Cultural diversity on programs of Psychology
Descripción del Articulo
The Cultural Diversity courses on Programn of Psychology should raise students’ awareness towards Others who tend to provoke negative emotions because of being different. The university courses and professional practices seem to respond to a particular culture while pretending to&a...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2011 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1934 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1934 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Diversidad cultural, formación académica, psicología. Cultural diversity, academic programs, psychology |
id |
REVUNIFE_ee4a0f10aaa180c1c3c8d3c02b1500f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1934 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural diversity on programs of PsychologyDiversidad cultural en los currículos de PsicologíaMaldonado Santiago, NormaM. Pietri, LauraLemos Ramírez, Nancy V.Diversidad cultural, formación académica, psicología.Cultural diversity, academic programs, psychologyThe Cultural Diversity courses on Programn of Psychology should raise students’ awareness towards Others who tend to provoke negative emotions because of being different. The university courses and professional practices seem to respond to a particular culture while pretending to be universal in their postures. A qualitative study was conducted in which syllabuses of cultural diversity courses corresponding to different academic institutions from Puerto Rico, Europe and Latin America were examined. The content analysis revealed that the approach to the subject typically corresponds to the country’s idiosyncrasy, psychosocial circumstances and particular regulations as well as the intervention of organizations and accrediting agencies. It is discussed the inherent diversity to the psychology, even in their teaching as in its application.Los cursos de diversidad cultural en los currículos de psicología deben lograr sensibilizaciones hacia esos Otros que pudieran provocar emociones negativas por ser diferentes. Los estudios universitarios y las prácticas correspondientes como académicos y profesionales se sostienen en un cuerpo hegemónico que responde a una cultura en particular con pretensión universalista. Se realizó un estudio cualitativo y se examinaron los sílabos de cursos que atienden el tema de diversidad en programas de psicología de universidades públicas y privadas en Puerto Rico, Europa y Latinoamérica. El análisis de contenido reveló que el acercamiento al tema responde típicamente a la idiosincrasia del país, a las circunstancias psicosociales y políticas particulares y a la mediación de organismos y agencias acreditadoras. Se discute la diversidad inherente a la psicología, tanto en su enseñanza como en su aplicaciónFacultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2011-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/193410.33539/avpsicol.2011.n.19.1934Avances en Psicología; Vol. 19 No. 1 (2011): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 67-78Avances en Psicología; Vol. 19 Núm. 1 (2011): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 67-781812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1934/1967Derechos de autor 2011 Norma Maldonado Santiago, Laura M. Pietri, Nancy V. Lemos Ramírezinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/19342023-05-03T14:58:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural diversity on programs of Psychology Diversidad cultural en los currículos de Psicología |
title |
Cultural diversity on programs of Psychology |
spellingShingle |
Cultural diversity on programs of Psychology Maldonado Santiago, Norma Diversidad cultural, formación académica, psicología. Cultural diversity, academic programs, psychology |
title_short |
Cultural diversity on programs of Psychology |
title_full |
Cultural diversity on programs of Psychology |
title_fullStr |
Cultural diversity on programs of Psychology |
title_full_unstemmed |
Cultural diversity on programs of Psychology |
title_sort |
Cultural diversity on programs of Psychology |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Maldonado Santiago, Norma M. Pietri, Laura Lemos Ramírez, Nancy V. |
author |
Maldonado Santiago, Norma |
author_facet |
Maldonado Santiago, Norma M. Pietri, Laura Lemos Ramírez, Nancy V. |
author_role |
author |
author2 |
M. Pietri, Laura Lemos Ramírez, Nancy V. |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Diversidad cultural, formación académica, psicología. Cultural diversity, academic programs, psychology |
topic |
Diversidad cultural, formación académica, psicología. Cultural diversity, academic programs, psychology |
description |
The Cultural Diversity courses on Programn of Psychology should raise students’ awareness towards Others who tend to provoke negative emotions because of being different. The university courses and professional practices seem to respond to a particular culture while pretending to be universal in their postures. A qualitative study was conducted in which syllabuses of cultural diversity courses corresponding to different academic institutions from Puerto Rico, Europe and Latin America were examined. The content analysis revealed that the approach to the subject typically corresponds to the country’s idiosyncrasy, psychosocial circumstances and particular regulations as well as the intervention of organizations and accrediting agencies. It is discussed the inherent diversity to the psychology, even in their teaching as in its application. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1934 10.33539/avpsicol.2011.n.19.1934 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1934 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2011.n.19.1934 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1934/1967 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2011 Norma Maldonado Santiago, Laura M. Pietri, Nancy V. Lemos Ramírez info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2011 Norma Maldonado Santiago, Laura M. Pietri, Nancy V. Lemos Ramírez |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 19 No. 1 (2011): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 67-78 Avances en Psicología; Vol. 19 Núm. 1 (2011): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 67-78 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071883996758016 |
score |
12.941016 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).