School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico
Descripción del Articulo
The industrial sector demands higher education’s institutions to offer relevant study programs that can be applied and that can match the needs of this sector. One concrete action of the Universidad Technologica del Norte de Aguascalientes is the program School-Company, which was implemented in Acco...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/16263 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Program school company dual education system work Programa escuela empresa formación dual trabajo |
id |
REVUNMSM_afa511034ace15f76830d47627a2a3e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/16263 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, MexicoPrograma escuela-empresa, antecedente de formación dual: Caso Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, MéxicoRocha López, MarcelaAlemán Macías, Luis ErnestoProgramschoolcompanydual education systemworkProgramaescuelaempresaformación dualtrabajoThe industrial sector demands higher education’s institutions to offer relevant study programs that can be applied and that can match the needs of this sector. One concrete action of the Universidad Technologica del Norte de Aguascalientes is the program School-Company, which was implemented in Accounting. It highlights the necessity of linking the academic contents to job activities. As a result of this linking, a skilled student is capable of applying the theoretical contents in the job area. The objective of this study was to identify the elements of Dual Education System and its application in Mexico thus determine the level of relation between this system and the UTNA program School-Company. To do this, it was necessary to describe the activities that UTNA accounting students carry out during the program in an accounting firm and how these activities match the academic contents. Students’ weekly reports were analyzed in order to identify the most frequent activities and their possible relation with the subjects of the career’s curriculum; as well as, the increase per year of the accounting firms, which agree on working in this program. The results showed that the most frequent activities are related to the theoretical and academic contents of the career’s curriculum.La demanda del sector empresarial de profesionistas competentes requiere que las Instituciones de Educación Superior (IES) oferten programas de estudios relevantes y pertinentes que tengan una aplicación inmediata y respondan a las necesidades de este sector. Una de las acciones concretas de la Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes (UTNA), es el programa escuela-empresa implementado en la carrera de Contaduría, que resalta la necesidad de vincular lo académico y lo laboral, resultando de esta interrelación un estudiante competente capaz de aplicar los contenidos teóricos en un entorno laboral. El objetivo de este estudio fue identificar los elementos de la formación dual y su aplicación en México, para determinar el grado de relación entre esta y el programa escuela-empresa aplicado en la UTNA. Para esto fue necesario describir las actividades que los estudiantes de la carrera de contaduría de la UTNA realizan durante su estancia en un despacho contable y cómo se logran ligar los contenidos académicos a las mismas. Se analizaron las bitácoras de reportes semanales para identificar las actividades más frecuentes y su posible relación con las asignaturas del plan de estudios, así como el incremento por año de los despachos que permiten trabajar con el programa. Los resultados permitieron identificar actividades frecuentes y su relación con los contenidos teóricos y académicos de los planes de estudio.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2019-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/1626310.15381/quipu.v27i54.16263Quipukamayoc; Vol. 27 Núm. 54 (2019); 91-96Quipukamayoc; Vol. 27 No. 54 (2019); 91-961609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14231https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14244Derechos de autor 2019 Marcela Rocha López, Luis Ernesto Alemán Macíashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/162632020-06-16T16:55:53Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico Programa escuela-empresa, antecedente de formación dual: Caso Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, México |
title |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico |
spellingShingle |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico Rocha López, Marcela Program school company dual education system work Programa escuela empresa formación dual trabajo |
title_short |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico |
title_full |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico |
title_fullStr |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico |
title_full_unstemmed |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico |
title_sort |
School-enterprise program, background of dual training: Case Universidad Tecnológica del Norte de Aguascalientes, Mexico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rocha López, Marcela Alemán Macías, Luis Ernesto |
author |
Rocha López, Marcela |
author_facet |
Rocha López, Marcela Alemán Macías, Luis Ernesto |
author_role |
author |
author2 |
Alemán Macías, Luis Ernesto |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Program school company dual education system work Programa escuela empresa formación dual trabajo |
topic |
Program school company dual education system work Programa escuela empresa formación dual trabajo |
description |
The industrial sector demands higher education’s institutions to offer relevant study programs that can be applied and that can match the needs of this sector. One concrete action of the Universidad Technologica del Norte de Aguascalientes is the program School-Company, which was implemented in Accounting. It highlights the necessity of linking the academic contents to job activities. As a result of this linking, a skilled student is capable of applying the theoretical contents in the job area. The objective of this study was to identify the elements of Dual Education System and its application in Mexico thus determine the level of relation between this system and the UTNA program School-Company. To do this, it was necessary to describe the activities that UTNA accounting students carry out during the program in an accounting firm and how these activities match the academic contents. Students’ weekly reports were analyzed in order to identify the most frequent activities and their possible relation with the subjects of the career’s curriculum; as well as, the increase per year of the accounting firms, which agree on working in this program. The results showed that the most frequent activities are related to the theoretical and academic contents of the career’s curriculum. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263 10.15381/quipu.v27i54.16263 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263 |
identifier_str_mv |
10.15381/quipu.v27i54.16263 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14231 https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/16263/14244 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marcela Rocha López, Luis Ernesto Alemán Macías https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marcela Rocha López, Luis Ernesto Alemán Macías https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
dc.source.none.fl_str_mv |
Quipukamayoc; Vol. 27 Núm. 54 (2019); 91-96 Quipukamayoc; Vol. 27 No. 54 (2019); 91-96 1609-8196 1560-9103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238278179323904 |
score |
13.754616 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).