Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
Descripción del Articulo
In the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/601 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Patrimonio Centro Histórico de Lima Cooperación Española Heritage Historic Center of Lima Spanish Cooperation |
id |
REVUNI_a2fff26bd904e07acf5989eaace94536 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/601 |
network_acronym_str |
REVUNI |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository_id_str |
|
spelling |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)Impacto del programa de la Cooperación Española sobre puesta en valor del patrimonio en el Centro Histórico de Lima (1990-2013)Melgar Montes, JarimPatrimonioCentro Histórico de LimaCooperación EspañolaHeritageHistoric Center of LimaSpanish CooperationIn the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which the priority is not the intervention in cultural assets, a project emerged that seeks to meet society’s different needs through the revaluation of the patrimony. Through this recovery process, there were attempts to instruct people in the craft of restoration, in order to later on include them in the project. The goal of the program at the time was the restoration of heritage and, with the creation of the Escuela Taller de Lima, the project expected to train the population in restoration and conservation work. When the Escuela Taller was introduced as part of the program, it included the social and economic dimension in a bilateral relationship between Peru and Spain, which was mostly cultural in the past.En la década de 1990, se vivió en Perú una crisis nacional producto de la violencia en el país y el decrecimiento de la economía. Es en este contexto que el programa Patrimonio para el Desarrollo de la Cooperación Española inició sus labores en el Centro Histórico de Lima. En un panorama en el que la prioridad no es la intervención en bienes culturales, surgió un proyecto que busca suplir diferentes necesidades en la sociedad a través de la puesta en valor del patrimonio. Por medio del proceso de recuperación se intentó instruir a las personas en el oficio del restauro, para que luego puedan integrar al proyecto. El programa entonces tenía como objetivo la recuperación del patrimonio, y con la creación de la Escuela Taller de Lima se esperaba capacitar a la población para realizar los trabajos de restauración y conservación. Al introducir la Escuela Taller como parte del programa se incluyeron la dimensión social y la económica en una relación bilateral entre Perú y España que antes fue mayoritariamente de carácter cultural.Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería2019-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/htmlhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/60110.21754/devenir.v5i10.601Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol. 5 No. 10 (2018); 109-134Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 5 Núm. 10 (2018); 109-1342616-49492312-7562reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspaenghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/744https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/745https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/746https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/893Derechos de autor 2019 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/6012020-06-10T03:44:53Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) Impacto del programa de la Cooperación Española sobre puesta en valor del patrimonio en el Centro Histórico de Lima (1990-2013) |
title |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) |
spellingShingle |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) Melgar Montes, Jarim Patrimonio Centro Histórico de Lima Cooperación Española Heritage Historic Center of Lima Spanish Cooperation |
title_short |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) |
title_full |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) |
title_fullStr |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) |
title_full_unstemmed |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) |
title_sort |
Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Melgar Montes, Jarim |
author |
Melgar Montes, Jarim |
author_facet |
Melgar Montes, Jarim |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Patrimonio Centro Histórico de Lima Cooperación Española Heritage Historic Center of Lima Spanish Cooperation |
topic |
Patrimonio Centro Histórico de Lima Cooperación Española Heritage Historic Center of Lima Spanish Cooperation |
description |
In the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which the priority is not the intervention in cultural assets, a project emerged that seeks to meet society’s different needs through the revaluation of the patrimony. Through this recovery process, there were attempts to instruct people in the craft of restoration, in order to later on include them in the project. The goal of the program at the time was the restoration of heritage and, with the creation of the Escuela Taller de Lima, the project expected to train the population in restoration and conservation work. When the Escuela Taller was introduced as part of the program, it included the social and economic dimension in a bilateral relationship between Peru and Spain, which was mostly cultural in the past. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601 10.21754/devenir.v5i10.601 |
url |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601 |
identifier_str_mv |
10.21754/devenir.v5i10.601 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/744 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/745 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/746 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/601/893 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería |
publisher.none.fl_str_mv |
Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol. 5 No. 10 (2018); 109-134 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 5 Núm. 10 (2018); 109-134 2616-4949 2312-7562 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
instacron_str |
UNI |
institution |
UNI |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1833562785216200704 |
score |
13.754445 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).