Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing

Descripción del Articulo

This paper seeks to identify the main frames in the construction of pro-abortion discourses in the social network TikTok. The study is carried out through discourse analysis and the paradigm of visual framing by reviewing the audiovisual pieces —videos— in four dimensions: verbal, visual, aural and...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Quintana Morales, Sthefany Faride
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/23516
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23516
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:aborto
framing visual
análisis del discurso
medios sociales
TikTok
abortion
visual framing
discourse analysis
social media
id REVUNMSM_45a540a7e4c15cfcf4ec2cb52f47029a
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/23516
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framingConstrucción del discurso de normalización del aborto en TikTok: análisis bajo la teoría del framing visualQuintana Morales, Sthefany FarideQuintana Morales, Sthefany Farideabortoframing visualanálisis del discursomedios socialesTikTokabortionvisual framingdiscourse analysissocial mediaTikTokThis paper seeks to identify the main frames in the construction of pro-abortion discourses in the social network TikTok. The study is carried out through discourse analysis and the paradigm of visual framing by reviewing the audiovisual pieces —videos— in four dimensions: verbal, visual, aural and ideological. Among the main results, it was found that the different frames identified promote the resignification of abortion as a liberating, heroic, everyday and even fun practice through the use of audiovisual resources with a playful structure, appealing to emotions rather than rationality.El presente trabajo busca identificar los principales encuadres en la construcción de discursos a favor del aborto en la red social TikTok. El estudio se realiza por medio del análisis del discurso y el paradigma del framing visual mediante la revisión de las piezas audiovisuales —videos— en cuatro dimensiones: verbal, visual, aural e ideológico. Entre los principales resultados se encontró que los diferentes encuadres identificados promueven la resignificación del aborto como una práctica liberadora, heroica, cotidiana e, incluso, divertida, a través del uso de recursos audiovisuales con estructura lúdica, que apelan a las emociones antes que a la racionalidad.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2351610.15381/tesis.v15i20.23516Tesis (Lima); Vol. 15 No. 20 (2022): January - June; 131-157Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 20 (2022): Enero - Junio; 131-1572707-63341995-696710.15381/tesis.v15i20reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23516/18583https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23516/18660Derechos de autor 2022 Sthefany Faride Quintana Moraleshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/235162022-10-05T16:32:27Z
dc.title.none.fl_str_mv Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
Construcción del discurso de normalización del aborto en TikTok: análisis bajo la teoría del framing visual
title Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
spellingShingle Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
Quintana Morales, Sthefany Faride
aborto
framing visual
análisis del discurso
medios sociales
TikTok
abortion
visual framing
discourse analysis
social media
TikTok
title_short Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
title_full Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
title_fullStr Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
title_full_unstemmed Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
title_sort Construction of the abortion normalization discourse on TikTok: analysis under the theory of visual framing
dc.creator.none.fl_str_mv Quintana Morales, Sthefany Faride
Quintana Morales, Sthefany Faride
author Quintana Morales, Sthefany Faride
author_facet Quintana Morales, Sthefany Faride
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv aborto
framing visual
análisis del discurso
medios sociales
TikTok
abortion
visual framing
discourse analysis
social media
TikTok
topic aborto
framing visual
análisis del discurso
medios sociales
TikTok
abortion
visual framing
discourse analysis
social media
TikTok
description This paper seeks to identify the main frames in the construction of pro-abortion discourses in the social network TikTok. The study is carried out through discourse analysis and the paradigm of visual framing by reviewing the audiovisual pieces —videos— in four dimensions: verbal, visual, aural and ideological. Among the main results, it was found that the different frames identified promote the resignification of abortion as a liberating, heroic, everyday and even fun practice through the use of audiovisual resources with a playful structure, appealing to emotions rather than rationality.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23516
10.15381/tesis.v15i20.23516
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23516
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v15i20.23516
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23516/18583
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23516/18660
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Sthefany Faride Quintana Morales
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Sthefany Faride Quintana Morales
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 15 No. 20 (2022): January - June; 131-157
Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 20 (2022): Enero - Junio; 131-157
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v15i20
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238325555036160
score 13.959468
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).