Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument

Descripción del Articulo

OBJECTIVES: To analyze the labour of a multidisciplinary work group in preparing of an instrument for asssessing the performance of students during work sessions of the teaching strategy tenned ProblemBased Leming (PBL), as well some methods useful for previos assessment of instrument and its result...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Petra Micu, Ileana, Valle, Rosa María, Martínez Gonzáles, Adrián, Piña G., Beatriz, Rojas Ramírez, José, Morales López, Sara
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2000
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4343
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Investigación Interdisciplinaria
Estrategia de la Educación
Prueba de Conocimientos
Modelo Educacional
Estrategia de la Investigación
Interdisciplinary Research
Educational Strategies
Achievement Tests
Educational Models
Research Strategies
id REVUNMSM_1b76673a8b4772f672f6ffec049c5b2d
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4343
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrumentAprendizaje Basado en Problemas: Validación de un Instrumento de EvaluacionPetra Micu, IleanaValle, Rosa MaríaMartínez Gonzáles, AdriánPiña G., BeatrizRojas Ramírez, JoséMorales López, SaraInvestigación InterdisciplinariaEstrategia de la EducaciónPrueba de ConocimientosModelo EducacionalEstrategia de la InvestigaciónInterdisciplinary ResearchEducational StrategiesAchievement TestsEducational ModelsResearch StrategiesOBJECTIVES: To analyze the labour of a multidisciplinary work group in preparing of an instrument for asssessing the performance of students during work sessions of the teaching strategy tenned ProblemBased Leming (PBL), as well some methods useful for previos assessment of instrument and its results, in order to prepare the questionnaire for its statistical assessment. MATERIALS AND METHODS: Four critical areas were taken into account: Characteristics and organization of both the work group and the instrument to be prepared, appearance validity or content validity, clarity validity, and the labour of the group after the factorial analysis. RESULTS AND CONCLUSIONS: A work group for development of an academic assessment instrument must include people willing to team-working and coordinators expert in this field; enough time, new skills development and thoroughly reviews are required for achieving a practical and valide instrument; as well the usefulness of the labour can be demostrated through the emerging reactives quality and reduced number of reactives to be eliminated.OBJETIVOS: Analizar la labor de un grupo de trabajo (GT) multidisciplinario en la elaboración de un instrumento para valorar el rendimiento de los alumnos durante las sesiones de trabajo de la estrategia de enseñanza conocida como Aprendizaje Basado en Problemas (ABP); así como algunos métodos que sirvieron para la evaluación previa del instrumento y sus resultados, con el fin de preparar el cuestionario para su valoración estadística. MATERIAL Y METODOS: Se consideró cuatro áreas fundamentales: Las características y organización del grupo de trabajo y el instrumento a construir, la validez de apariencia o validez de contenido, la validez de claridad, la labor del grupo después del análisis factorial. RESULTADOS Y CONCLUSIONES: Un grupo de trabajo para desarrollo de instrumentos de evaluación académica debe incluir personas que desean trabajar en equipo y coordinadores expertos en su área; se requiere además de tiempo, desarrollo de habilidades nuevas y revisiones minuciosas para lograr un instrumento práctico y válido; asimismo, la utilidad del trabajo se puede demostrar con la calidad de los reactivos que emergen y el reducido numero de reactivos a ser eliminados.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2000-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/434310.15381/anales.v61i3.4343Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 No. 3 (2000); 175-183Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 Núm. 3 (2000); 175-1831609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343/3466Derechos de autor 2000 Ileana Petra Micu, Rosa María Valle, Adrián Martínez Gonzáles, Beatriz Piña G., José Rojas Ramírez, Sara Morales Lópezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/43432020-04-13T21:13:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
Aprendizaje Basado en Problemas: Validación de un Instrumento de Evaluacion
title Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
spellingShingle Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
Petra Micu, Ileana
Investigación Interdisciplinaria
Estrategia de la Educación
Prueba de Conocimientos
Modelo Educacional
Estrategia de la Investigación
Interdisciplinary Research
Educational Strategies
Achievement Tests
Educational Models
Research Strategies
title_short Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
title_full Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
title_fullStr Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
title_full_unstemmed Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
title_sort Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
dc.creator.none.fl_str_mv Petra Micu, Ileana
Valle, Rosa María
Martínez Gonzáles, Adrián
Piña G., Beatriz
Rojas Ramírez, José
Morales López, Sara
author Petra Micu, Ileana
author_facet Petra Micu, Ileana
Valle, Rosa María
Martínez Gonzáles, Adrián
Piña G., Beatriz
Rojas Ramírez, José
Morales López, Sara
author_role author
author2 Valle, Rosa María
Martínez Gonzáles, Adrián
Piña G., Beatriz
Rojas Ramírez, José
Morales López, Sara
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Investigación Interdisciplinaria
Estrategia de la Educación
Prueba de Conocimientos
Modelo Educacional
Estrategia de la Investigación
Interdisciplinary Research
Educational Strategies
Achievement Tests
Educational Models
Research Strategies
topic Investigación Interdisciplinaria
Estrategia de la Educación
Prueba de Conocimientos
Modelo Educacional
Estrategia de la Investigación
Interdisciplinary Research
Educational Strategies
Achievement Tests
Educational Models
Research Strategies
description OBJECTIVES: To analyze the labour of a multidisciplinary work group in preparing of an instrument for asssessing the performance of students during work sessions of the teaching strategy tenned ProblemBased Leming (PBL), as well some methods useful for previos assessment of instrument and its results, in order to prepare the questionnaire for its statistical assessment. MATERIALS AND METHODS: Four critical areas were taken into account: Characteristics and organization of both the work group and the instrument to be prepared, appearance validity or content validity, clarity validity, and the labour of the group after the factorial analysis. RESULTS AND CONCLUSIONS: A work group for development of an academic assessment instrument must include people willing to team-working and coordinators expert in this field; enough time, new skills development and thoroughly reviews are required for achieving a practical and valide instrument; as well the usefulness of the labour can be demostrated through the emerging reactives quality and reduced number of reactives to be eliminated.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-09-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343
10.15381/anales.v61i3.4343
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343
identifier_str_mv 10.15381/anales.v61i3.4343
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343/3466
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 No. 3 (2000); 175-183
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 Núm. 3 (2000); 175-183
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238245465849856
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).