Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru
Descripción del Articulo
Objective: To obtain a quick and reliable grafomotor maturation test during an office consultation. Materials and Methods: We studied the validity and reliability of the grafomotor test (TGM – Copying 8 figures in 10 minutes) in a middle class school children population. Another needy settlement pop...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2005 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/1344 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1344 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Tests neuropsicológicos validez reproducibilidad de resultados destreza motora desarrollo infantil Tests neuropsychological validity motor skill reproductibility of results child development |
id |
REVUNMSM_ae1b135c10d4ef7274c98011bcbbd6df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/1344 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-PeruValidación de test grafomotor en población escolar normal de LimaBojórquez, MaríaTests neuropsicológicosvalidezreproducibilidad de resultadosdestreza motoradesarrollo infantilTestsneuropsychologicalvaliditymotor skillreproductibility of resultschild developmentObjective: To obtain a quick and reliable grafomotor maturation test during an office consultation. Materials and Methods: We studied the validity and reliability of the grafomotor test (TGM – Copying 8 figures in 10 minutes) in a middle class school children population. Another needy settlement population was chosen to value the socioeconomic level influence on the results. Statistical analysis consisted in Pearson correlations for two quantitative variables and multiple step lineal regression for various quantitative variables. Reliability was calculated by Cronbach’s alpha coefficient. Results: The TGM showed its validity because it confirmed scores improve with increasing age. Age or school grade correlation punctuations were above 0,8. The reliability test retest for age group did not reach significant statistical difference. The alpha Cronbach coefficient was 0,9. Reliability among different correctors was also good. Average difference between the two populations was fundamentally due to age. Conclusions: The TGM applied to normal school children obtained good test retest and interobserver reliability, as well as high validity compared to the original study and to Bender’s test. It can be used as a screening test during the office consultation in order to decide which patient needs a complete neuropsychological evaluation.Objetivo: Obtener una forma rápida y fiable de valorar la madurez grafomotriz, es decir, la capacidad visuoconstructiva del paciente durante la consulta externa. Materiales y Métodos: Se estudió la validez y fiabilidad del test grafomotor (TGM – Copia de 8 figuras en 10 minutos) en una población escolar de clase media. Se eligió otra población de asentamientos humanos para valorar la influencia del nivel socioeconómico en los resultados. Se comparó los resultados con la t de student, se realizó correlaciones de Pearson y regresión lineal múltiple por pasos. La fiabilidad del test fue calculada con el coeficiente alfa de Cronbach. Resultados: El TGM se muestra válido, porque se aprecia que conforme aumenta la edad mejora la copia del dibujo significativamente. Las correlaciones edad o grado escolar son mayores de 0,8. La fiabilidad test retest por tramos de edad no alcanza diferencia estadísticamente significativa. El coeficiente alfa de Cronbach fue 0,9. La fiabilidad entre diferentes correctores fue también adecuada. La diferencia en los promedios entre las dos poblaciones fue fundamentalmente por la edad. Conclusiones: El TGM aplicado al niño escolar normal obtuvo una fiabilidad test retest e interobservador adecuadas, así como una validez alta comparable al del estudio original y al test de Bender. Puede ser utilizado como una prueba de tamizaje en la consulta externa para decidir qué paciente amerita una evaluación neuropsicológica completa.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2005-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/134410.15381/anales.v66i3.1344Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 3 (2005); 218-224Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 3 (2005); 218-2241609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1344/1139Derechos de autor 2005 María Bojórquezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/13442020-04-14T21:01:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru Validación de test grafomotor en población escolar normal de Lima |
title |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru |
spellingShingle |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru Bojórquez, María Tests neuropsicológicos validez reproducibilidad de resultados destreza motora desarrollo infantil Tests neuropsychological validity motor skill reproductibility of results child development |
title_short |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru |
title_full |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru |
title_fullStr |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru |
title_full_unstemmed |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru |
title_sort |
Grafomotor test validation in normal school children in Lima-Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bojórquez, María |
author |
Bojórquez, María |
author_facet |
Bojórquez, María |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Tests neuropsicológicos validez reproducibilidad de resultados destreza motora desarrollo infantil Tests neuropsychological validity motor skill reproductibility of results child development |
topic |
Tests neuropsicológicos validez reproducibilidad de resultados destreza motora desarrollo infantil Tests neuropsychological validity motor skill reproductibility of results child development |
description |
Objective: To obtain a quick and reliable grafomotor maturation test during an office consultation. Materials and Methods: We studied the validity and reliability of the grafomotor test (TGM – Copying 8 figures in 10 minutes) in a middle class school children population. Another needy settlement population was chosen to value the socioeconomic level influence on the results. Statistical analysis consisted in Pearson correlations for two quantitative variables and multiple step lineal regression for various quantitative variables. Reliability was calculated by Cronbach’s alpha coefficient. Results: The TGM showed its validity because it confirmed scores improve with increasing age. Age or school grade correlation punctuations were above 0,8. The reliability test retest for age group did not reach significant statistical difference. The alpha Cronbach coefficient was 0,9. Reliability among different correctors was also good. Average difference between the two populations was fundamentally due to age. Conclusions: The TGM applied to normal school children obtained good test retest and interobserver reliability, as well as high validity compared to the original study and to Bender’s test. It can be used as a screening test during the office consultation in order to decide which patient needs a complete neuropsychological evaluation. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-09-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1344 10.15381/anales.v66i3.1344 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1344 |
identifier_str_mv |
10.15381/anales.v66i3.1344 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1344/1139 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2005 María Bojórquez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2005 María Bojórquez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 3 (2005); 218-224 Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 3 (2005); 218-224 1609-9419 1025-5583 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238242925150208 |
score |
13.763929 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).