Metabolic syndrome prevalence in Guanajuato, Mexico’s teachers
Descripción del Articulo
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Autores: | , , , |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2010 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/76 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/76 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Síndrome metabólico factores de riesgo docentes. Metabolic syndrome risk factors faculty. |
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Metabolic syndrome prevalence in Guanajuato, Mexico’s teachersPrevalencia del síndrome metabólico en profesores de Guanajuato, MéxicoDíaz-Cisneros, Francisco JoséRodríguez-Guzmán, LucíaRodríguez-Guzmán, ElizabethGarcía-González, María RefugioSíndrome metabólicofactores de riesgodocentes.Metabolic syndromerisk factorsfaculty.Objectives: To identify the prevalence of metabolic syndrome in Guanajuato, Mexico’s teachers of basic education. Design: Observational, transversal, retrospective study. Setting: Universidad de Guanajuato, Mexico. Participants: Teachers of basic education. Interventions: In 477 teachers that included 208 men and 269 women, medical evaluation and laboratory tests were done including the metabolic syndrome components (glucose, triglycerides and high density cholesterol (HDL-C) analysis), abdominal circumference measurement, blood pressure, and level of physical activity. Main outcome measures: Metabolic syndrome prevalence. Results: The prevalence of metabolic syndrome was 32.2% in men and 26.8% in women teachers. Over 40% of teachers had three risk factors for metabolic syndrome, hypertriglyceridemia the most prevalent. Concerning the level of physical activity, 24% were sedentary people, 65% hypoactive, and only 11% practiced regular vigorous exercise. Conclusions: Guanajuato’s teacher’s health profile was far from ideal, showing high prevalence of metabolic syndrome. For prevention strategies we suggest lifestyle change, especially improving diet and promoting physical activity.Objetivos: Identificar la prevalencia del síndrome metabólico en profesores del nivel educativo básico del estado de Guanajuato, México. Diseño: Estudio observacional, transversal, retrospectivo. Institución: Universidad de Guanajuato, México. Participantes: Docentes de nivel educativo básico. Intervenciones: En 477 docentes, 208 hombres y 269 mujeres, se llevó a cabo una evaluación médica directa y exámenes de laboratorio de los componentes del síndrome metabólico (glucosa, triglicéridos y colesterol de densidad alta (HDL-C)), así como, medición de circunferencia de abdomen, presión arterial y nivel de actividad física. Principales medidas de resultados: Prevalencia del síndrome metabólico. Resultados: La prevalencia del síndrome metabólico fue 32,2% en los docentes hombres y 26,8% en las mujeres. Más de 40% de los profesores presentó tres factores de riesgo para el síndrome metabólico, siendo más prevalente la hipertrigliceridemia. Referente al nivel de actividad física, 24% correspondió a personas sedentarias, 65% hipoactivos y únicamente 11% practicaba ejercicio vigoroso regular. Conclusiones: El perfil de salud de los docentes de Guanajuato se encontró lejos del ideal esperado, observándose una elevada prevalencia del síndrome metabólico, por lo que se sugiere aplicar estrategias de prevención para modificar los estilos de vida del profesorado, en especial mejorar la dieta y promover mayor nivel de actividad física.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2010-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/7610.15381/anales.v71i2.76Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 71 No. 2 (2010); 75-78Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 71 Núm. 2 (2010); 75-781609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/76/71Derechos de autor 2010 Francisco José Díaz-Cisneros, Lucía Rodríguez-Guzmán, Elizabeth Rodríguez-Guzmán, María Refugio García-Gonzálezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/762020-04-15T17:52:47Z |
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Objectives: To identify the prevalence of metabolic syndrome in Guanajuato, Mexico’s teachers of basic education. Design: Observational, transversal, retrospective study. Setting: Universidad de Guanajuato, Mexico. Participants: Teachers of basic education. Interventions: In 477 teachers that included 208 men and 269 women, medical evaluation and laboratory tests were done including the metabolic syndrome components (glucose, triglycerides and high density cholesterol (HDL-C) analysis), abdominal circumference measurement, blood pressure, and level of physical activity. Main outcome measures: Metabolic syndrome prevalence. Results: The prevalence of metabolic syndrome was 32.2% in men and 26.8% in women teachers. Over 40% of teachers had three risk factors for metabolic syndrome, hypertriglyceridemia the most prevalent. Concerning the level of physical activity, 24% were sedentary people, 65% hypoactive, and only 11% practiced regular vigorous exercise. Conclusions: Guanajuato’s teacher’s health profile was far from ideal, showing high prevalence of metabolic syndrome. For prevention strategies we suggest lifestyle change, especially improving diet and promoting physical activity. |
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Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 71 No. 2 (2010); 75-78 Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 71 Núm. 2 (2010); 75-78 1609-9419 1025-5583 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
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