Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru)
Descripción del Articulo
In this article, the relationships between teaching styles and job involvement in lecturers, from a private university of Arequipa City, are valued. For that purpose, 120 university lecturers were tested with Grasha’s Teaching Styles Questionnaire and Lodahl and Kejner’s Job Involvement Scale. The d...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1126 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1126 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estilos de enseñanza, involucramiento en el trabajo, docente universitario Teaching styles, job involvement, university lecturer |
id |
REVUNIFE_ef0d0c4d7da0670292775c7ea4633a45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1126 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru)Estilos de enseñanza e involucramiento en el trabajo en docentes de una universidad privada de Arequipa (Perú)Arias Gallegos, Walter L.Carrasco Orozco, Andrea B.Estilos de enseñanza, involucramiento en el trabajo, docente universitarioTeaching styles, job involvement, university lecturerIn this article, the relationships between teaching styles and job involvement in lecturers, from a private university of Arequipa City, are valued. For that purpose, 120 university lecturers were tested with Grasha’s Teaching Styles Questionnaire and Lodahl and Kejner’s Job Involvement Scale. The data was compared according to sex, educational level and the profession of the lecturers, correlations and a regression analysis were made in order to value the relationship between the variables of the study. The results indicate that the most predominant teaching styles between the lecturers of the sample were: Expert, Facilitator and Personal model. Moreover, the highest job involvement dimensions were job commitment and job flow. The job involvement was moderately related to the Expert and Personal model teaching styles, but only the Expert style had a positive and significant impact in job involvement.En este artículo se valoran las relaciones entre los estilos de enseñanza y el involucramiento laboral de profesores de una universidad privada de la ciudad de Arequipa. Para ello, se evaluó a 120 profesores universitarios mediante el Cuestionario de Estilos de Enseñanza de Grasha y la Escala de Involucramiento en el Trabajo de Lodahl y Kejner. Los datos fueron comparados en función del sexo, el grado de instrucción y la profesión de los docentes, se realizaron correlaciones y análisis de regresión para valorar la relación entre las variables de estudio. Los resultados indican que los estilos de enseñanza más predominantes entre los profesores de la muestra fueron el Experto, el Facilitador y de Modelo personal. Asimismo, las dimensiones más altas del involucramiento laboral fueron el Compromiso con el trabajo y el Fluir en el trabajo. El involucramiento en el trabajo se relacionó de manera moderada con los estilos Experto y Modelo personal, pero solo el estilo de enseñanza Experto tuvo impacto positivo y significativo en el involucramiento en el trabajo.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2018-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/112610.33539/avpsicol.2018.v26n2.1126Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 41-56Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 41-561812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1126/1066info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/11262023-05-03T15:18:28Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) Estilos de enseñanza e involucramiento en el trabajo en docentes de una universidad privada de Arequipa (Perú) |
title |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) |
spellingShingle |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) Arias Gallegos, Walter L. Estilos de enseñanza, involucramiento en el trabajo, docente universitario Teaching styles, job involvement, university lecturer |
title_short |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) |
title_full |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) |
title_fullStr |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) |
title_full_unstemmed |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) |
title_sort |
Teaching styles and job involvement in lecturers from a private university at Arequipa (Peru) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Arias Gallegos, Walter L. Carrasco Orozco, Andrea B. |
author |
Arias Gallegos, Walter L. |
author_facet |
Arias Gallegos, Walter L. Carrasco Orozco, Andrea B. |
author_role |
author |
author2 |
Carrasco Orozco, Andrea B. |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estilos de enseñanza, involucramiento en el trabajo, docente universitario Teaching styles, job involvement, university lecturer |
topic |
Estilos de enseñanza, involucramiento en el trabajo, docente universitario Teaching styles, job involvement, university lecturer |
description |
In this article, the relationships between teaching styles and job involvement in lecturers, from a private university of Arequipa City, are valued. For that purpose, 120 university lecturers were tested with Grasha’s Teaching Styles Questionnaire and Lodahl and Kejner’s Job Involvement Scale. The data was compared according to sex, educational level and the profession of the lecturers, correlations and a regression analysis were made in order to value the relationship between the variables of the study. The results indicate that the most predominant teaching styles between the lecturers of the sample were: Expert, Facilitator and Personal model. Moreover, the highest job involvement dimensions were job commitment and job flow. The job involvement was moderately related to the Expert and Personal model teaching styles, but only the Expert style had a positive and significant impact in job involvement. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1126 10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1126 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1126 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1126 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1126/1066 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 41-56 Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 41-56 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843169028888068096 |
score |
12.660197 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).