Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995
Descripción del Articulo
This articles analyzes, from a qualitative approach, the 1995 Pan-American Physical Education Congress taken place in Peru as a space for socialization, dissemination of knowledge, sharing of theoretical perspectives, as well as space of legitimization for some experts, influence and power for some...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/20579 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20579 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | congreso educación física circulación de saberes especialistas redes transnacionales congress physical education knowledge circulation specialists transnational networks |
id |
REVUNMSM_7a4efda39d9384c69710c27cff4ee7d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/20579 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995Espacios de discusión y procesos de legitimación sobre la educación del movimiento: El caso del XV Congreso Panamericano de Educación Física, Perú 1995Scharagrodsky, PabloScharagrodsky, Pablocongresoeducación físicacirculación de saberesespecialistasredes transnacionalescongressphysical educationknowledge circulationspecialiststransnational networksThis articles analyzes, from a qualitative approach, the 1995 Pan-American Physical Education Congress taken place in Peru as a space for socialization, dissemination of knowledge, sharing of theoretical perspectives, as well as space of legitimization for some experts, influence and power for some international organizations. The article seeks to understand how knowledges, experts and organizations validate certain “true” meanings that conceptualize the vast universe of physical culture, physical education and sports. The interpretative examination focuses in various documentary sources, such as minutes and memories of the Congress, presentations by experts, the subjects of the presentations, and memories of other Pan-American congresses. Additionally, the study includes semi-structured interviews to organizers and attendees.En este artículo se analiza, desde un enfoque cualitativo, el XV Congreso Panamericano de Educación Física realizado en Perú en 1995, como un espacio de sociabilidad, circulación de saberes, transmisión de perspectivas teóricas, legitimación de ciertos expertos, e influencia y poder de algunas organizaciones internacionales. Se busca comprender cómo los saberes, expertos y organizaciones validan ciertos sentidos “verdaderos” sobre cómo conceptualizar el amplio universo de la cultura física, la educación física y los deportes. Para ello se focaliza la atención interpretativa en diversas fuentes documentales, como las actas y memorias del congreso, las exposiciones magistrales de los expertos, las temáticas de las ponencias generales, las memorias vinculadas con otros congresos panamericanos. Además, se han realizado entrevistas semiestructuradas a organizadores y congresistas.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/2057910.15381/dds.n9.20579Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; No. 9 (2022); 181-206Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; Núm. 9 (2022); 181-2062617-22912617-2283reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20579/18387Derechos de autor 2022 Pablo Ariel Scharagrodskyhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/205792022-08-05T10:42:11Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 Espacios de discusión y procesos de legitimación sobre la educación del movimiento: El caso del XV Congreso Panamericano de Educación Física, Perú 1995 |
title |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 |
spellingShingle |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 Scharagrodsky, Pablo congreso educación física circulación de saberes especialistas redes transnacionales congress physical education knowledge circulation specialists transnational networks |
title_short |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 |
title_full |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 |
title_fullStr |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 |
title_full_unstemmed |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 |
title_sort |
Discussion spaces and legitimization processes of movement education: The case of the XV Pan-American Physical Education Congress, Peru 1995 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Scharagrodsky, Pablo Scharagrodsky, Pablo |
author |
Scharagrodsky, Pablo |
author_facet |
Scharagrodsky, Pablo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
congreso educación física circulación de saberes especialistas redes transnacionales congress physical education knowledge circulation specialists transnational networks |
topic |
congreso educación física circulación de saberes especialistas redes transnacionales congress physical education knowledge circulation specialists transnational networks |
description |
This articles analyzes, from a qualitative approach, the 1995 Pan-American Physical Education Congress taken place in Peru as a space for socialization, dissemination of knowledge, sharing of theoretical perspectives, as well as space of legitimization for some experts, influence and power for some international organizations. The article seeks to understand how knowledges, experts and organizations validate certain “true” meanings that conceptualize the vast universe of physical culture, physical education and sports. The interpretative examination focuses in various documentary sources, such as minutes and memories of the Congress, presentations by experts, the subjects of the presentations, and memories of other Pan-American congresses. Additionally, the study includes semi-structured interviews to organizers and attendees. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20579 10.15381/dds.n9.20579 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20579 |
identifier_str_mv |
10.15381/dds.n9.20579 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/discursos/article/view/20579/18387 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Pablo Ariel Scharagrodsky http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Pablo Ariel Scharagrodsky http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; No. 9 (2022); 181-206 Discursos del Sur, revista de teoría crítica en Ciencias Sociales; Núm. 9 (2022); 181-206 2617-2291 2617-2283 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238220392300544 |
score |
13.785607 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).