Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana
Descripción del Articulo
This article will seek to approach the historical discourses about the Peruvian Independence as presented in three school textbooks: History of Peru. Time of emancipation (1957) by Gustavo Pons Muzzo, History of Peru. Independence and Republic (1986) by Pablo Macera, and Social Sciences 3 (2020) by...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/21659 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/21659 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | textos escolares historia del Perú independencia discurso histórico representaciones school textbooks Peruvian history independence historical narrative representations |
| id |
REVUNMSM_805d0dd1f2e1755e7c3d5816ef4009fb |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/21659 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial SantillanaDiscursos históricos sobre la independencia del Perú en los textos escolares: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera y Editorial SantillanaRomero Meza, Eddy WalterRomero Meza, Eddy Waltertextos escolareshistoria del Perúindependenciadiscurso históricorepresentacionesschool textbooksPeruvian historyindependencehistorical narrativerepresentationsThis article will seek to approach the historical discourses about the Peruvian Independence as presented in three school textbooks: History of Peru. Time of emancipation (1957) by Gustavo Pons Muzzo, History of Peru. Independence and Republic (1986) by Pablo Macera, and Social Sciences 3 (2020) by Editorial Santillana. To do so, the characteristics of the different authors will be analyzed (context, historiographic training, place of enunciation, etc.), their historical interpretations and the various representations they propose in school manuals. The analysis will also include some didactic elements present in school textbooks and their supplementary illustrations, in order to have an overview of the history manuals designed by the aforementioned authors. The production of school textbooks is divided within the currents of the national Creole history (Pons Muzzo), the critical national history (Pablo Macera) and the current academic history (Editorial Santillana). The work also highlights the importance of examining school textbooks beyond the image of neutral or de-ideologized pedagogical objects.El presente artículo buscará aproximarse a los discursos históricos sobre la independencia del Perú presentes en tres textos escolares: Historia del Perú. Época de la emancipación (1957) de Gustavo Pons Muzzo, Historia del Perú. Independencia y república (1986) de Pablo Macera, y Ciencias Sociales 3 (2020) de Editorial Santillana. Para ello, se analizará las características de los distintos autores (contextos, formación historiográfica, lugares de enunciación, etc.), sus interpretaciones históricas y las diversas representaciones que proponen en los manuales escolares. También se analizará algunos elementos didácticos presentes en los textos escolares y las representaciones gráficas que lo acompañan, para tener una visión general de los manuales de historia diseñados por los autores mencionados. Se distingue la producción de los textos escolares dentro de las corrientes de la historia nacional criolla (Pons Muzzo), la historia nacional crítica (Pablo Macera) y la historia académica actual (Editorial Santillana). En el trabajo se destaca, además, la importancia de examinar los textos escolares más allá de la imagen de objetos pedagógicos neutros o desideologizados.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2022-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/2165910.15381/dds.n8.21659Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; No. 8 (2021); 51-84Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; Núm. 8 (2021); 51-842617-22912617-2283reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/21659/17799Derechos de autor 2022 Eddy Walter Romero Mezahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/216592022-01-26T15:43:11Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana Discursos históricos sobre la independencia del Perú en los textos escolares: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera y Editorial Santillana |
| title |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana |
| spellingShingle |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana Romero Meza, Eddy Walter textos escolares historia del Perú independencia discurso histórico representaciones school textbooks Peruvian history independence historical narrative representations |
| title_short |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana |
| title_full |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana |
| title_fullStr |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana |
| title_full_unstemmed |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana |
| title_sort |
Historical Discourses about the Peruvian Independence in school textbooks: Gustavo Pons Muzzo, Pablo Macera and Editorial Santillana |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Romero Meza, Eddy Walter Romero Meza, Eddy Walter |
| author |
Romero Meza, Eddy Walter |
| author_facet |
Romero Meza, Eddy Walter |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
textos escolares historia del Perú independencia discurso histórico representaciones school textbooks Peruvian history independence historical narrative representations |
| topic |
textos escolares historia del Perú independencia discurso histórico representaciones school textbooks Peruvian history independence historical narrative representations |
| description |
This article will seek to approach the historical discourses about the Peruvian Independence as presented in three school textbooks: History of Peru. Time of emancipation (1957) by Gustavo Pons Muzzo, History of Peru. Independence and Republic (1986) by Pablo Macera, and Social Sciences 3 (2020) by Editorial Santillana. To do so, the characteristics of the different authors will be analyzed (context, historiographic training, place of enunciation, etc.), their historical interpretations and the various representations they propose in school manuals. The analysis will also include some didactic elements present in school textbooks and their supplementary illustrations, in order to have an overview of the history manuals designed by the aforementioned authors. The production of school textbooks is divided within the currents of the national Creole history (Pons Muzzo), the critical national history (Pablo Macera) and the current academic history (Editorial Santillana). The work also highlights the importance of examining school textbooks beyond the image of neutral or de-ideologized pedagogical objects. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-26 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/21659 10.15381/dds.n8.21659 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/21659 |
| identifier_str_mv |
10.15381/dds.n8.21659 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/21659/17799 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Eddy Walter Romero Meza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Eddy Walter Romero Meza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; No. 8 (2021); 51-84 Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; Núm. 8 (2021); 51-84 2617-2291 2617-2283 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238220438437888 |
| score |
13.915584 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).