Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
Descripción del Articulo
This review article presents an analysis of the propaedeutic possibilities to evaluate in a model for learning outcomes; additionally, it recognizes that teaching, learning, and evaluation actions are part of the same unit. Likewise, the learning assessment criteria in the accounting discipline must...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22932 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | competence performance teaching taxonomy competencia desempeño enseñanza taxonomía |
| id |
REVUNMSM_7eead70e534314d1a8dc89797c7ce36a |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22932 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomesEstilos propedéuticos para la evaluación formativa en la disciplina contable: resultados de aprendizajeLlanos Ceballos, Adolfo LeónLlanos Ceballos, Adolfo LeóncompetenceperformanceteachingtaxonomycompetenciadesempeñoenseñanzataxonomíaThis review article presents an analysis of the propaedeutic possibilities to evaluate in a model for learning outcomes; additionally, it recognizes that teaching, learning, and evaluation actions are part of the same unit. Likewise, the learning assessment criteria in the accounting discipline must be constructed in relation to the learning conception and the type of addressed competence (basic, generic, specific); a highly complex activity as evidenced by the systematization of the practice. In its final part, after establishing an example of evaluation in the subject of comprehension and creation of academic texts corresponding to the general training of the public accountant, the academic discussion is developed on the taxonomies that the university could assume in the construction, deployment and monitoring of a route to evaluate in the sense of the result; therefore, a taxonomy proposal is formulated for the field of specific or technical competences of the discipline under study.Este artículo de revisión presenta un análisis sobre las posibilidades propedéuticas para evaluar en un modelo de resultados de aprendizaje; además, reconoce que las acciones de enseñanza, aprendizaje y evaluación forman parte de la misma unidad. De igual manera, los criterios de evaluación del aprendizaje en la disciplina contable deben construirse en relación con la concepción de aprendizaje y el tipo de competencia (básica, genérica, específica) abordada, actividad considerada de alta complejidad como lo evidencia la sistematización de la práctica. En su parte final, después de establecer un ejemplo de evaluación en la asignatura de comprensión y creación de textos académicos correspondiente a la formación general del contador público, se desarrolla la discusión académica sobre las taxonomías que podría asumir la universidad en la construcción, despliegue y seguimiento de una ruta para evaluar en el sentido de resultado; así, se formula una propuesta de taxonomía para el ámbito de las competencias específicas o técnicas de la disciplina objeto de estudio.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/2293210.15381/quipu.v30i62.22932Quipukamayoc; Vol. 30 Núm. 62 (2022); 77-85Quipukamayoc; Vol. 30 No. 62 (2022); 77-851609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18224https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18236Derechos de autor 2022 Adolfo León Llanos Ceballoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/229322023-04-11T23:51:54Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes Estilos propedéuticos para la evaluación formativa en la disciplina contable: resultados de aprendizaje |
| title |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes |
| spellingShingle |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes Llanos Ceballos, Adolfo León competence performance teaching taxonomy competencia desempeño enseñanza taxonomía |
| title_short |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes |
| title_full |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes |
| title_fullStr |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes |
| title_full_unstemmed |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes |
| title_sort |
Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Llanos Ceballos, Adolfo León Llanos Ceballos, Adolfo León |
| author |
Llanos Ceballos, Adolfo León |
| author_facet |
Llanos Ceballos, Adolfo León |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
competence performance teaching taxonomy competencia desempeño enseñanza taxonomía |
| topic |
competence performance teaching taxonomy competencia desempeño enseñanza taxonomía |
| description |
This review article presents an analysis of the propaedeutic possibilities to evaluate in a model for learning outcomes; additionally, it recognizes that teaching, learning, and evaluation actions are part of the same unit. Likewise, the learning assessment criteria in the accounting discipline must be constructed in relation to the learning conception and the type of addressed competence (basic, generic, specific); a highly complex activity as evidenced by the systematization of the practice. In its final part, after establishing an example of evaluation in the subject of comprehension and creation of academic texts corresponding to the general training of the public accountant, the academic discussion is developed on the taxonomies that the university could assume in the construction, deployment and monitoring of a route to evaluate in the sense of the result; therefore, a taxonomy proposal is formulated for the field of specific or technical competences of the discipline under study. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932 10.15381/quipu.v30i62.22932 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932 |
| identifier_str_mv |
10.15381/quipu.v30i62.22932 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18224 https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18236 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Adolfo León Llanos Ceballos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Adolfo León Llanos Ceballos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Quipukamayoc; Vol. 30 Núm. 62 (2022); 77-85 Quipukamayoc; Vol. 30 No. 62 (2022); 77-85 1609-8196 1560-9103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238278953172992 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).