Carbon footprint estimate for electromobility in Peru
Descripción del Articulo
Transportation is the sector with the highest Greenhouse Gasses (GHG) emissions in Peru, and it is almost completely dependent on fossil energy resources. For the present analysis, we take into account carbon emissions during the production of electricity which may serve as a basis for understanding...
Autores: | , , |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1928 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/1928 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Electromovilidad Huella carbono Eléctrica renovable Eléctrica térmica Unidad funcional Electromobility Carbon footprint Renewable electricity Thermal electricity Functional unit |
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Carbon footprint estimate for electromobility in PeruEstimación de la huella carbono de la electromovilidad en el PerúSanchez Agurto, Yoner AlejoAyala Obregón, AlanSanta María Dávila, EdwardElectromovilidadHuella carbonoEléctrica renovableEléctrica térmicaUnidad funcionalElectromobilityCarbon footprintRenewable electricityThermal electricityFunctional unitTransportation is the sector with the highest Greenhouse Gasses (GHG) emissions in Peru, and it is almost completely dependent on fossil energy resources. For the present analysis, we take into account carbon emissions during the production of electricity which may serve as a basis for understanding the carbon footprint (CF) of the alternatives that may be derived from the use of electrical vehicles. Based on the estimated values of emissions according to the type of electricity generation source (renewable or thermal), we have created scenarios to calculate emissions under the condition of electromobility. The CF of the combustion vehicle is 180 gCO2eq/pas-km, while the CF of electric vehicles with renewable energy, national electricity and fossil electricity are 12, 89 and 140 gCO2eq/pas-km respectively. The reduction of CO2 emissions eq. with renewable electrical energy is 93%, while 22% with thermal electrical energy; with respect to the current energy source: gasoline. In this work we also aim to numerically show how the use of renewable electrical energy could make transport more sustainable due to the overall reduction of CO2 emissions.El transporte es el sector de mayores emisiones de Gases de Efecto Invernadero (GEI) en el Perú, y casi completamente dependiente de los recursos energéticos fósiles. Para el presente análisis se ha tomado en cuenta la comparación de las emisiones de carbono durante la producción de electricidad, que podrá servir como base para entender la huella carbono (HC) de las alternativas que puedan derivarse por el uso de los vehículos eléctricos. A partir de los valores estimados de emisiones según tipo de fuente de generación eléctrica (renovable o térmica), se han realizado escenarios para el cálculo de emisiones bajo condición de electromovilidad. La HC del vehículo a combustión es de 180 gCO2eq/pas-km, mientras que, la HC de los vehículos eléctricos con energía renovable, electricidad nacional y electricidad fósil son 12, 89 y 140 gCO2eq/pas-km respectivamente. La reducción de emisiones de CO2 eq. con la energía eléctrica renovable es del 93%, mientras que, con la energía eléctrica térmica se logra el 22%, en ambos casos, respecto a la fuente de energía actual: la gasolina. En este artículo también trataremos de mostrar numéricamente como el uso de la energía eléctrica renovable hará del transporte más sostenible debido a la reducción considerable de emisiones de CO2.Universidad Nacional de Ingeniería2024-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192810.21754/tecnia.v34i2.1928TECNIA; Vol. 34 No. 2 (2024); 3-17TECNIA; Vol. 34 Núm. 2 (2024); 3-172309-04130375-776510.21754/tecnia.v34i2reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/1928/3126Derechos de autor 2024 TECNIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/19282025-07-16T17:30:44Z |
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Transportation is the sector with the highest Greenhouse Gasses (GHG) emissions in Peru, and it is almost completely dependent on fossil energy resources. For the present analysis, we take into account carbon emissions during the production of electricity which may serve as a basis for understanding the carbon footprint (CF) of the alternatives that may be derived from the use of electrical vehicles. Based on the estimated values of emissions according to the type of electricity generation source (renewable or thermal), we have created scenarios to calculate emissions under the condition of electromobility. The CF of the combustion vehicle is 180 gCO2eq/pas-km, while the CF of electric vehicles with renewable energy, national electricity and fossil electricity are 12, 89 and 140 gCO2eq/pas-km respectively. The reduction of CO2 emissions eq. with renewable electrical energy is 93%, while 22% with thermal electrical energy; with respect to the current energy source: gasoline. In this work we also aim to numerically show how the use of renewable electrical energy could make transport more sustainable due to the overall reduction of CO2 emissions. |
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