Indigenous education: A nomatsigenga people own education
Descripción del Articulo
A proposal of own indigenous education of the Nomatsigenga people is presented in this article. It is based on an educational experience in the classroom, in four Nomatsigenga schools of a unique-teacher and multi-teacher type where Intercultural Bilingual Education (IBE) is applied. We propose guar...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22375 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22375 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación Intercultural Bilingüe unidocente educación indígena selva central nomatsigenga cultura pueblo y cosmovisión Intercultural Bilingual Education unique-teacher indigenous education central jungle Nomatsigenga culture indigenous people and cosmovision |
id |
REVUNMSM_97db7d9b96579ceb7ba7dea24299231d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22375 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Indigenous education: A nomatsigenga people own educationEducación indígena: Una educación propia del pueblo NomatsigengaShoente Chumpate, JaimeShoente Chumpate, JaimeEducación Intercultural Bilingüeunidocenteeducación indígenaselva centralnomatsigengaculturapueblo y cosmovisiónIntercultural Bilingual Educationunique-teacherindigenous educationcentral jungleNomatsigengacultureindigenous people and cosmovisionA proposal of own indigenous education of the Nomatsigenga people is presented in this article. It is based on an educational experience in the classroom, in four Nomatsigenga schools of a unique-teacher and multi-teacher type where Intercultural Bilingual Education (IBE) is applied. We propose guaranteeing the active participation of the Nomatsigenga wise people in the entire school process. It means that these wisepeople will express their points of view and will decide about the sociocultural diagnosis, the elaboration of the school's curricular design and also the didactic process in the classroom, from peer to peer with the IBE teachers appointed by the State.En este artículo presento una propuesta de una educación indígena propia del pueblo Nomatsigenga a partir de una experiencia educativa en el aula, en cuatro escuelas nomatsigenga de tipo unidocente y polidocente donde se aplica la Educación Intercultural Bilingüe. Consiste en asegurar la participación activa de los sabios nomatsigenga en todo el proceso escolar, desde el diagnóstico sociocultural, pasando por la elaboración del diseño curricular de la escuela hasta el proceso didáctico en el aula, conjuntamente con los docentes de EIB nombrados por el Estado.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2017-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2237510.15381/lengsoc.v16i2.22375Lengua y Sociedad; Vol. 16 No. 2 (2017); 55-64Lengua y Sociedad; v. 16 n. 2 (2017); 55-64Lengua y Sociedad; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 55-642413-26591729-972110.15381/lengsoc.v16i2reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22375/17923Derechos de autor 2017 Jaime Shoente Chumpatehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223752022-03-02T21:03:01Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education Educación indígena: Una educación propia del pueblo Nomatsigenga |
title |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education |
spellingShingle |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education Shoente Chumpate, Jaime Educación Intercultural Bilingüe unidocente educación indígena selva central nomatsigenga cultura pueblo y cosmovisión Intercultural Bilingual Education unique-teacher indigenous education central jungle Nomatsigenga culture indigenous people and cosmovision |
title_short |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education |
title_full |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education |
title_fullStr |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education |
title_full_unstemmed |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education |
title_sort |
Indigenous education: A nomatsigenga people own education |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Shoente Chumpate, Jaime Shoente Chumpate, Jaime |
author |
Shoente Chumpate, Jaime |
author_facet |
Shoente Chumpate, Jaime |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación Intercultural Bilingüe unidocente educación indígena selva central nomatsigenga cultura pueblo y cosmovisión Intercultural Bilingual Education unique-teacher indigenous education central jungle Nomatsigenga culture indigenous people and cosmovision |
topic |
Educación Intercultural Bilingüe unidocente educación indígena selva central nomatsigenga cultura pueblo y cosmovisión Intercultural Bilingual Education unique-teacher indigenous education central jungle Nomatsigenga culture indigenous people and cosmovision |
description |
A proposal of own indigenous education of the Nomatsigenga people is presented in this article. It is based on an educational experience in the classroom, in four Nomatsigenga schools of a unique-teacher and multi-teacher type where Intercultural Bilingual Education (IBE) is applied. We propose guaranteeing the active participation of the Nomatsigenga wise people in the entire school process. It means that these wisepeople will express their points of view and will decide about the sociocultural diagnosis, the elaboration of the school's curricular design and also the didactic process in the classroom, from peer to peer with the IBE teachers appointed by the State. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22375 10.15381/lengsoc.v16i2.22375 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22375 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v16i2.22375 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22375/17923 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Jaime Shoente Chumpate https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Jaime Shoente Chumpate https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 16 No. 2 (2017); 55-64 Lengua y Sociedad; v. 16 n. 2 (2017); 55-64 Lengua y Sociedad; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 55-64 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v16i2 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238321702567936 |
score |
13.959364 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).