The Place of Virtue in the Knowledge of Natural Law: From Thomas Aquinas to Dietrich von Hildebrand

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In this work, starting from the Thomistic thesis of natural law as the work of reason, the question of knowledge of natural law is addressed. In particular, the place of moral virtues in such knowledge is examined. In this regard, a question arises. On the one hand, the ability to know the content o...

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Detalles Bibliográficos
Autor: Zamudio Morales, Gustavo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2542
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2542
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ley natural
perspectiva narrativa
virtud
conocimiento moral
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Natural law
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spelling The Place of Virtue in the Knowledge of Natural Law: From Thomas Aquinas to Dietrich von HildebrandEl lugar de la virtud en el conocimiento de la ley natural: de Tomas de Aquino a Dietrhich Von HildebrandZamudio Morales, Gustavo Ley naturalperspectiva narrativavirtudconocimiento moralceguera al valorNatural lawnarrative perspectivevirtuemoral knowledgevalue blindnessIn this work, starting from the Thomistic thesis of natural law as the work of reason, the question of knowledge of natural law is addressed. In particular, the place of moral virtues in such knowledge is examined. In this regard, a question arises. On the one hand, the ability to know the content of the natural law seems to depend on the possession of a virtuous life. But, on the other hand, one has the impression that the acquisition of moral virtues depends on the knowledge of moral good. Thus, a supposed circularity arises between virtue and knowledge of natural law. As a solution, Hildebrand’s thesis is postulated, according to which the moral being has priority over the moral knowledge but emphasizing that it is only a question of the precedence of a certain degree of the virtuous being (the reverent attitude towards values) which is indispensable for consenting to a certain degree of moral knowledge (the general apprehension of good value and bad disvalue). En este trabajo, a partir de la tesis tomista de la ley natural como obra de la razón, se afronta la cuestión sobre el conocimiento de la ley natural. En concreto, se examina el lugar que ocupan las virtudes morales en dicho conocimiento. Al respecto, surge una cuestión. Por una parte, la capacidad para conocer el contenido de la ley natural parece depender de la posesión de una vida virtuosa. Mas, por otra, se tiene la impresión de que la adquisición de las virtudes morales depende del conocimiento del bien moral. Se suscita así una supuesta circularidad entre virtud y conocimiento de la ley natural. Como vía de solución, se postula la tesis hildebrandiana según la cual al ser moral le corresponde la prioridad sobre el conocimiento moral, pero enfatizando de que se trata solamente de la precedencia de un cierto grado del ser virtuoso (la actitud reverente frente a los valores) indispensable para consentir un cierto grado del conocimiento moral (la captación general del valor bien y el disvalor mal).Universidad Femenina del Sagrado Corazón2022-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/254210.33539/phai.v21i1.2542Phainomenon; Vol. 21 No. 1 (2022): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 15-24Phainomenon; Vol. 21 Núm. 1 (2022): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 15-242708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2542/2860https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2542/2928Derechos de autor 2022 Gustavo Zamudio Moraleshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/25422022-09-13T02:12:07Z
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description In this work, starting from the Thomistic thesis of natural law as the work of reason, the question of knowledge of natural law is addressed. In particular, the place of moral virtues in such knowledge is examined. In this regard, a question arises. On the one hand, the ability to know the content of the natural law seems to depend on the possession of a virtuous life. But, on the other hand, one has the impression that the acquisition of moral virtues depends on the knowledge of moral good. Thus, a supposed circularity arises between virtue and knowledge of natural law. As a solution, Hildebrand’s thesis is postulated, according to which the moral being has priority over the moral knowledge but emphasizing that it is only a question of the precedence of a certain degree of the virtuous being (the reverent attitude towards values) which is indispensable for consenting to a certain degree of moral knowledge (the general apprehension of good value and bad disvalue).
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