Education, turism and natural resources of Region Callao

Descripción del Articulo

The participaties of education in the conservation of natural resources, especially of those who have access spaces such as the Natural Resources Land Surface (ERNAST) of the Callao region, involved at first instance to determine its existence, its location and identification resource type. For this...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Alcántara Boza, Alejandro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2010
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/400
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/400
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación
recurso natural
turismo
Education
natural resource
tourism
id REVUNMSM_5d1f60cd230dd515c904f489c9734398
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/400
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Education, turism and natural resources of Region CallaoEducación, turismo y recursos naturales de la región CallaoAlcántara Boza, AlejandroEducaciónrecurso naturalturismoEducationnatural resourcetourismThe participaties of education in the conservation of natural resources, especially of those who have access spaces such as the Natural Resources Land Surface (ERNAST) of the Callao region, involved at first instance to determine its existence, its location and identification resource type. For this it was counted with the participation of a sample of 73 teachers in the area of Science, Technology and Environment (CTA) of the Callao region, with the collection of cross-sectional data, whose objectives were specifically aimed at identifying the ERNAST in their relationship with education and tourism. Among the findings it was found that: 38% of the total area of the Callao region, corresponds to free areas, according the database 2004, with follow-up studies and space travel in 2006 and 2007; likewise the 53.4% of teachers in the sample believes there are few areas with exploitable natural resources for education, another 38.4% considered the areas of flora and space to develop scientific tourism, followed by the cliffs and beaches with a 32.9%.La participación de la educación en la conservación de los recursos naturales, principalmente de aquellos a los cuales tienen acceso como son los Espacios con Recursos Naturales Superficiales Terrestres (ERNAST) de la Región Callao, implica en primera instancia determinar su existencia, su localización e identificación del tipo de recurso. Para ello se contó con la participación de una muestra de 73 docentes del área de Ciencia, Tecnología y Ambiente (CTA) de la Región Callao, con una recolección de datos de corte transversal, cuyos objetivos estuvieron dirigidos a identificar específicamente los ERNAST en su relación con la educación y el turismo. Entre los resultados encontrados fueron: un 38% del área total de la Región Callao corresponde a áreas libres, según la data base del 2004, con estudios de seguimiento y recorrido de los espacios en los años 2006 y 2007; así mismo el 53.4% de docentes de la muestra considera que existen pocos espacios con recursos naturales aprovechables para la educación, otro 38.4%, considera a las áreas de flora como espacios para desarrollar un turismo científico, seguido de los acantilados y playas con un 32.9%.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica2010-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/40010.15381/iigeo.v13i25.400Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 13 No. 25 (2010); 95-102Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 13 Núm. 25 (2010); 95-1021682-30871561-0888reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/400/342Derechos de autor 2010 Alejandro Alcántara Bozahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/4002020-03-06T14:09:41Z
dc.title.none.fl_str_mv Education, turism and natural resources of Region Callao
Educación, turismo y recursos naturales de la región Callao
title Education, turism and natural resources of Region Callao
spellingShingle Education, turism and natural resources of Region Callao
Alcántara Boza, Alejandro
Educación
recurso natural
turismo
Education
natural resource
tourism
title_short Education, turism and natural resources of Region Callao
title_full Education, turism and natural resources of Region Callao
title_fullStr Education, turism and natural resources of Region Callao
title_full_unstemmed Education, turism and natural resources of Region Callao
title_sort Education, turism and natural resources of Region Callao
dc.creator.none.fl_str_mv Alcántara Boza, Alejandro
author Alcántara Boza, Alejandro
author_facet Alcántara Boza, Alejandro
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educación
recurso natural
turismo
Education
natural resource
tourism
topic Educación
recurso natural
turismo
Education
natural resource
tourism
description The participaties of education in the conservation of natural resources, especially of those who have access spaces such as the Natural Resources Land Surface (ERNAST) of the Callao region, involved at first instance to determine its existence, its location and identification resource type. For this it was counted with the participation of a sample of 73 teachers in the area of Science, Technology and Environment (CTA) of the Callao region, with the collection of cross-sectional data, whose objectives were specifically aimed at identifying the ERNAST in their relationship with education and tourism. Among the findings it was found that: 38% of the total area of the Callao region, corresponds to free areas, according the database 2004, with follow-up studies and space travel in 2006 and 2007; likewise the 53.4% of teachers in the sample believes there are few areas with exploitable natural resources for education, another 38.4% considered the areas of flora and space to develop scientific tourism, followed by the cliffs and beaches with a 32.9%.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/400
10.15381/iigeo.v13i25.400
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/400
identifier_str_mv 10.15381/iigeo.v13i25.400
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/400/342
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Alejandro Alcántara Boza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Alejandro Alcántara Boza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica
dc.source.none.fl_str_mv Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 13 No. 25 (2010); 95-102
Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 13 Núm. 25 (2010); 95-102
1682-3087
1561-0888
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238283811225600
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).