Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument
Descripción del Articulo
OBJECTIVES: To analyze the labour of a multidisciplinary work group in preparing of an instrument for asssessing the performance of students during work sessions of the teaching strategy tenned ProblemBased Leming (PBL), as well some methods useful for previos assessment of instrument and its result...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2000 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4343 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Investigación Interdisciplinaria Estrategia de la Educación Prueba de Conocimientos Modelo Educacional Estrategia de la Investigación Interdisciplinary Research Educational Strategies Achievement Tests Educational Models Research Strategies |
| id |
REVUNMSM_1b76673a8b4772f672f6ffec049c5b2d |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4343 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrumentAprendizaje Basado en Problemas: Validación de un Instrumento de EvaluacionPetra Micu, IleanaValle, Rosa MaríaMartínez Gonzáles, AdriánPiña G., BeatrizRojas Ramírez, JoséMorales López, SaraInvestigación InterdisciplinariaEstrategia de la EducaciónPrueba de ConocimientosModelo EducacionalEstrategia de la InvestigaciónInterdisciplinary ResearchEducational StrategiesAchievement TestsEducational ModelsResearch StrategiesOBJECTIVES: To analyze the labour of a multidisciplinary work group in preparing of an instrument for asssessing the performance of students during work sessions of the teaching strategy tenned ProblemBased Leming (PBL), as well some methods useful for previos assessment of instrument and its results, in order to prepare the questionnaire for its statistical assessment. MATERIALS AND METHODS: Four critical areas were taken into account: Characteristics and organization of both the work group and the instrument to be prepared, appearance validity or content validity, clarity validity, and the labour of the group after the factorial analysis. RESULTS AND CONCLUSIONS: A work group for development of an academic assessment instrument must include people willing to team-working and coordinators expert in this field; enough time, new skills development and thoroughly reviews are required for achieving a practical and valide instrument; as well the usefulness of the labour can be demostrated through the emerging reactives quality and reduced number of reactives to be eliminated.OBJETIVOS: Analizar la labor de un grupo de trabajo (GT) multidisciplinario en la elaboración de un instrumento para valorar el rendimiento de los alumnos durante las sesiones de trabajo de la estrategia de enseñanza conocida como Aprendizaje Basado en Problemas (ABP); así como algunos métodos que sirvieron para la evaluación previa del instrumento y sus resultados, con el fin de preparar el cuestionario para su valoración estadística. MATERIAL Y METODOS: Se consideró cuatro áreas fundamentales: Las características y organización del grupo de trabajo y el instrumento a construir, la validez de apariencia o validez de contenido, la validez de claridad, la labor del grupo después del análisis factorial. RESULTADOS Y CONCLUSIONES: Un grupo de trabajo para desarrollo de instrumentos de evaluación académica debe incluir personas que desean trabajar en equipo y coordinadores expertos en su área; se requiere además de tiempo, desarrollo de habilidades nuevas y revisiones minuciosas para lograr un instrumento práctico y válido; asimismo, la utilidad del trabajo se puede demostrar con la calidad de los reactivos que emergen y el reducido numero de reactivos a ser eliminados.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2000-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/434310.15381/anales.v61i3.4343Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 No. 3 (2000); 175-183Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 Núm. 3 (2000); 175-1831609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343/3466Derechos de autor 2000 Ileana Petra Micu, Rosa María Valle, Adrián Martínez Gonzáles, Beatriz Piña G., José Rojas Ramírez, Sara Morales Lópezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/43432020-04-13T21:13:18Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument Aprendizaje Basado en Problemas: Validación de un Instrumento de Evaluacion |
| title |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument |
| spellingShingle |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument Petra Micu, Ileana Investigación Interdisciplinaria Estrategia de la Educación Prueba de Conocimientos Modelo Educacional Estrategia de la Investigación Interdisciplinary Research Educational Strategies Achievement Tests Educational Models Research Strategies |
| title_short |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument |
| title_full |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument |
| title_fullStr |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument |
| title_full_unstemmed |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument |
| title_sort |
Problem-Based Learning: Validation of an assessment instrument |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Petra Micu, Ileana Valle, Rosa María Martínez Gonzáles, Adrián Piña G., Beatriz Rojas Ramírez, José Morales López, Sara |
| author |
Petra Micu, Ileana |
| author_facet |
Petra Micu, Ileana Valle, Rosa María Martínez Gonzáles, Adrián Piña G., Beatriz Rojas Ramírez, José Morales López, Sara |
| author_role |
author |
| author2 |
Valle, Rosa María Martínez Gonzáles, Adrián Piña G., Beatriz Rojas Ramírez, José Morales López, Sara |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Investigación Interdisciplinaria Estrategia de la Educación Prueba de Conocimientos Modelo Educacional Estrategia de la Investigación Interdisciplinary Research Educational Strategies Achievement Tests Educational Models Research Strategies |
| topic |
Investigación Interdisciplinaria Estrategia de la Educación Prueba de Conocimientos Modelo Educacional Estrategia de la Investigación Interdisciplinary Research Educational Strategies Achievement Tests Educational Models Research Strategies |
| description |
OBJECTIVES: To analyze the labour of a multidisciplinary work group in preparing of an instrument for asssessing the performance of students during work sessions of the teaching strategy tenned ProblemBased Leming (PBL), as well some methods useful for previos assessment of instrument and its results, in order to prepare the questionnaire for its statistical assessment. MATERIALS AND METHODS: Four critical areas were taken into account: Characteristics and organization of both the work group and the instrument to be prepared, appearance validity or content validity, clarity validity, and the labour of the group after the factorial analysis. RESULTS AND CONCLUSIONS: A work group for development of an academic assessment instrument must include people willing to team-working and coordinators expert in this field; enough time, new skills development and thoroughly reviews are required for achieving a practical and valide instrument; as well the usefulness of the labour can be demostrated through the emerging reactives quality and reduced number of reactives to be eliminated. |
| publishDate |
2000 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2000-09-18 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343 10.15381/anales.v61i3.4343 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343 |
| identifier_str_mv |
10.15381/anales.v61i3.4343 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4343/3466 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 No. 3 (2000); 175-183 Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 Núm. 3 (2000); 175-183 1609-9419 1025-5583 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238245465849856 |
| score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).