Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship

Descripción del Articulo

This paper develops the objective of diagnosing the pedagogical process in Technical and Professional training in an educational establishment that offers different technical and technological disciplines. The research was carried out under a mixed approach with an explanatory model using the questi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Carrera-Barragán, Diego Andrés
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3325
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:formación técnica
formación profesional
proceso pedagógico
diagnóstico
empleo
empleabilidad
technical training
vocational training
pedagogical process
diagnosis
employment
employability
id REVUNIFE_ebcdc2e4949acf7b1d13361d3cc2fef2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3325
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability RelationshipDiagnóstico para Nuevas Estrategias Pedagógicas en la Formación Técnica y Profesional: Relación de Educación - Empleo- Empleabilidad Carrera-Barragán, Diego Andrésformación técnicaformación profesionalproceso pedagógicodiagnósticoempleoempleabilidadtechnical trainingvocational trainingpedagogical processdiagnosisemploymentemployabilityThis paper develops the objective of diagnosing the pedagogical process in Technical and Professional training in an educational establishment that offers different technical and technological disciplines. The research was carried out under a mixed approach with an explanatory model using the questionnaire and semi-structured interview as information collectiontechniques. The positions of the students regarding their technical choice programs were assumed regarding the relational tendency of their education, employment and employability with the different subjective position of the interviewee. This change in subjective position was promoted to revive the discussion of the results to subsequently carry out methodologicalstrategies focused on the education-employment-employability relationship.El objetivo del artículo es diagnosticar el proceso pedagógico en la Formación Técnica y Profesional en un establecimiento educativo que oferta diferentes disciplinas técnicas y tecnológicas. La investigación se realizó bajo un enfoque mixto con un modelo explicativo empleando como técnicas de recolección de la información al cuestionario y la entrevista semiestructurada. Se asumieron las posturas de los estudiantes referente a sus programas de elección técnica respecto a la tendencia relacional de su educación, empleo y empleabilidad con la postura subjetiva diferente del entrevistado. Este cambio de posición subjetiva fue impulsado para la revivificación de la discusión de los resultados para efectuar posteriormente estrategias metodológicas enfocadas a la relación educación-empleo-empleabilidad. Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2024-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/332510.33539/educacion.2024.v30n2.3325Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3325Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e33252708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3519https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3527Derechos de autor 2024 Diego Andrés Carrera-Barragánhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/33252025-05-07T13:23:36Z
dc.title.none.fl_str_mv Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
Diagnóstico para Nuevas Estrategias Pedagógicas en la Formación Técnica y Profesional: Relación de Educación - Empleo- Empleabilidad
title Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
spellingShingle Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
Carrera-Barragán, Diego Andrés
formación técnica
formación profesional
proceso pedagógico
diagnóstico
empleo
empleabilidad
technical training
vocational training
pedagogical process
diagnosis
employment
employability
title_short Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
title_full Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
title_fullStr Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
title_full_unstemmed Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
title_sort Diagnosis for New Pedagogical Strategies in Technical and Vocational Training: Education-Employment-Employability Relationship
dc.creator.none.fl_str_mv Carrera-Barragán, Diego Andrés
author Carrera-Barragán, Diego Andrés
author_facet Carrera-Barragán, Diego Andrés
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv formación técnica
formación profesional
proceso pedagógico
diagnóstico
empleo
empleabilidad
technical training
vocational training
pedagogical process
diagnosis
employment
employability
topic formación técnica
formación profesional
proceso pedagógico
diagnóstico
empleo
empleabilidad
technical training
vocational training
pedagogical process
diagnosis
employment
employability
description This paper develops the objective of diagnosing the pedagogical process in Technical and Professional training in an educational establishment that offers different technical and technological disciplines. The research was carried out under a mixed approach with an explanatory model using the questionnaire and semi-structured interview as information collectiontechniques. The positions of the students regarding their technical choice programs were assumed regarding the relational tendency of their education, employment and employability with the different subjective position of the interviewee. This change in subjective position was promoted to revive the discussion of the results to subsequently carry out methodologicalstrategies focused on the education-employment-employability relationship.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-11-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325
10.33539/educacion.2024.v30n2.3325
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2024.v30n2.3325
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3519
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3325/3527
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Diego Andrés Carrera-Barragán
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Diego Andrés Carrera-Barragán
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3325
Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3325
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843169049341591552
score 13.210282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).