Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna
Descripción del Articulo
Human anatomy discipline has change, the use of the corpses, organs and natural specimens is necessary for teaching, surrounded of respect according to activities according to activities of high scientific-technical value for the educative influences. Also, the learning in the living organism, deman...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1943 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Ética bioética proceso enseñanza-aprendizaje TIC ethics bioethics teaching process |
id |
REVUNJBG_4b2df0145039ac84f8266a3efe11bb9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1943 |
network_acronym_str |
REVUNJBG |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
repository_id_str |
|
spelling |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, TacnaLa bioética en la enseñanza de la disciplina anatomía humana, en la Escuela Profesional de Medicina de la Universidad Jorge Basadre Grohmann, TacnaRodríguez Menéndez, AbelardoTicona Rendón, ManuelÉticabioéticaproceso enseñanza-aprendizajeTICethicsbioethicsteaching processTICHuman anatomy discipline has change, the use of the corpses, organs and natural specimens is necessary for teaching, surrounded of respect according to activities according to activities of high scientific-technical value for the educative influences. Also, the learning in the living organism, demands a responsible attitude from professor and students in bioethically, because of its most relation to the professional practice.The TIC is excellent didactic resource for the study of human anatomy, but it should have a place as complementary alternative for the use of anatomical pieces, model and other resources as the learning with living subject. The excessive and exclusive use in the medical education can carry a negative bioethical implication as the adjuvant factor of becoming medically inhuman, at the edge of technical problems in the learning.La enseñanza de la disciplina Anatomía Humana ha evolucionado; su proceso de aprendizaje a través de la utilización de cadáveres, órganos y preparaciones anatómicas naturales deben ser prácticas rodeadas de respeto y con un alto nivel científico-técnico. Asimismo, la enseñanza en el organismo vivo requiere la actitud responsable del profesor y de los estudiantes en los aspectos bioéticos, por su relación con la práctica profesional.En la actualidad, las TIC son una excelente herramienta pedagógica para el estudio de la anatomía humana; no obstante, su uso debe ser una alternativa complementaria al cadáver, las preparaciones anatómicas naturales y artificiales, así como otros medios de enseñanza. Su utilización excesiva en la educación médica puede traer consecuencias negativas éticas, pues, al margen de los problemas técnicos en el aprendizaje de los estudiantes, podría favorecer a la deshumanización de la medicina. El uso de multimedia en la enseñanza de Anatomía Humana debe complementarse con actividades humanizadoras, las cuales conforman una manera importante de la sensibilización del futuro médico con asuntos tan vitales para sus pacientes, como la sincera y profunda comunicación con su médico.Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/194310.33326/26176068.2023.2.1943Revista Médica Basadrina; Vol. 17 No. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-77Revista Médica Basadrina; Vol. 17 Núm. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-772617-60682077-001410.33326/26176068.2023.2reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstacron:UNJBGspahttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943/2135info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unjbg.edu.pe:article/19432024-05-06T14:18:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna La bioética en la enseñanza de la disciplina anatomía humana, en la Escuela Profesional de Medicina de la Universidad Jorge Basadre Grohmann, Tacna |
title |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna |
spellingShingle |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna Rodríguez Menéndez, Abelardo Ética bioética proceso enseñanza-aprendizaje TIC ethics bioethics teaching process TIC |
title_short |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna |
title_full |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna |
title_fullStr |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna |
title_full_unstemmed |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna |
title_sort |
Bioethics in teaching of the discipline of human anatomy, in the professional school of medicine at the Jorge Basadre Grohmann University, Tacna |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez Menéndez, Abelardo Ticona Rendón, Manuel |
author |
Rodríguez Menéndez, Abelardo |
author_facet |
Rodríguez Menéndez, Abelardo Ticona Rendón, Manuel |
author_role |
author |
author2 |
Ticona Rendón, Manuel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Ética bioética proceso enseñanza-aprendizaje TIC ethics bioethics teaching process TIC |
topic |
Ética bioética proceso enseñanza-aprendizaje TIC ethics bioethics teaching process TIC |
description |
Human anatomy discipline has change, the use of the corpses, organs and natural specimens is necessary for teaching, surrounded of respect according to activities according to activities of high scientific-technical value for the educative influences. Also, the learning in the living organism, demands a responsible attitude from professor and students in bioethically, because of its most relation to the professional practice.The TIC is excellent didactic resource for the study of human anatomy, but it should have a place as complementary alternative for the use of anatomical pieces, model and other resources as the learning with living subject. The excessive and exclusive use in the medical education can carry a negative bioethical implication as the adjuvant factor of becoming medically inhuman, at the edge of technical problems in the learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943 10.33326/26176068.2023.2.1943 |
url |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943 |
identifier_str_mv |
10.33326/26176068.2023.2.1943 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rmb/article/view/1943/2135 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Médica Basadrina; Vol. 17 No. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-77 Revista Médica Basadrina; Vol. 17 Núm. 2 (2023): Revista Médica Basadrina; 69-77 2617-6068 2077-0014 10.33326/26176068.2023.2 reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann instname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann instacron:UNJBG |
instname_str |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
instacron_str |
UNJBG |
institution |
UNJBG |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843258982811041792 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).