Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes

Descripción del Articulo

This review article presents an analysis of the propaedeutic possibilities to evaluate in a model for learning outcomes; additionally, it recognizes that teaching, learning, and evaluation actions are part of the same unit. Likewise, the learning assessment criteria in the accounting discipline must...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Llanos Ceballos, Adolfo León
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22932
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:competence
performance
teaching
taxonomy
competencia
desempeño
enseñanza
taxonomía
id REVUNMSM_7eead70e534314d1a8dc89797c7ce36a
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22932
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomesEstilos propedéuticos para la evaluación formativa en la disciplina contable: resultados de aprendizajeLlanos Ceballos, Adolfo LeónLlanos Ceballos, Adolfo LeóncompetenceperformanceteachingtaxonomycompetenciadesempeñoenseñanzataxonomíaThis review article presents an analysis of the propaedeutic possibilities to evaluate in a model for learning outcomes; additionally, it recognizes that teaching, learning, and evaluation actions are part of the same unit. Likewise, the learning assessment criteria in the accounting discipline must be constructed in relation to the learning conception and the type of addressed competence (basic, generic, specific); a highly complex activity as evidenced by the systematization of the practice. In its final part, after establishing an example of evaluation in the subject of comprehension and creation of academic texts corresponding to the general training of the public accountant, the academic discussion is developed on the taxonomies that the university could assume in the construction, deployment and monitoring of a route to evaluate in the sense of the result; therefore, a taxonomy proposal is formulated for the field of specific or technical competences of the discipline under study.Este artículo de revisión presenta un análisis sobre las posibilidades propedéuticas para evaluar en un modelo de resultados de aprendizaje; además, reconoce que las acciones de enseñanza, aprendizaje y evaluación forman parte de la misma unidad. De igual manera, los criterios de evaluación del aprendizaje en la disciplina contable deben construirse en relación con la concepción de aprendizaje y el tipo de competencia (básica, genérica, específica) abordada, actividad considerada de alta complejidad como lo evidencia la sistematización de la práctica. En su parte final, después de establecer un ejemplo de evaluación en la asignatura de comprensión y creación de textos académicos correspondiente a la formación general del contador público, se desarrolla la discusión académica sobre las taxonomías que podría asumir la universidad en la construcción, despliegue y seguimiento de una ruta para evaluar en el sentido de resultado; así, se formula una propuesta de taxonomía para el ámbito de las competencias específicas o técnicas de la disciplina objeto de estudio.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/2293210.15381/quipu.v30i62.22932Quipukamayoc; Vol. 30 Núm. 62 (2022); 77-85Quipukamayoc; Vol. 30 No. 62 (2022); 77-851609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18224https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18236Derechos de autor 2022 Adolfo León Llanos Ceballoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/229322023-04-11T23:51:54Z
dc.title.none.fl_str_mv Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
Estilos propedéuticos para la evaluación formativa en la disciplina contable: resultados de aprendizaje
title Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
spellingShingle Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
Llanos Ceballos, Adolfo León
competence
performance
teaching
taxonomy
competencia
desempeño
enseñanza
taxonomía
title_short Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
title_full Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
title_fullStr Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
title_full_unstemmed Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
title_sort Propedeutic styles for the formative assessment in the accounting discipline: Learning outcomes
dc.creator.none.fl_str_mv Llanos Ceballos, Adolfo León
Llanos Ceballos, Adolfo León
author Llanos Ceballos, Adolfo León
author_facet Llanos Ceballos, Adolfo León
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv competence
performance
teaching
taxonomy
competencia
desempeño
enseñanza
taxonomía
topic competence
performance
teaching
taxonomy
competencia
desempeño
enseñanza
taxonomía
description This review article presents an analysis of the propaedeutic possibilities to evaluate in a model for learning outcomes; additionally, it recognizes that teaching, learning, and evaluation actions are part of the same unit. Likewise, the learning assessment criteria in the accounting discipline must be constructed in relation to the learning conception and the type of addressed competence (basic, generic, specific); a highly complex activity as evidenced by the systematization of the practice. In its final part, after establishing an example of evaluation in the subject of comprehension and creation of academic texts corresponding to the general training of the public accountant, the academic discussion is developed on the taxonomies that the university could assume in the construction, deployment and monitoring of a route to evaluate in the sense of the result; therefore, a taxonomy proposal is formulated for the field of specific or technical competences of the discipline under study.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932
10.15381/quipu.v30i62.22932
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932
identifier_str_mv 10.15381/quipu.v30i62.22932
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18224
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/22932/18236
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Adolfo León Llanos Ceballos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Adolfo León Llanos Ceballos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
dc.source.none.fl_str_mv Quipukamayoc; Vol. 30 Núm. 62 (2022); 77-85
Quipukamayoc; Vol. 30 No. 62 (2022); 77-85
1609-8196
1560-9103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238278953172992
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).