Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna

Descripción del Articulo

Human anatomy discipline has change, the use of the corpses, organs and natural specimens is necessary for teaching, surrounded of respect according to activities according to activities of high scientific-technical value for the educative influences. Also, the learning in the living organism, deman...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rodríguez Menéndez, Abelardo, Ticona Rendón, Manuel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1943
Enlace del recurso:https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ética
bioética
proceso enseñanza-aprendizaje
TIC
ethics
bioethics
teaching process
id REVUNJBG_4b2df0145039ac84f8266a3efe11bb9f
oai_identifier_str oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1943
network_acronym_str REVUNJBG
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
repository_id_str
spelling Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, TacnaLa bioética en la enseñanza de la disciplina anatomía humana, en la Escuela Profesional de Medicina de la Universidad Jorge Basadre Grohmann, TacnaRodríguez Menéndez, AbelardoTicona Rendón, ManuelÉticabioéticaproceso enseñanza-aprendizajeTICethicsbioethicsteaching processTICHuman anatomy discipline has change, the use of the corpses, organs and natural specimens is necessary for teaching, surrounded of respect according to activities according to activities of high scientific-technical value for the educative influences. Also, the learning in the living organism, demands a responsible attitude from professor and students in bioethically, because of its most relation to the professional practice.The TIC is excellent didactic resource for the study of human anatomy, but it should have a place as complementary alternative for the use of anatomical pieces, model and other resources as the learning with living subject. The excessive and exclusive use in the medical education can carry a negative bioethical implication as the adjuvant factor of becoming medically inhuman, at the edge of technical problems in the learning.La enseñanza de la disciplina Anatomía Humana ha evolucionado; su proceso de aprendizaje a través de la utilización de cadáveres, órganos y preparaciones anatómicas naturales deben ser prácticas rodeadas de respeto y con un alto nivel científico-técnico. Asimismo, la enseñanza en el organismo vivo requiere la actitud responsable del profesor y de los estudiantes en los aspectos bioéticos, por su relación con la práctica profesional.En la actualidad, las TIC son una excelente herramienta pedagógica para el estudio de la anatomía humana; no obstante, su uso debe ser una alternativa complementaria al cadáver, las preparaciones anatómicas naturales y artificiales, así como otros medios de enseñanza. Su utilización excesiva en la educación médica puede traer consecuencias negativas éticas, pues, al margen de los problemas técnicos en el aprendizaje de los estudiantes, podría favorecer a la deshumanización de la medicina. El uso de multimedia en la enseñanza de Anatomía Humana debe complementarse con actividades humanizadoras, las cuales conforman una manera importante de la sensibilización del futuro médico con asuntos tan vitales para sus pacientes, como la sincera y profunda comunicación con su médico.Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/194310.33326/26176068.2023.2.1943Revista Médica Basadrina; Vol. 17 No. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-77Revista Médica Basadrina; Vol. 17 Núm. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-772617-60682077-001410.33326/26176068.2023.2reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstacron:UNJBGspahttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943/2135info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unjbg.edu.pe:article/19432024-05-06T14:18:51Z
dc.title.none.fl_str_mv Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
La bioética en la enseñanza de la disciplina anatomía humana, en la Escuela Profesional de Medicina de la Universidad Jorge Basadre Grohmann, Tacna
title Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
spellingShingle Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
Rodríguez Menéndez, Abelardo
Ética
bioética
proceso enseñanza-aprendizaje
TIC
ethics
bioethics
teaching process
TIC
title_short Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
title_full Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
title_fullStr Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
title_full_unstemmed Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
title_sort Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez Menéndez, Abelardo
Ticona Rendón, Manuel
author Rodríguez Menéndez, Abelardo
author_facet Rodríguez Menéndez, Abelardo
Ticona Rendón, Manuel
author_role author
author2 Ticona Rendón, Manuel
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ética
bioética
proceso enseñanza-aprendizaje
TIC
ethics
bioethics
teaching process
TIC
topic Ética
bioética
proceso enseñanza-aprendizaje
TIC
ethics
bioethics
teaching process
TIC
description Human anatomy discipline has change, the use of the corpses, organs and natural specimens is necessary for teaching, surrounded of respect according to activities according to activities of high scientific-technical value for the educative influences. Also, the learning in the living organism, demands a responsible attitude from professor and students in bioethically, because of its most relation to the professional practice.The TIC is excellent didactic resource for the study of human anatomy, but it should have a place as complementary alternative for the use of anatomical pieces, model and other resources as the learning with living subject. The excessive and exclusive use in the medical education can carry a negative bioethical implication as the adjuvant factor of becoming medically inhuman, at the edge of technical problems in the learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943
10.33326/26176068.2023.2.1943
url https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943
identifier_str_mv 10.33326/26176068.2023.2.1943
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943/2135
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
dc.source.none.fl_str_mv Revista Médica Basadrina; Vol. 17 No. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-77
Revista Médica Basadrina; Vol. 17 Núm. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-77
2617-6068
2077-0014
10.33326/26176068.2023.2
reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
instname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
instacron:UNJBG
instname_str Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
instacron_str UNJBG
institution UNJBG
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
collection Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843258982811041792
score 13.210282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).