Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations
Descripción del Articulo
The emergence of the avant-garde ended up affecting the categories that until then had served to satisfactorily interpret a multiplicity of phenomena that resulted in unstable and chaotic fluctuations, and determined qualitative changes in the so- cio-cultural structures of the planet, transformatio...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2680 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/2680 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
REVUNIFE_fbf4122f7a7695dcaa7fbea72f93d602 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2680 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutationsNecrologías posmodernas. Vanguardismo, cibercultura y mutaciones interactivasOjeda, RafaelThe emergence of the avant-garde ended up affecting the categories that until then had served to satisfactorily interpret a multiplicity of phenomena that resulted in unstable and chaotic fluctuations, and determined qualitative changes in the so- cio-cultural structures of the planet, transformations that will have quantitative repercussions in the arts and historical culture. In this context, the idea that post- modernity succeeds modernity is somewhat complicated, due to the resistance of a certain intellectual sector in terms of validation and invalidation of the concept. Nevertheless, the factuality of elements that refer to a new symbolic-practical or- der, which in the arts associated with ICT gave rise to interactive “avant-gardes”, deojectualized and delocalized in a neo- or post-avant-garde spectrum, in which the electronic and biotec edial art, ended up assuming a partial protagonism.La eclosión de las vanguardias terminó por afectar a las categorías que hasta entonces habían servido para interpretar de manera satisfactoria una multiplicidad de fenó- menos que devinieron en fluctuaciones inestables y caóticas, y determinaron cambios cualitativos en las estructuras socioculturales del planeta, transformaciones que ten- drán repercusiones cuantitativas en las artes y la cultura histórica. En este contexto, la idea de que la posmodernidad sucede a la modernidad resulta un tanto complica- da, debido a las resistencias, de cierto sector intelectual, en términos de validación e invalidación del concepto; no obstante, la facticidad de elementos que refieren a un nuevo orden simbólico-práctico, que en las artes asociadas a las TIC dieron lugar a “vanguardias” interactivas, desobjetualizadas y deslocalizadas en un espectro neo o posvanguardista, en el que lo electrónico y ciado al arte medial terminó por asumir un parcial protagonismo.UNIFE2022-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/268010.33539/comunife.2022.n22.2680Comunifé; Vol. 22 No. XXII (2022): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 11-22Comunifé; Vol. 22 Núm. XXII (2022): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 11-222708-63991810-6994reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/2680/3031Derechos de autor 2022 Rafael Ojedahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/26802023-05-02T15:57:15Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations Necrologías posmodernas. Vanguardismo, cibercultura y mutaciones interactivas |
title |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations |
spellingShingle |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations Ojeda, Rafael |
title_short |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations |
title_full |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations |
title_fullStr |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations |
title_full_unstemmed |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations |
title_sort |
Postmodern necrologies. Vanguardism, cyberculture and interactive mutations |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ojeda, Rafael |
author |
Ojeda, Rafael |
author_facet |
Ojeda, Rafael |
author_role |
author |
description |
The emergence of the avant-garde ended up affecting the categories that until then had served to satisfactorily interpret a multiplicity of phenomena that resulted in unstable and chaotic fluctuations, and determined qualitative changes in the so- cio-cultural structures of the planet, transformations that will have quantitative repercussions in the arts and historical culture. In this context, the idea that post- modernity succeeds modernity is somewhat complicated, due to the resistance of a certain intellectual sector in terms of validation and invalidation of the concept. Nevertheless, the factuality of elements that refer to a new symbolic-practical or- der, which in the arts associated with ICT gave rise to interactive “avant-gardes”, deojectualized and delocalized in a neo- or post-avant-garde spectrum, in which the electronic and biotec edial art, ended up assuming a partial protagonism. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/2680 10.33539/comunife.2022.n22.2680 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/2680 |
identifier_str_mv |
10.33539/comunife.2022.n22.2680 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/2680/3031 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Rafael Ojeda https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Rafael Ojeda https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunifé; Vol. 22 No. XXII (2022): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 11-22 Comunifé; Vol. 22 Núm. XXII (2022): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 11-22 2708-6399 1810-6994 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843169025874460672 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).