Is it possible to measure medical ethics learning?
Descripción del Articulo
Objectives: 1) To assess the effectiveness of a medical ethics course; 2) to explore the factors that influence in moral reasoning; 3) to explore the perception of the most frequent ethical problems in clinics. Materials and Methods: Thirtyone general hospital first year medical residents participat...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2005 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/1367 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1367 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Ética médica evaluación educacional aprendizaje internado y residencia Ethics medical educational measurement learning internship and residency |
id |
REVUNMSM_3ba93b4b754a04b417aadf5a1cb1ec93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/1367 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Is it possible to measure medical ethics learning?¿Se puede medir el aprendizaje de la ética médica?Sogi, CeciliaZavala, SalomónOrtiz, PedroÉtica médicaevaluación educacionalaprendizajeinternado y residenciaEthicsmedicaleducational measurementlearninginternship and residencyObjectives: 1) To assess the effectiveness of a medical ethics course; 2) to explore the factors that influence in moral reasoning; 3) to explore the perception of the most frequent ethical problems in clinics. Materials and Methods: Thirtyone general hospital first year medical residents participated in the study. A randomized pre test/post test crossover design was used with two groups, A and B. A questionnaire with two sections was administered: 1) close ended questions about personal data, factors that influence ethical decision and the most frequent ethical problems perceived in clinics; 2) open ended questions to vignettes. Results: Sixty-two per cent of all first year medical residents participated in the study. Mean age of the group was 29,6 (DE 3,90). Both A and B groups were similar in proportion of gender and age. Following the course respondents used less directive tone and more moral justification, and the use of values/principles ranking emerged. Personal values and beliefs, as well as family and general clinical experience were perceived as the most influential factors in ethical decisions. Medical error was perceived as the most frequent moral problem in clinics. Conclusion: The course had a positive effect, evidenced by the participants ability to use knowledge in case analysis.Objetivos: 1) Evaluar la eficacia de un curso en ética médica; 2) explorar factores que influyen en decisiones morales; 3) percepción de problemas éticos más frecuentes en clínica. Materiales y Métodos: Participaron en el estudio 31 médicos residentes del primer año de un hospital general. El diseño del estudio fue antes y después de una intervención educativa, cruzado con dos grupos, A y B. Se utilizó un cuestionario auto-administrado con dos secciones: 1) preguntas cerradas sobre datos personales, factores que influyen en decisiones éticas, problemas éticos más frecuentes en clínica; 2) preguntas abiertas sobre cuatro viñetas de casos. Resultados: Participaron el 62% del total de médicos residentes del primer año. La edad media fue 29,6 años (DE 3,90). Los grupos A y B fueron similares en proporción de sexo y edad. Después del curso fue menos frecuente el uso del tono directivo, más frecuente la justificación moral y aparece uso de jerarquía de valores/principios. Influye mucho en decisiones éticas valores/creencias personales, familia y experiencia clínica. El error médico fue percibido como el problema moral más frecuente en clínica. Conclusión:. El efecto del curso fue positivo, expresado en mayor habilidad para el uso del conocimiento en análisis de casos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2005-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/136710.15381/anales.v66i2.1367Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 2 (2005); 174-185Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 2 (2005); 174-1851609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1367/1162Derechos de autor 2005 Cecilia Sogi, Salomón Zavala, Pedro Ortizhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/13672020-04-14T20:59:03Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Is it possible to measure medical ethics learning? ¿Se puede medir el aprendizaje de la ética médica? |
title |
Is it possible to measure medical ethics learning? |
spellingShingle |
Is it possible to measure medical ethics learning? Sogi, Cecilia Ética médica evaluación educacional aprendizaje internado y residencia Ethics medical educational measurement learning internship and residency |
title_short |
Is it possible to measure medical ethics learning? |
title_full |
Is it possible to measure medical ethics learning? |
title_fullStr |
Is it possible to measure medical ethics learning? |
title_full_unstemmed |
Is it possible to measure medical ethics learning? |
title_sort |
Is it possible to measure medical ethics learning? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sogi, Cecilia Zavala, Salomón Ortiz, Pedro |
author |
Sogi, Cecilia |
author_facet |
Sogi, Cecilia Zavala, Salomón Ortiz, Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Zavala, Salomón Ortiz, Pedro |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Ética médica evaluación educacional aprendizaje internado y residencia Ethics medical educational measurement learning internship and residency |
topic |
Ética médica evaluación educacional aprendizaje internado y residencia Ethics medical educational measurement learning internship and residency |
description |
Objectives: 1) To assess the effectiveness of a medical ethics course; 2) to explore the factors that influence in moral reasoning; 3) to explore the perception of the most frequent ethical problems in clinics. Materials and Methods: Thirtyone general hospital first year medical residents participated in the study. A randomized pre test/post test crossover design was used with two groups, A and B. A questionnaire with two sections was administered: 1) close ended questions about personal data, factors that influence ethical decision and the most frequent ethical problems perceived in clinics; 2) open ended questions to vignettes. Results: Sixty-two per cent of all first year medical residents participated in the study. Mean age of the group was 29,6 (DE 3,90). Both A and B groups were similar in proportion of gender and age. Following the course respondents used less directive tone and more moral justification, and the use of values/principles ranking emerged. Personal values and beliefs, as well as family and general clinical experience were perceived as the most influential factors in ethical decisions. Medical error was perceived as the most frequent moral problem in clinics. Conclusion: The course had a positive effect, evidenced by the participants ability to use knowledge in case analysis. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1367 10.15381/anales.v66i2.1367 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1367 |
identifier_str_mv |
10.15381/anales.v66i2.1367 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1367/1162 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2005 Cecilia Sogi, Salomón Zavala, Pedro Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2005 Cecilia Sogi, Salomón Zavala, Pedro Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 2 (2005); 174-185 Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 2 (2005); 174-185 1609-9419 1025-5583 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238242987016192 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).