Transverse stability of free-trimmed fishing vessels
Descripción del Articulo
A large part of the accidents with fishing boats are due to problems of transversal stability during the fishing task, in which the boat lists at large angles, and many times, failing to recover, capsizes. In the studies and expert reports carried out by the Insurers, the conclusion is generally rea...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2000 |
Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/461 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/461 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
REVUNI_d7a58628bea434a91ccad315f656819b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/461 |
network_acronym_str |
REVUNI |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository_id_str |
|
spelling |
Transverse stability of free-trimmed fishing vesselsEstabilidad transversal de buques pesqueros con trimado libreValerio Mena, Lenin J.C.Rodríguez Castillo, Claudio A.A large part of the accidents with fishing boats are due to problems of transversal stability during the fishing task, in which the boat lists at large angles, and many times, failing to recover, capsizes. In the studies and expert reports carried out by the Insurers, the conclusion is generally reached that the vessel exceeded its stability limit. This stability limit in some cases may not have been evaluated correctly. This work discusses the efficiency of the transverse static stability calculation used in the design of ships and fishing vessels of the Peruvian fleet, based on the traditional stability cross curve diagrams that condition the trim of the vessel to remain unchanged. The calculations carried out by the traditional method are compared with others carried out using a free trim calculation method, based on the concept of hydrostatic balance of floating bodies. The calculation method with free trim is presented, including an illustrative case.Gran parte de los accidentes con embarcaciones pesqueras se deben a problemas de estabilidad transversal durante la faena de pesca, en la cual la embarcación se escora grandes ángulos, y muchas veces al no lograr recuperarse, zozobra. En los estudios y peritajes llevados a cabo por las Aseguradoras generalmente se llega a la conclusión de que la embarcación superó su límite de estabilidad. Este límite de estabilidad en algunos casos puede no haberse evaluado correctamente. En este trabajo se discute la eficiencia del cálculo de estabilidad estática transversal usado en el diseño de buques y embarcaciones pesqueras de la flota peruana, basados en los diagramas de curvas cruzadas de estabilidad tradicional que condiciona el trimado de la embarcación a permanecer inalterado. Los calculos realizados por el método tradicional son comparados con otros realizados utilizando un método de cálculo de trimado libre, basado en el concepto del equilibrio hidrostático de cuerpos flotantes. Se presenta el método de cálculo con trimado libre incluyendo un caso ilustrativo. Universidad Nacional de Ingeniería2000-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/46110.21754/tecnia.v10i2.461TECNIA; Vol. 10 No. 2 (2000)TECNIA; Vol. 10 Núm. 2 (2000)2309-04130375-7765reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/461/414Derechos de autor 2000 TECNIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/4612023-12-01T19:36:30Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels Estabilidad transversal de buques pesqueros con trimado libre |
title |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels |
spellingShingle |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels Valerio Mena, Lenin J.C. |
title_short |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels |
title_full |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels |
title_fullStr |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels |
title_full_unstemmed |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels |
title_sort |
Transverse stability of free-trimmed fishing vessels |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Valerio Mena, Lenin J.C. Rodríguez Castillo, Claudio A. |
author |
Valerio Mena, Lenin J.C. |
author_facet |
Valerio Mena, Lenin J.C. Rodríguez Castillo, Claudio A. |
author_role |
author |
author2 |
Rodríguez Castillo, Claudio A. |
author2_role |
author |
description |
A large part of the accidents with fishing boats are due to problems of transversal stability during the fishing task, in which the boat lists at large angles, and many times, failing to recover, capsizes. In the studies and expert reports carried out by the Insurers, the conclusion is generally reached that the vessel exceeded its stability limit. This stability limit in some cases may not have been evaluated correctly. This work discusses the efficiency of the transverse static stability calculation used in the design of ships and fishing vessels of the Peruvian fleet, based on the traditional stability cross curve diagrams that condition the trim of the vessel to remain unchanged. The calculations carried out by the traditional method are compared with others carried out using a free trim calculation method, based on the concept of hydrostatic balance of floating bodies. The calculation method with free trim is presented, including an illustrative case. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/461 10.21754/tecnia.v10i2.461 |
url |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/461 |
identifier_str_mv |
10.21754/tecnia.v10i2.461 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/461/414 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2000 TECNIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2000 TECNIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
dc.source.none.fl_str_mv |
TECNIA; Vol. 10 No. 2 (2000) TECNIA; Vol. 10 Núm. 2 (2000) 2309-0413 0375-7765 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
instacron_str |
UNI |
institution |
UNI |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1833562778053378048 |
score |
13.894881 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).