The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo

Descripción del Articulo

Studies about the poetry, tales and novels of César Vallejo evidence the poetic proceed and the exhaustive quest to elaborate an innovative artistic composition. That same literary encouragement is also perceived in the theatrical field, because the theoretical approaches and theatrical proposals sh...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ventura Vásquez, Williams Nicks
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/25226
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/25226
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:teatro peruano
César Vallejo
Colacho hermanos
semiología
rítmica
Peruvian theater
semiology
rhythmic
id REVUNMSM_3cde93072c104b4675df24b83b462f03
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/25226
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César VallejoEl efecto del ritmo en el discurso dramático de Colacho hermanos (1934) de César VallejoVentura Vásquez, Williams NicksVentura Vásquez, Williams Nicksteatro peruanoCésar VallejoColacho hermanossemiologíarítmicaPeruvian theaterCésar VallejoColacho hermanossemiologyrhythmicStudies about the poetry, tales and novels of César Vallejo evidence the poetic proceed and the exhaustive quest to elaborate an innovative artistic composition. That same literary encouragement is also perceived in the theatrical field, because the theoretical approaches and theatrical proposals show the interest in rethinking the dramaturgy of his time as he planted it in Colacho brothers (1934). This play, although the political, social and economic problem of peruvian society is highlighted, develop an incessant effort to achieve an theatrical discourse linked to its aesthetic inclination. Therefore, since a semiological and rhythmic perspective, this research focuses on verifying the composition of the dramatic dialogue in the play by the famous vate. Los estudios sobre la poesía, los cuentos y las novelas de César Vallejo evidencian el proceder poético y la exhaustiva búsqueda por elaborar una composición artística innovadora. Ese mismo ánimo literario se percibe también en el aspecto teatral, pues sus acercamientos teóricos y propuestas teatrales demuestran el interés por replantear la dramaturgia de su época como lo realiza en Colacho hermanos (1934). Esta obra, si bien resalta el problema político, social y económico de la sociedad peruana, desarrolla una incesante labor por conseguir un discurso teatral vinculado a su inclinación estética. Por ello, desde un análisis semiológico y rítmico, la presente investigación verifica la composición del diálogo dramático en la pieza teatral del afamado vate.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2522610.15381/tesis.v15i21.25226Tesis (Lima); Vol. 15 No. 21 (2022): July - December; 413-423Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 21 (2022): Julio - Diciembre; 413-4232707-63341995-696710.15381/tesis.v15i21reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/25226/19519Derechos de autor 2023 Williams Nicks Ventura Vásquezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/252262023-10-23T17:21:32Z
dc.title.none.fl_str_mv The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
El efecto del ritmo en el discurso dramático de Colacho hermanos (1934) de César Vallejo
title The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
spellingShingle The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
Ventura Vásquez, Williams Nicks
teatro peruano
César Vallejo
Colacho hermanos
semiología
rítmica
Peruvian theater
César Vallejo
Colacho hermanos
semiology
rhythmic
title_short The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
title_full The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
title_fullStr The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
title_full_unstemmed The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
title_sort The effect of the rhythm in the dramatic discourse of Colacho hermanos (1934) by César Vallejo
dc.creator.none.fl_str_mv Ventura Vásquez, Williams Nicks
Ventura Vásquez, Williams Nicks
author Ventura Vásquez, Williams Nicks
author_facet Ventura Vásquez, Williams Nicks
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv teatro peruano
César Vallejo
Colacho hermanos
semiología
rítmica
Peruvian theater
César Vallejo
Colacho hermanos
semiology
rhythmic
topic teatro peruano
César Vallejo
Colacho hermanos
semiología
rítmica
Peruvian theater
César Vallejo
Colacho hermanos
semiology
rhythmic
description Studies about the poetry, tales and novels of César Vallejo evidence the poetic proceed and the exhaustive quest to elaborate an innovative artistic composition. That same literary encouragement is also perceived in the theatrical field, because the theoretical approaches and theatrical proposals show the interest in rethinking the dramaturgy of his time as he planted it in Colacho brothers (1934). This play, although the political, social and economic problem of peruvian society is highlighted, develop an incessant effort to achieve an theatrical discourse linked to its aesthetic inclination. Therefore, since a semiological and rhythmic perspective, this research focuses on verifying the composition of the dramatic dialogue in the play by the famous vate.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/25226
10.15381/tesis.v15i21.25226
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/25226
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v15i21.25226
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/25226/19519
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Williams Nicks Ventura Vásquez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Williams Nicks Ventura Vásquez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 15 No. 21 (2022): July - December; 413-423
Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 21 (2022): Julio - Diciembre; 413-423
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v15i21
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238325954543616
score 13.913218
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).