data Registro de nacimiento identidad familia data digital |
id |
REVUNMSM_b11b8f425ebf41a88b5a6d4c2bb5bded |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/23064 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The Birth Registry and Digital DataEl Registro de Nacimiento y la Data DigitalHuamán Díaz, Nora IvonHuamán Díaz, Nora IvonBirth registrationidentityfamilydigital dataRegistro de nacimientoidentidadfamiliadata digitalThe main foundation of this work is to establish, the Birth Registry, as the first and transcendent evidence of a new being; It is the first information of a person and must be part of the Digital Data of a country, from the moment of its birth. From there it follows that the birth certificate is the first foundational administrative act of those identified, such as people and Peruvians, consequently, the procedure and management that is implemented to achieve it, has to be in line with technological progress and everything that modernity obliges us as a state. The sectors of the public administration will not be able to be efficient with the services that by law must comply, if the initial database, which is administered and is the responsibility of RENIEC, is not complete and is not updated at the national level. The only guarantee that the State has, to comply with its citizens, in all public services, is with a real digital data, up to date, whose starting point is the Birth Registry.El presente trabajo tiene como fundamento principal establecer, al Registro de Nacimiento, como la primera y trascendente evidencia de un nuevo ser; es la primera información de una persona y debe ser parte de la Data Digital de un país, a partir del mismo instante de su nacimiento. De allí se deriva que la partida de nacimiento es el primer acto administrativo fundacional de los identificados, como personas y peruanos, en consecuencia, el procedimiento y gestión que se implemente para lograrlo tiene que estar en consonancia con el avance tecnológico y todo aquello que la modernidad nos obliga como Estado. Los sectores de la administración pública no podrán ser eficientes con los servicios que por ley deben cumplir, si la base de datos inicial, que administra y es responsabilidad del Registro Nacional de Identificación y Estado Civil (RENIEC), no es completa y no se encuentra actualizada a nivel nacional. La única garantía que tiene el Estado, para cumplir con sus ciudadanos, en todos los servicios públicos, es con una data digital real, al día, cuyo punto de inicio es el Registro de Nacimiento.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas2022-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/2306410.15381/gtm.v25i49.23064Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 25 No. 49 (2022); 153-156Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 25 Núm. 49 (2022); 153-1561728-29691560-9081reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/23064/18181Derechos de autor 2022 Nora Ivon Huamán Díazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/230642022-06-25T19:55:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Birth Registry and Digital Data El Registro de Nacimiento y la Data Digital |
title |
The Birth Registry and Digital Data |
spellingShingle |
The Birth Registry and Digital Data Huamán Díaz, Nora Ivon Birth registration identity family digital data Registro de nacimiento identidad familia data digital |
title_short |
The Birth Registry and Digital Data |
title_full |
The Birth Registry and Digital Data |
title_fullStr |
The Birth Registry and Digital Data |
title_full_unstemmed |
The Birth Registry and Digital Data |
title_sort |
The Birth Registry and Digital Data |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Huamán Díaz, Nora Ivon Huamán Díaz, Nora Ivon |
author |
Huamán Díaz, Nora Ivon |
author_facet |
Huamán Díaz, Nora Ivon |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Birth registration identity family digital data Registro de nacimiento identidad familia data digital |
topic |
Birth registration identity family digital data Registro de nacimiento identidad familia data digital |
description |
The main foundation of this work is to establish, the Birth Registry, as the first and transcendent evidence of a new being; It is the first information of a person and must be part of the Digital Data of a country, from the moment of its birth. From there it follows that the birth certificate is the first foundational administrative act of those identified, such as people and Peruvians, consequently, the procedure and management that is implemented to achieve it, has to be in line with technological progress and everything that modernity obliges us as a state. The sectors of the public administration will not be able to be efficient with the services that by law must comply, if the initial database, which is administered and is the responsibility of RENIEC, is not complete and is not updated at the national level. The only guarantee that the State has, to comply with its citizens, in all public services, is with a real digital data, up to date, whose starting point is the Birth Registry. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/23064 10.15381/gtm.v25i49.23064 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/23064 |
identifier_str_mv |
10.15381/gtm.v25i49.23064 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/23064/18181 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Nora Ivon Huamán Díaz http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Nora Ivon Huamán Díaz http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 25 No. 49 (2022); 153-156 Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 25 Núm. 49 (2022); 153-156 1728-2969 1560-9081 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238264838291456 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).