Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale
Descripción del Articulo
This article proposes a study of The Handmaid’s Tale (Margaret Atwood, 1985) within late modernity by examining three characteristics: theocracy, patriarchy, and internal dialogue. To fulfill the objective of the article, the novel will be contrasted with the two characteristics that Zygmunt Bauman...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/20859 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20859 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Margaret Atwood El cuento de la criada Teocracia Patriarcado Distopía The Handmaid’s Tale Theocracy Patriarchy Dystopia |
id |
REVUNMSM_a9e9b4ec448171d3984febae7c7d8ee2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/20859 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s TaleCaracterísticas de la modernidad tardía en El cuento de la criadaJiménez-Esclusa, HéctorMargaret AtwoodEl cuento de la criadaTeocraciaPatriarcadoDistopíaMargaret AtwoodThe Handmaid’s TaleTheocracyPatriarchyDystopiaThis article proposes a study of The Handmaid’s Tale (Margaret Atwood, 1985) within late modernity by examining three characteristics: theocracy, patriarchy, and internal dialogue. To fulfill the objective of the article, the novel will be contrasted with the two characteristics that Zygmunt Bauman attributes to this late modernity in which, although there has been a change with respect to the first modernity, there is no break but a continuation. The first characteristic consists in the loss of the telos of the political community. The other characteristic that Bauman adheres to late modernity is a change in the political perspective in which it is renounced that it is society as a whole that attempts a social change and the self-assertion of the individual is privileged. This work is justified because a good part of the previous works that also study this novel are prior to the appearance of the self-denominated Islamic State and the push of populist movements in the West; and they also predate the Me Too movement. This novel allows us to adapt the categories of analysis to a different historical moment from the one that signed several of the novels of the dystopian canon.Este artículo propone un estudio de El cuento de la criada (Margaret Atwood, 1985) dentro de la modernidad tardía mediante el examen de tres características: la teocracia, el patriarcado y el diálogo interno. Para cumplir el objetivo del artículo se contrastará la novela con las dos características que Zygmunt Bauman le achaca a esta modernidad tardía en la que si bien se ha producido un cambio con respecto a la primera modernidad no hay ruptura sino una continuación. La primera característica consiste en la pérdida del telos de la comunidad política. La otra característica que Bauman le adhiere a la modernidad tardía es un cambio en la perspectiva política en el que se renuncia a que sea la sociedad en su conjunto la que intente un cambio social y se privilegia la autoafirmación del individuo. Este trabajo se justifica porque una buena parte de los trabajos anteriores, que también estudian esta novela, son previos a la aparición del autodenominado Estado islámico y al empuje de movimientos populistas en Occidente; y, además, también son anteriores al movimiento Me Too. Esta obra permite adecuar las categorías de análisis a un momento histórico diferente al que signó varias de las novelas del canon distópico.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/2085910.30920/letras.93.137.14Letras (Lima); Vol. 93 No. 137 (2022): January - June; 186-198Letras (Lima); Vol. 93 Núm. 137 (2022): Enero - Junio; 186-1982071-50720378-487810.30920/letras.93.137reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20859/18320Derechos de autor 2022 Letras (Lima)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/208592023-10-11T10:57:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale Características de la modernidad tardía en El cuento de la criada |
title |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale |
spellingShingle |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale Jiménez-Esclusa, Héctor Margaret Atwood El cuento de la criada Teocracia Patriarcado Distopía Margaret Atwood The Handmaid’s Tale Theocracy Patriarchy Dystopia |
title_short |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale |
title_full |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale |
title_fullStr |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale |
title_full_unstemmed |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale |
title_sort |
Late Modern Characteristics in The Handmaid’s Tale |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Jiménez-Esclusa, Héctor |
author |
Jiménez-Esclusa, Héctor |
author_facet |
Jiménez-Esclusa, Héctor |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Margaret Atwood El cuento de la criada Teocracia Patriarcado Distopía Margaret Atwood The Handmaid’s Tale Theocracy Patriarchy Dystopia |
topic |
Margaret Atwood El cuento de la criada Teocracia Patriarcado Distopía Margaret Atwood The Handmaid’s Tale Theocracy Patriarchy Dystopia |
description |
This article proposes a study of The Handmaid’s Tale (Margaret Atwood, 1985) within late modernity by examining three characteristics: theocracy, patriarchy, and internal dialogue. To fulfill the objective of the article, the novel will be contrasted with the two characteristics that Zygmunt Bauman attributes to this late modernity in which, although there has been a change with respect to the first modernity, there is no break but a continuation. The first characteristic consists in the loss of the telos of the political community. The other characteristic that Bauman adheres to late modernity is a change in the political perspective in which it is renounced that it is society as a whole that attempts a social change and the self-assertion of the individual is privileged. This work is justified because a good part of the previous works that also study this novel are prior to the appearance of the self-denominated Islamic State and the push of populist movements in the West; and they also predate the Me Too movement. This novel allows us to adapt the categories of analysis to a different historical moment from the one that signed several of the novels of the dystopian canon. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20859 10.30920/letras.93.137.14 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20859 |
identifier_str_mv |
10.30920/letras.93.137.14 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20859/18320 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Letras (Lima) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Letras (Lima) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras (Lima); Vol. 93 No. 137 (2022): January - June; 186-198 Letras (Lima); Vol. 93 Núm. 137 (2022): Enero - Junio; 186-198 2071-5072 0378-4878 10.30920/letras.93.137 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238294277062656 |
score |
13.754616 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).