Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
Descripción del Articulo
Retrospective of Peruvian education in the last century, which distinguishes four demarcating milestones: 1. Education as a privilege in oligarchic society; 2. The crisis of the oligarchic state and a new order in education; 3. The counter-reform and the commodification of education and social right...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/19272 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | educación derecho democracia república utopía education law democracy republic utopia |
| id |
REVUNMSM_ac881073acf7947a1357d9b67f00dd27 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/19272 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last centuryEducación sin república. Hitos de la educación peruana en el último sigloTovar Samanez, TeresaTovar Samanez, TeresaeducaciónderechodemocraciarepúblicautopíaeducationlawdemocracyrepublicutopiaRetrospective of Peruvian education in the last century, which distinguishes four demarcating milestones: 1. Education as a privilege in oligarchic society; 2. The crisis of the oligarchic state and a new order in education; 3. The counter-reform and the commodification of education and social rights; and 4. The civilizational crisis and the questioning of the neoliberal educational model. The article makes a reading of the relationship of education with power, with society and with the process of transformation of the country. Starting from a combined analysis of five components, a general and articulating interpretation of what happened in Peruvian education in the last century is attempted. These components are: political time, the role of the State, the right to education and the priority of education on the agenda. It is possible to visualize the advances and setbacks of a process that does not follow a constant progressive path and that lacks an institutional and democratic base.Retrospectiva de la educación peruana en el último siglo, que distingue cuatro hitos demarcatorios: 1. La educación como privilegio en la sociedad oligárquica; 2. La crisis del estado oligárquico y un orden nuevo en la educación; 3. La contrarreforma y la mercantilización de la educación y los derechos sociales; y 4. La crisis civilizatoria y el cuestionamiento del modelo educativo neoliberal. El artículo hace una lectura de la relación de la educación con el poder, con la sociedad y con el proceso de transformación del país. A partir de un análisis combinado de cinco componentes, se intenta una interpretación general y articuladora de lo ocurrido en la educación peruana en el último siglo. Estos componentes son: el tiempo político, el rol del Estado, el derecho a la educación y la prioridad de la educación en la agenda. Es posible visualizar los avances y retrocesos de un proceso que no sigue una ruta progresiva constante y que carece de una base institucional y democrática.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer review articleArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/1927210.15381/rsoc.v0i31.19272Revista de Sociología; No. 31 (2020); 13-38Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 13-381609-75801605-8933reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272/16111Derechos de autor 2020 Teresa Tovar Samanezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/192722022-05-29T22:39:23Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century Educación sin república. Hitos de la educación peruana en el último siglo |
| title |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century |
| spellingShingle |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century Tovar Samanez, Teresa educación derecho democracia república utopía education law democracy republic utopia |
| title_short |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century |
| title_full |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century |
| title_fullStr |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century |
| title_full_unstemmed |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century |
| title_sort |
Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Tovar Samanez, Teresa Tovar Samanez, Teresa |
| author |
Tovar Samanez, Teresa |
| author_facet |
Tovar Samanez, Teresa |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
educación derecho democracia república utopía education law democracy republic utopia |
| topic |
educación derecho democracia república utopía education law democracy republic utopia |
| description |
Retrospective of Peruvian education in the last century, which distinguishes four demarcating milestones: 1. Education as a privilege in oligarchic society; 2. The crisis of the oligarchic state and a new order in education; 3. The counter-reform and the commodification of education and social rights; and 4. The civilizational crisis and the questioning of the neoliberal educational model. The article makes a reading of the relationship of education with power, with society and with the process of transformation of the country. Starting from a combined analysis of five components, a general and articulating interpretation of what happened in Peruvian education in the last century is attempted. These components are: political time, the role of the State, the right to education and the priority of education on the agenda. It is possible to visualize the advances and setbacks of a process that does not follow a constant progressive path and that lacks an institutional and democratic base. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-18 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer review article Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272 10.15381/rsoc.v0i31.19272 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272 |
| identifier_str_mv |
10.15381/rsoc.v0i31.19272 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272/16111 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Teresa Tovar Samanez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Teresa Tovar Samanez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Sociología; No. 31 (2020); 13-38 Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 13-38 1609-7580 1605-8933 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238282976559104 |
| score |
13.90587 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).