Indigenous peoples in Lima: the city as a maloca
Descripción del Articulo
An account is made of the indigenous presence in the city of Lima, pointing out those who in some way assume their ethnic particularity in the context of the city. It is shown that Lima is an ethnically diverse city, as it is home to Aymara, Quechua, inhabitants of various Amazonian ethnic groups, a...
| Autor: | |
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2013 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22625 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22625 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Grupos indígenas en Lima migración desindianización Indigenous groups in Lima migration deindianization |
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Indigenous peoples in Lima: the city as a malocaPueblos indígenas en Lima: la ciudad como malocaSolís Fonseca, GustavoSolís Fonseca, GustavoGrupos indígenas en LimamigracióndesindianizaciónIndigenous groups in LimamigrationdeindianizationAn account is made of the indigenous presence in the city of Lima, pointing out those who in some way assume their ethnic particularity in the context of the city. It is shown that Lima is an ethnically diverse city, as it is home to Aymara, Quechua, inhabitants of various Amazonian ethnic groups, and several groups of non-American descent that develop some level of community life that is evidenced in various ways. The data show the presence of Ashaninka (in Huaycán), Shipibo (in Cantagallo), Awajún people (in Ventanilla) and Matsiguenga (in Puente Piedra) who live more or less grouped together, to some extent as urban indigenous communities. It is noted that the city is a "melting pot" of the indigenous to generate non-indigenous, that is, Creole citizens or those assimilated to the greater western cultural society. How far is each one of them moving away from their indianity?Se hace un recuento de la presencia indígena en la ciudad de Lima, señalando a aquellos que de alguna manera asumen su particularidad étnica en el contexto de la ciudad. Se muestra que Lima es una ciudad étnicamente diversa, pues en ella viven aimaras, quechuas, pobladores de varias etnias amazónicas, y varios grupos de ascendencia no americana que desarrollan algún nivel de vida comunitaria que se evidencia de varias formas. Los datos recogen la presencia de ashaninkas (en Huaycán), de shipibos (en Cantagallo), de gente awajún (en Ventanilla) y matsiguengas (en Puente Piedra) que viven más o menos agrupados, en cierta medida como comunidades indígenas urbanas. Se hace notar que la ciudad es un “melting pote” de lo indígena para generar no indígenas, esto es, ciudadanos criollos o asimilados a la sociedad mayor culturalmente occidental. ¿Cuánto se aleja cada cual concretamente de su indianidad?Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2013-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2262510.15381/lengsoc.v13i1.22625Lengua y Sociedad; Vol. 13 No. 1 (2013); 55-69Lengua y Sociedad; v. 13 n. 1 (2013); 55-69Lengua y Sociedad; Vol. 13 Núm. 1 (2013); 55-692413-26591729-972110.15381/lengsoc.v13i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22625/18082Derechos de autor 2013 Gustavo Solís Fonsecahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/226252022-04-12T23:34:19Z |
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An account is made of the indigenous presence in the city of Lima, pointing out those who in some way assume their ethnic particularity in the context of the city. It is shown that Lima is an ethnically diverse city, as it is home to Aymara, Quechua, inhabitants of various Amazonian ethnic groups, and several groups of non-American descent that develop some level of community life that is evidenced in various ways. The data show the presence of Ashaninka (in Huaycán), Shipibo (in Cantagallo), Awajún people (in Ventanilla) and Matsiguenga (in Puente Piedra) who live more or less grouped together, to some extent as urban indigenous communities. It is noted that the city is a "melting pot" of the indigenous to generate non-indigenous, that is, Creole citizens or those assimilated to the greater western cultural society. How far is each one of them moving away from their indianity? |
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