Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts

Descripción del Articulo

In the teaching of writing and composition of texts, what to teach?, what to teach for?, how to teach? are recurring questions what a lot of teachers make to themselves about this area, specially when they work at the university. Therefore, these unanswered questions are related to what topic profes...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Evangelista Huari, Desiderio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22616
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22616
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:texto
cohesión
coherencia
redacción
sintaxis
text
cohesion
coherence
writing
syntax
id REVUNMSM_a2ef4e04497fed8226272ebc321bdd31
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22616
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of textsLa cohesión y mecanismos de cohesión en la composición de textosEvangelista Huari, DesiderioEvangelista Huari, DesideriotextocohesióncoherenciaredacciónsintaxistextcohesioncoherencewritingsyntaxIn the teaching of writing and composition of texts, what to teach?, what to teach for?, how to teach? are recurring questions what a lot of teachers make to themselves about this area, specially when they work at the university. Therefore, these unanswered questions are related to what topic professors teach and what methodological strategies they use. Exactly for that reason, the content of the current article is part of the sixth chapter of the research which I made for my Ph.D. thesis and whose original title is Syntactic strategies to improve the text coherence and cohesion in the universities students’ wordings. As we know, cohesion is the grammatical characteristic which  all  the  text  show to  ensure the link between two components. For that purpose, we use some  elements called mechanism cohesion. These cohesion elements are related between the referents, that being so, anaphoric or cataphoric character which we detail in  this article.En la enseñanza de la redacción y composición de textos, ¿qué enseñar?, ¿para qué enseñar?, ¿cómo enseñar? son preguntas recurrentes que se hacen los docentes de esta área cuando realizan su labor en la universidad. Desde luego, estas interrogantes están relacionadas con la materia que enseñan y las estrategias metodológicas que utilizan. Precisamente, el contenido del presente  artículo  forma parte del capítulo sexto de la investigación realizada para mi tesis doctoral y cuyo título original es Estrategias sintácticas para afianzar la cohesión y la coherencia textual en la redacción de los estudiantes universitarios. Como sabemos la cohesión es la propiedad gramatical que presenta todo texto para asegurar la conexión entre sus componentes. Para tal efecto, intervienen unos elementos, llamados mecanismos de cohesión. Estos elementos  de  cohesión tienen que ver con la relación entre los referentes, sea este de carácter anafórico o catafórico, los cuales detallaremos en este artículo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2014-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2261610.15381/lengsoc.v14i1.22616Lengua y Sociedad; Vol. 14 No. 1 (2014); 227-244Lengua y Sociedad; v. 14 n. 1 (2014); 227-244Lengua y Sociedad; Vol. 14 Núm. 1 (2014); 227-2442413-26591729-972110.15381/lengsoc.v14i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22616/18019Derechos de autor 2014 Desiderio Evangelista Huarihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/226162022-03-31T13:39:50Z
dc.title.none.fl_str_mv Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
La cohesión y mecanismos de cohesión en la composición de textos
title Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
spellingShingle Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
Evangelista Huari, Desiderio
texto
cohesión
coherencia
redacción
sintaxis
text
cohesion
coherence
writing
syntax
title_short Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
title_full Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
title_fullStr Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
title_full_unstemmed Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
title_sort Cohesion and cohesion mechanisms in the composition of texts
dc.creator.none.fl_str_mv Evangelista Huari, Desiderio
Evangelista Huari, Desiderio
author Evangelista Huari, Desiderio
author_facet Evangelista Huari, Desiderio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv texto
cohesión
coherencia
redacción
sintaxis
text
cohesion
coherence
writing
syntax
topic texto
cohesión
coherencia
redacción
sintaxis
text
cohesion
coherence
writing
syntax
description In the teaching of writing and composition of texts, what to teach?, what to teach for?, how to teach? are recurring questions what a lot of teachers make to themselves about this area, specially when they work at the university. Therefore, these unanswered questions are related to what topic professors teach and what methodological strategies they use. Exactly for that reason, the content of the current article is part of the sixth chapter of the research which I made for my Ph.D. thesis and whose original title is Syntactic strategies to improve the text coherence and cohesion in the universities students’ wordings. As we know, cohesion is the grammatical characteristic which  all  the  text  show to  ensure the link between two components. For that purpose, we use some  elements called mechanism cohesion. These cohesion elements are related between the referents, that being so, anaphoric or cataphoric character which we detail in  this article.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22616
10.15381/lengsoc.v14i1.22616
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22616
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v14i1.22616
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22616/18019
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Desiderio Evangelista Huari
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Desiderio Evangelista Huari
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 14 No. 1 (2014); 227-244
Lengua y Sociedad; v. 14 n. 1 (2014); 227-244
Lengua y Sociedad; Vol. 14 Núm. 1 (2014); 227-244
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v14i1
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238322297110528
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).