School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico

Descripción del Articulo

The industrial sector demands higher education’s institutions to offer relevant study programs that can be applied and that can match the needs of this sector. One concrete action of the Universidad Technologica del Norte de Aguascalientes is the program School-Company, which was implemented in Acco...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rocha López, Marcela, Alemán Macías, Luis Ernesto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/16263
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Program
school
company
dual education system
work
Programa
escuela
empresa
formación dual
trabajo
id REVUNMSM_afa511034ace15f76830d47627a2a3e5
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/16263
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, MexicoPrograma escuela-empresa, antecedente de formación dual: Caso Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, MéxicoRocha López, MarcelaAlemán Macías, Luis ErnestoProgramschoolcompanydual education systemworkProgramaescuelaempresaformación dualtrabajoThe industrial sector demands higher education’s institutions to offer relevant study programs that can be applied and that can match the needs of this sector. One concrete action of the Universidad Technologica del Norte de Aguascalientes is the program School-Company, which was implemented in Accounting. It highlights the necessity of linking the academic contents to job activities. As a result of this linking, a skilled student is capable of applying the theoretical contents in the job area. The objective of this study was to identify the elements of Dual Education System and its application in Mexico thus determine the level of relation between this system and the UTNA program School-Company. To do this, it was necessary to describe the activities that UTNA accounting students carry out during the program in an accounting firm and how these activities match the academic contents. Students’ weekly reports were analyzed in order to identify the most frequent activities and their possible relation with the subjects of the career’s curriculum; as well as, the increase per year of the accounting firms, which agree on working in this program. The results showed that the most frequent activities are related to the theoretical and academic contents of the career’s curriculum.La demanda del sector empresarial de profesionistas competentes requiere que las Instituciones de Educación Superior (IES) oferten programas de estudios relevantes y pertinentes que tengan una aplicación inmediata y respondan a las necesidades de este sector. Una de las acciones concretas de la Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes (UTNA), es el programa escuela-empresa implementado en la carrera de Contaduría, que resalta la necesidad de vincular lo académico y lo laboral, resultando de esta interrelación un estudiante competente capaz de aplicar los contenidos teóricos en un entorno laboral. El objetivo de este estudio fue identificar los elementos de la formación dual y su aplicación en México, para determinar el grado de relación entre esta y el programa escuela-empresa aplicado en la UTNA. Para esto fue necesario describir las actividades que los estudiantes de la carrera de contaduría de la UTNA realizan durante su estancia en un despacho contable y cómo se logran ligar los contenidos académicos a las mismas. Se analizaron las bitácoras de reportes semanales para identificar las actividades más frecuentes y su posible relación con las asignaturas del plan de estudios, así como el incremento por año de los despachos que permiten trabajar con el programa. Los resultados permitieron identificar actividades frecuentes y su relación con los contenidos teóricos y académicos de los planes de estudio.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2019-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/1626310.15381/quipu.v27i54.16263Quipukamayoc; Vol. 27 Núm. 54 (2019); 91-96Quipukamayoc; Vol. 27 No. 54 (2019); 91-961609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14231https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14244Derechos de autor 2019 Marcela Rocha López, Luis Ernesto Alemán Macíashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/162632020-06-16T16:55:53Z
dc.title.none.fl_str_mv School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
Programa escuela-empresa, antecedente de formación dual: Caso Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, México
title School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
spellingShingle School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
Rocha López, Marcela
Program
school
company
dual education system
work
Programa
escuela
empresa
formación dual
trabajo
title_short School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
title_full School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
title_fullStr School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
title_full_unstemmed School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
title_sort School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Rocha López, Marcela
Alemán Macías, Luis Ernesto
author Rocha López, Marcela
author_facet Rocha López, Marcela
Alemán Macías, Luis Ernesto
author_role author
author2 Alemán Macías, Luis Ernesto
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Program
school
company
dual education system
work
Programa
escuela
empresa
formación dual
trabajo
topic Program
school
company
dual education system
work
Programa
escuela
empresa
formación dual
trabajo
description The industrial sector demands higher education’s institutions to offer relevant study programs that can be applied and that can match the needs of this sector. One concrete action of the Universidad Technologica del Norte de Aguascalientes is the program School-Company, which was implemented in Accounting. It highlights the necessity of linking the academic contents to job activities. As a result of this linking, a skilled student is capable of applying the theoretical contents in the job area. The objective of this study was to identify the elements of Dual Education System and its application in Mexico thus determine the level of relation between this system and the UTNA program School-Company. To do this, it was necessary to describe the activities that UTNA accounting students carry out during the program in an accounting firm and how these activities match the academic contents. Students’ weekly reports were analyzed in order to identify the most frequent activities and their possible relation with the subjects of the career’s curriculum; as well as, the increase per year of the accounting firms, which agree on working in this program. The results showed that the most frequent activities are related to the theoretical and academic contents of the career’s curriculum.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263
10.15381/quipu.v27i54.16263
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263
identifier_str_mv 10.15381/quipu.v27i54.16263
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14231
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14244
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Marcela Rocha López, Luis Ernesto Alemán Macías
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Marcela Rocha López, Luis Ernesto Alemán Macías
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
dc.source.none.fl_str_mv Quipukamayoc; Vol. 27 Núm. 54 (2019); 91-96
Quipukamayoc; Vol. 27 No. 54 (2019); 91-96
1609-8196
1560-9103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238278179323904
score 13.754616
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).