Biological accidents in a Peruvian university medical students: prevalence, mechanisms and risk factors

Descripción del Articulo

Introduction: One of the most serious problems of medical students is occupational exposure during their clinical training as they lack experience and limited development of hand skills. Objectives: To establish the frequency, mechanisms, circumstances and risk factors of biological accidents report...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Inga, Elizabeth, López, Gregory, Kamiya, Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2010
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/70
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/70
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Accidentes biológicos
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spelling Biological accidents in a Peruvian university medical students: prevalence, mechanisms and risk factorsAccidentes biológicos en estudiantes de medicina de una universidad peruana: prevalencia, mecanismos y factores de riesgoInga, ElizabethLópez, GregoryKamiya, CarlosAccidentes biológicosexposición a agentes biológicosestudiantes de medicina.Biohazard releaseexposure to biological agentsstudentsmedical.Introduction: One of the most serious problems of medical students is occupational exposure during their clinical training as they lack experience and limited development of hand skills. Objectives: To establish the frequency, mechanisms, circumstances and risk factors of biological accidents reported in medical students. Design: Descriptive observational transversal type study. Setting: Faculty of Medicine, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Peru. Participants: Medical students. Methodology: A retrospective anonymous and voluntary survey was conducted. Study participants were randomly chosen. Main outcome measures: Biological accidents. Results: In a sample of 307 students 51,5% had at least one accident (158/307); median of biological accidents in the last year was 1,06; 91,1% of senior students had at least one biological accident last year versus 11,9% of first-year students. Senior students inform more often about high-risk infection-transmission accidents, 47,6% caused by pinching with a sharp object while 80,6% were exposed to blood; high-risk accidents are far more often in surgical and delivery rooms (51,9%). Conclusions: It is necessary to develop strategies that allow medical students to enforce biosecurity concepts.Introducción: Una de las más serias amenazas que enfrentan los estudiantes de medicina durante su práctica clínica es la posibilidad de exposición a accidentes biológicos, debido en la mayoría de los casos a la inexperiencia y el escaso desarrollo de las habilidades manuales. Objetivos: Establecer la frecuencia, mecanismos, circunstancias y factores de riesgo de los accidentes biológicos ocurridos entre estudiantes de medicina. Diseño: Estudio descriptivo observacional de corte transversal. Institución: Facultad de Medicina, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Participantes: Estudiantes de medicina. Metodología: Se aplicó una encuesta estructurada anónima, voluntaria y autoadministrada. Principales medidas de resultados: Accidentes biológicos. Resultados: En total fueron 307 entrevistados. La prevalencia de accidentes biológicos en la población estudiada fue de 51,5% (158/307). La media de accidentes biológicos en el último año fue de 1,06. El 91,1% de los estudiantes del último año presentó al menos un accidente biológico, versus 11,9% en los estudiantes del primer año. Los estudiantes del último año informaron con más frecuencia accidentes de riesgo alto para transmisión de infecciones, siendo 47,6% por pinchazo con objeto punzocortante, y 80,6% tuvo exposición a sangre; los accidentes de riesgo alto son mucho más frecuentes en quirófanos y sala de partos (51,9%). Conclusiones: La prevalencia de accidentes biológicos fue 51,5%, siendo el pinchazo la forma más frecuente. Es necesario desarrollar estrategias que permitan velar por la bioseguridad de los estudiantes de medicina.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2010-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/7010.15381/anales.v71i1.70Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 71 No. 1 (2010); 37-42Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 71 Núm. 1 (2010); 37-421609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/70/65Derechos de autor 2010 Elizabeth Inga, Gregory López, Carlos Kamiyahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/702020-04-15T17:49:47Z
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description Introduction: One of the most serious problems of medical students is occupational exposure during their clinical training as they lack experience and limited development of hand skills. Objectives: To establish the frequency, mechanisms, circumstances and risk factors of biological accidents reported in medical students. Design: Descriptive observational transversal type study. Setting: Faculty of Medicine, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Peru. Participants: Medical students. Methodology: A retrospective anonymous and voluntary survey was conducted. Study participants were randomly chosen. Main outcome measures: Biological accidents. Results: In a sample of 307 students 51,5% had at least one accident (158/307); median of biological accidents in the last year was 1,06; 91,1% of senior students had at least one biological accident last year versus 11,9% of first-year students. Senior students inform more often about high-risk infection-transmission accidents, 47,6% caused by pinching with a sharp object while 80,6% were exposed to blood; high-risk accidents are far more often in surgical and delivery rooms (51,9%). Conclusions: It is necessary to develop strategies that allow medical students to enforce biosecurity concepts.
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