The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice
Descripción del Articulo
Our aim is to show the constitution of a theory of the learning in Jean Piaget’s work from the overcoming of the secular opposition between learning and intelligence and on essa base to discuss the pedagogic traditional practice and his possible transformations. For it, we will effect the following...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2008 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3889 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3889 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | learning education intelligence epistemology pedagogy aprendizaje educación inteligencia epistemología pedagogía |
id |
REVUNMSM_343c6a7291e6dbf9517b88bb96b794b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3889 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practiceLa teoría del aprendizaje de Piaget y sus consecuencias para la praxis educativaDongo M., AdrianlearningeducationintelligenceepistemologypedagogyaprendizajeeducacióninteligenciaepistemologíapedagogíaOur aim is to show the constitution of a theory of the learning in Jean Piaget’s work from the overcoming of the secular opposition between learning and intelligence and on essa base to discuss the pedagogic traditional practice and his possible transformations. For it, we will effect the following analyses: 1) analysis of the relations that exist between theory and pedagogic practice, 2) analysis of the historical impases between the theories of the learning and the theories of the intelligence, 3) analysis of the solution given by Piaget to this impase and the construction of a new theory of the learning, 4) discussion of the pedagogic traditional practice and his possible transformations taking a new theory of the learning as a base.El artículo muestra la constitución de una teoría del aprendizaje en la obra de Jean Piaget a partir de la superación de la oposición secular entre aprendizaje y inteligencia y sobre esa base discutir la praxis pedagógica tradicional y sus posibles transformaciones. Para eso, efectuaremos los siguientes análisis: 1) análisis de las relaciones que existen entre teoría y práctica pedagógica, 2) análisis de los impases históricos entre las teorías del aprendizaje y las teorías de la inteligencia, 3) análisis de la solución dada por Piaget a este impase y la construcción de una nueva teoría del aprendizaje, 4) discusión de la praxis pedagógica tradicional y sus posibles transformaciones teniendo como base una nueva teoría del aprendizaje.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2008-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/388910.15381/rinvp.v11i1.3889Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 No. 1 (2008); 167-181Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 Núm. 1 (2008); 167-1811609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3889/3113Derechos de autor 2008 Adrian Dongo M.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/38892020-04-22T12:20:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice La teoría del aprendizaje de Piaget y sus consecuencias para la praxis educativa |
title |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice |
spellingShingle |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice Dongo M., Adrian learning education intelligence epistemology pedagogy aprendizaje educación inteligencia epistemología pedagogía |
title_short |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice |
title_full |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice |
title_fullStr |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice |
title_full_unstemmed |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice |
title_sort |
The Piaget’s learning theory and its implications for educational practice |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Dongo M., Adrian |
author |
Dongo M., Adrian |
author_facet |
Dongo M., Adrian |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
learning education intelligence epistemology pedagogy aprendizaje educación inteligencia epistemología pedagogía |
topic |
learning education intelligence epistemology pedagogy aprendizaje educación inteligencia epistemología pedagogía |
description |
Our aim is to show the constitution of a theory of the learning in Jean Piaget’s work from the overcoming of the secular opposition between learning and intelligence and on essa base to discuss the pedagogic traditional practice and his possible transformations. For it, we will effect the following analyses: 1) analysis of the relations that exist between theory and pedagogic practice, 2) analysis of the historical impases between the theories of the learning and the theories of the intelligence, 3) analysis of the solution given by Piaget to this impase and the construction of a new theory of the learning, 4) discussion of the pedagogic traditional practice and his possible transformations taking a new theory of the learning as a base. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3889 10.15381/rinvp.v11i1.3889 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3889 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v11i1.3889 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3889/3113 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2008 Adrian Dongo M. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2008 Adrian Dongo M. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 No. 1 (2008); 167-181 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 Núm. 1 (2008); 167-181 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238269476143104 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).