Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
Descripción del Articulo
This paper develops the objective of diagnosing the pedagogical process in Technical and Professional training in an educational establishment that offers different technical and technological disciplines. The research was carried out under a mixed approach with an explanatory model using the questi...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3325 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | formación técnica formación profesional proceso pedagógico diagnóstico empleo empleabilidad technical training vocational training pedagogical process diagnosis employment employability |
id |
REVUNIFE_ebcdc2e4949acf7b1d13361d3cc2fef2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3325 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability RelationshipDiagnóstico para Nuevas Estrategias Pedagógicas en la Formación Técnica y Profesional: Relación de Educación - Empleo- Empleabilidad Carrera-Barragán, Diego Andrésformación técnicaformación profesionalproceso pedagógicodiagnósticoempleoempleabilidadtechnical trainingvocational trainingpedagogical processdiagnosisemploymentemployabilityThis paper develops the objective of diagnosing the pedagogical process in Technical and Professional training in an educational establishment that offers different technical and technological disciplines. The research was carried out under a mixed approach with an explanatory model using the questionnaire and semi-structured interview as information collectiontechniques. The positions of the students regarding their technical choice programs were assumed regarding the relational tendency of their education, employment and employability with the different subjective position of the interviewee. This change in subjective position was promoted to revive the discussion of the results to subsequently carry out methodologicalstrategies focused on the education-employment-employability relationship.El objetivo del artículo es diagnosticar el proceso pedagógico en la Formación Técnica y Profesional en un establecimiento educativo que oferta diferentes disciplinas técnicas y tecnológicas. La investigación se realizó bajo un enfoque mixto con un modelo explicativo empleando como técnicas de recolección de la información al cuestionario y la entrevista semiestructurada. Se asumieron las posturas de los estudiantes referente a sus programas de elección técnica respecto a la tendencia relacional de su educación, empleo y empleabilidad con la postura subjetiva diferente del entrevistado. Este cambio de posición subjetiva fue impulsado para la revivificación de la discusión de los resultados para efectuar posteriormente estrategias metodológicas enfocadas a la relación educación-empleo-empleabilidad. Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2024-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/332510.33539/educacion.2024.v30n2.3325Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3325Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e33252708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3519https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3527Derechos de autor 2024 Diego Andrés Carrera-Barragánhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/33252025-05-07T13:23:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship Diagnóstico para Nuevas Estrategias Pedagógicas en la Formación Técnica y Profesional: Relación de Educación - Empleo- Empleabilidad |
title |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship |
spellingShingle |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship Carrera-Barragán, Diego Andrés formación técnica formación profesional proceso pedagógico diagnóstico empleo empleabilidad technical training vocational training pedagogical process diagnosis employment employability |
title_short |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship |
title_full |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship |
title_fullStr |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship |
title_full_unstemmed |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship |
title_sort |
Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Carrera-Barragán, Diego Andrés |
author |
Carrera-Barragán, Diego Andrés |
author_facet |
Carrera-Barragán, Diego Andrés |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
formación técnica formación profesional proceso pedagógico diagnóstico empleo empleabilidad technical training vocational training pedagogical process diagnosis employment employability |
topic |
formación técnica formación profesional proceso pedagógico diagnóstico empleo empleabilidad technical training vocational training pedagogical process diagnosis employment employability |
description |
This paper develops the objective of diagnosing the pedagogical process in Technical and Professional training in an educational establishment that offers different technical and technological disciplines. The research was carried out under a mixed approach with an explanatory model using the questionnaire and semi-structured interview as information collectiontechniques. The positions of the students regarding their technical choice programs were assumed regarding the relational tendency of their education, employment and employability with the different subjective position of the interviewee. This change in subjective position was promoted to revive the discussion of the results to subsequently carry out methodologicalstrategies focused on the education-employment-employability relationship. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-11-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325 10.33539/educacion.2024.v30n2.3325 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2024.v30n2.3325 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3519 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3527 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Diego Andrés Carrera-Barragán https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Diego Andrés Carrera-Barragán https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3325 Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3325 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843169049341591552 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).