Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century

Descripción del Articulo

Retrospective of Peruvian education in the last century, which distinguishes four demarcating milestones: 1. Education as a privilege in oligarchic society; 2. The crisis of the oligarchic state and a new order in education; 3. The counter-reform and the commodification of education and social right...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Tovar Samanez, Teresa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/19272
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:educación
derecho
democracia
república
utopía
education
law
democracy
republic
utopia
id REVUNMSM_ac881073acf7947a1357d9b67f00dd27
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/19272
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last centuryEducación sin república. Hitos de la educación peruana en el último sigloTovar Samanez, TeresaTovar Samanez, TeresaeducaciónderechodemocraciarepúblicautopíaeducationlawdemocracyrepublicutopiaRetrospective of Peruvian education in the last century, which distinguishes four demarcating milestones: 1. Education as a privilege in oligarchic society; 2. The crisis of the oligarchic state and a new order in education; 3. The counter-reform and the commodification of education and social rights; and 4. The civilizational crisis and the questioning of the neoliberal educational model. The article makes a reading of the relationship of education with power, with society and with the process of transformation of the country. Starting from a combined analysis of five components, a general and articulating interpretation of what happened in Peruvian education in the last century is attempted. These components are: political time, the role of the State, the right to education and the priority of education on the agenda. It is possible to visualize the advances and setbacks of a process that does not follow a constant progressive path and that lacks an institutional and democratic base.Retrospectiva de la educación peruana en el último siglo, que distingue cuatro hitos demarcatorios: 1. La educación como privilegio en la sociedad oligárquica; 2. La crisis del estado oligárquico y un orden nuevo en la educación; 3. La contrarreforma y la mercantilización de la educación y los derechos sociales; y 4. La crisis civilizatoria y el cuestionamiento del modelo educativo neoliberal. El artículo hace una lectura de la relación de la educación con el poder, con la sociedad y con el proceso de transformación del país. A partir de un análisis combinado de cinco componentes, se intenta una interpretación general y articuladora de lo ocurrido en la educación peruana en el último siglo. Estos componentes son: el tiempo político, el rol del Estado, el derecho a la educación y la prioridad de la educación en la agenda. Es posible visualizar los avances y retrocesos de un proceso que no sigue una ruta progresiva constante y que carece de una base institucional y democrática.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer review articleArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/1927210.15381/rsoc.v0i31.19272Revista de Sociología; No. 31 (2020); 13-38Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 13-381609-75801605-8933reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272/16111Derechos de autor 2020 Teresa Tovar Samanezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/192722022-05-29T22:39:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
Educación sin república. Hitos de la educación peruana en el último siglo
title Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
spellingShingle Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
Tovar Samanez, Teresa
educación
derecho
democracia
república
utopía
education
law
democracy
republic
utopia
title_short Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
title_full Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
title_fullStr Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
title_full_unstemmed Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
title_sort Education without a republic. Milestones of Peruvian education in the last century
dc.creator.none.fl_str_mv Tovar Samanez, Teresa
Tovar Samanez, Teresa
author Tovar Samanez, Teresa
author_facet Tovar Samanez, Teresa
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv educación
derecho
democracia
república
utopía
education
law
democracy
republic
utopia
topic educación
derecho
democracia
república
utopía
education
law
democracy
republic
utopia
description Retrospective of Peruvian education in the last century, which distinguishes four demarcating milestones: 1. Education as a privilege in oligarchic society; 2. The crisis of the oligarchic state and a new order in education; 3. The counter-reform and the commodification of education and social rights; and 4. The civilizational crisis and the questioning of the neoliberal educational model. The article makes a reading of the relationship of education with power, with society and with the process of transformation of the country. Starting from a combined analysis of five components, a general and articulating interpretation of what happened in Peruvian education in the last century is attempted. These components are: political time, the role of the State, the right to education and the priority of education on the agenda. It is possible to visualize the advances and setbacks of a process that does not follow a constant progressive path and that lacks an institutional and democratic base.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer review article
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272
10.15381/rsoc.v0i31.19272
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272
identifier_str_mv 10.15381/rsoc.v0i31.19272
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19272/16111
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Teresa Tovar Samanez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Teresa Tovar Samanez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Sociología; No. 31 (2020); 13-38
Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 13-38
1609-7580
1605-8933
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238282976559104
score 13.90587
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).