El takanakuy chumbivilcano: las aporías de la racionalización de la cultura en que incurren el Estado y los medios de comunicación
Descripción del Articulo
The takanakuy is a periodic and cyclical festival complex that takes place mainly in some towns in the pro-vince of Chumbivilcas, department of Cusco, and that is expressed visibly and prominently in a sum of fist and kick fights between pairs of men, representatives family groups or villages, inclu...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/25352 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/25352 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | takanakuy violence ritual Chumbivilcas culture violencia cultura |
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El takanakuy chumbivilcano: las aporías de la racionalización de la cultura en que incurren el Estado y los medios de comunicaciónThe takanakuy in chumbivilcas: the aporias of the rationalization of culture involved by the state and the mediaHernández Lefranc, HaroldHernández Lefranc, HaroldtakanakuyviolenceritualChumbivilcasculturetakanakuyviolenciaritualChumbivilcasculturaThe takanakuy is a periodic and cyclical festival complex that takes place mainly in some towns in the pro-vince of Chumbivilcas, department of Cusco, and that is expressed visibly and prominently in a sum of fist and kick fights between pairs of men, representatives family groups or villages, including adolescents and children, and that in the last twenty years has spread to women. Despite the manifest diffusion of the exis-tence of this festivity of the takanakuy throughout Peru, in the last at least fifteen years, thanks to the access of the media and the internet, and to the fact that the State in 2016 declared the huaylía of Chumbivilcas , which accompanies the takanakuy, «Cultural Heritage of the Nation», this report postulates —as it will be sustained and demonstrated based on extensive fieldwork and reading of relevant sources— that this supposed closeness, affinity or empathy, of institutions outside of Chumbivilcas with this playful, ritualized and proto-sports violence, it’s not so real This is fundamentally corroborated in the critical, distant, uncomfortable, reprehensible and censoring reading that the different institutionalizations unrelated to this practice make of the curbed form of violence that occurs in the takanakuy; and in doing so they do nothing more than reveal the aporias of the rationalization of the culture in which they incur.El takanakuy es un periódico y cíclico complejo festivo que se desarrolla en lo fundamental en algunos pueblos de la provincia de Chumbivilcas, departamento del Cusco, y que se expresa visible y protagónicamente en una suma de peleas de puñetes y patadas entre pares de varones, representantes de grupos familiares o pueblos, incluidos adolescentes y niños, y que en los últimos veinte años se ha extendido a mujeres. No obstante la manifiesta difusión de la existencia de esta festividad del takanakuy en todo el Perú, en los últimos al menos quince años, gracias al acceso de los medios de comunicación y el internet, y a que el Estado en 2016 declaró a la huaylía de Chumbivilcas, que acompaña el takanakuy, “Patrimonio Cultural de la Nación”, el presente informe postula —como se va a sostener y demostrar con arreglo a un extensivo trabajo de campo y a lec-tura de fuentes pertinentes— que esta supuesta cercanía, afinidad o empatía, de institucionalidades ajenas a Chumbivilcas con esta violencia lúdica, ritualizada y protodeportiva, no es tan real. Esto se corrobora en lo fundamental en la lectura crítica, distante, incómoda, reprensiva y censora que las distintas institucio-nalizaciones ajenas a esta práctica hacen de la forma acotada de violencia que acontece en el takanakuy; y al hacerlo no hacen otra cosa que evidenciar las aporías de la racionalización de la cultura en que incurren.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/2535210.15381/is.n48.25352Investigaciones Sociales; No. 48 (2023); 17-40Investigaciones Sociales; Núm. 48 (2023); 17-401818-47581560-9073reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/25352/19567Derechos de autor 2023 Harold Hernández Lefranchttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/253522023-05-18T13:37:04Z |
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