Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017

Descripción del Articulo

Introduction. The organizational climate within health institutions and patient satisfaction are used to evaluate and improve the quality of health services. Objective. Determine the organizational climate and the satisfaction of the external user regarding the medical care receive...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Fernández-Oliva, Danitza, Revilla-Velásquez, María E., Kolevic-Roca, Lenka A., Cabrejos-Castilla, Irma, Muchaypiña-Gallegos, Isabel, Sayas-Avilés, Iris, Chávez-Conde, Lizeth, Mamani-Urrutia, Víctor A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/15745
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15745
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:calidad de la atención de salud
satisfacción del usuario
nivel de atención médica.
id REVUNMSM_77facea77a8f0b03dfe40b56aa8c042d
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/15745
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
Clima organizacional y satisfacción del usuario externo en los servicios de hospitalización del Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
title Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
spellingShingle Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
Fernández-Oliva, Danitza
calidad de la atención de salud
satisfacción del usuario
nivel de atención médica.
title_short Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
title_full Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
title_fullStr Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
title_full_unstemmed Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
title_sort Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017
dc.creator.none.fl_str_mv Fernández-Oliva, Danitza
Revilla-Velásquez, María E.
Kolevic-Roca, Lenka A.
Cabrejos-Castilla, Irma
Muchaypiña-Gallegos, Isabel
Sayas-Avilés, Iris
Chávez-Conde, Lizeth
Mamani-Urrutia, Víctor A.
author Fernández-Oliva, Danitza
author_facet Fernández-Oliva, Danitza
Revilla-Velásquez, María E.
Kolevic-Roca, Lenka A.
Cabrejos-Castilla, Irma
Muchaypiña-Gallegos, Isabel
Sayas-Avilés, Iris
Chávez-Conde, Lizeth
Mamani-Urrutia, Víctor A.
author_role author
author2 Revilla-Velásquez, María E.
Kolevic-Roca, Lenka A.
Cabrejos-Castilla, Irma
Muchaypiña-Gallegos, Isabel
Sayas-Avilés, Iris
Chávez-Conde, Lizeth
Mamani-Urrutia, Víctor A.
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv calidad de la atención de salud
satisfacción del usuario
nivel de atención médica.
topic calidad de la atención de salud
satisfacción del usuario
nivel de atención médica.
description Introduction. The organizational climate within health institutions and patient satisfaction are used to evaluate and improve the quality of health services. Objective. Determine the organizational climate and the satisfaction of the external user regarding the medical care received in the hospitalization services of the Instituto Nacional Salud del Niño (INSN). Methods. In the year 2017 a survey was applied to qualify the organizational climate to the workers of the hospitalization services of the Department of Medicine of the INSN. The satisfaction of the external user was measured through the SERVQUAL survey applied to external users. Results. The qualification of the organizational climate was 76,3%, considered as improvable; and the overall satisfaction of the external user was 64,4%. The organizational climate in the dimensions of identity, organizational communication and structure achieved the qualification of healthy and the remuneration dimension obtained the qualification of unhealthy. The dimension best valued by external users was: during your hospitalization did you receive a medical visit every day? and the least valued: were the procedures for discharge high?. Conclusion. The overall rating of the organizational climate was 76,3% and the overall satisfaction of the external user was 64,4% in the INSN.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15745
10.15381/anales.802.15745
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15745
identifier_str_mv 10.15381/anales.802.15745
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15745/14150
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Anales de la Facultad de Medicina
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Anales de la Facultad de Medicina
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 80 No. 2 (2019); 188-92
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 80 Núm. 2 (2019); 188-92
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238257038983168
spelling Organizational climate and satisfaction of the external user in the hospitalization services of the Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017Clima organizacional y satisfacción del usuario externo en los servicios de hospitalización del Instituto Nacional de Salud del Niño, 2017Fernández-Oliva, DanitzaRevilla-Velásquez, María E.Kolevic-Roca, Lenka A.Cabrejos-Castilla, IrmaMuchaypiña-Gallegos, IsabelSayas-Avilés, IrisChávez-Conde, LizethMamani-Urrutia, Víctor A.calidad de la atención de saludsatisfacción del usuarionivel de atención médica.Introduction. The organizational climate within health institutions and patient satisfaction are used to evaluate and improve the quality of health services. Objective. Determine the organizational climate and the satisfaction of the external user regarding the medical care received in the hospitalization services of the Instituto Nacional Salud del Niño (INSN). Methods. In the year 2017 a survey was applied to qualify the organizational climate to the workers of the hospitalization services of the Department of Medicine of the INSN. The satisfaction of the external user was measured through the SERVQUAL survey applied to external users. Results. The qualification of the organizational climate was 76,3%, considered as improvable; and the overall satisfaction of the external user was 64,4%. The organizational climate in the dimensions of identity, organizational communication and structure achieved the qualification of healthy and the remuneration dimension obtained the qualification of unhealthy. The dimension best valued by external users was: during your hospitalization did you receive a medical visit every day? and the least valued: were the procedures for discharge high?. Conclusion. The overall rating of the organizational climate was 76,3% and the overall satisfaction of the external user was 64,4% in the INSN.Introducción. El clima organizacional dentro de las instituciones de salud y la satisfacción del paciente se utilizan para evaluar y mejorar la calidad de los servicios de salud. Objetivo. Determinar el clima organizacional y la satisfacción del usuario externo sobre la atención medica recibida en los servicios de hospitalización del Instituto Nacional Salud del Niño (INSN). Métodos. En el año 2017 se aplicó una encuesta para calificar el clima organizacional a los trabajadores de los servicios de hospitalización del Departamento de Medicina del INSN. La satisfacción del usuario externo se midió mediante la encuesta SERVQUAL aplicada a los usuarios externos. Resultados. La calificación del clima organizacional fue de 76,3%, considerada como mejorable; y la satisfacción global del usuario externo fue de 64,4%. El clima organizacional en las dimensiones de identidad, comunicación organizacional y estructura lograron el calificativo de saludable y la dimensión remuneración obtuvo el calificativo de no saludable. La dimensión mejor valorada por los usuarios externos fue: ¿durante su hospitalización recibió visita médica todos los días?; y la menos valorada: ¿los trámites para el alta fueron rápidos?. Conclusión. La calificación global del clima organizacional fue de 76,3% y la satisfacción global del usuario externo fue de 64,4% en el INSN.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1574510.15381/anales.802.15745Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 80 No. 2 (2019); 188-92Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 80 Núm. 2 (2019); 188-921609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15745/14150Derechos de autor 2019 Anales de la Facultad de Medicinahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/157452019-07-15T12:29:25Z
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).