Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers

Descripción del Articulo

The university has several functions, such as teaching, responsibility and research. In relation to research, it is considered as an activity carried out by teachers and as an activity it has elements: agents, organization and results. In addition, it has areas su...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Criado Dávila, Yvette Vanessa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2182
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Cultura investigativa, investigación docente, investigación universitaria, desarrollo de cultura investigativa, cultura de la investigación.
Research culture, teaching research, university research, development of research culture, research culture.
id REVUNIFE_dd6562d9411ff59043b0fb0e32bfc265
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2182
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachersFactores que favorecen el desarrollo de la cultura investigativa del docente universitarioCriado Dávila, Yvette VanessaCultura investigativa, investigación docente, investigación universitaria, desarrollo de cultura investigativa, cultura de la investigación.Research culture, teaching research, university research, development of research culture, research culture.The university has several functions, such as teaching, responsibility and research. In relation to research, it is considered as an activity carried out by teachers and as an activity it has elements: agents, organization and results. In addition, it has areas such as the research process and the research culture. This research culture manifests as beliefs, values and attitudes and has factors that influence it. Among the factors are the presence of clear objectives and leadership of university management, the training and support provided to teachers as part of their professional preparation, the existence of research centers, the recognition of research at teachers, the promotion of collaboration; as well as the investment of time and financing. This synergy of factors favors the development of the research culture in the university.La universidad posee diversas funciones, como la enseñanza, la responsabilidad y la investigación. En relación a la investigación es considerada como una actividad que realizan los docentes y que como actividad posee elementos: agentes, organización y resultados. Además, posee ámbitos como el proceso de investigación y la cultura investigativa.  Esta cultura investigativa se manifiesta como creencias, valores y actitudes, y posee factores que la influencian. Dentro de los factores se encuentran la presencia de objetivos claros y de liderazgo de la gestión universitaria, la formación y apoyo que se le proporciona a los docentes como parte de su preparación profesional, la existencia de centros de investigación, los reconocimientos de la investigación a los docentes, el fomento de la colaboración; así como, la inversión de tiempo y financiamiento. Esta sinergia de factores favorece el desarrollo de la culturainvestigativa en la universidad. Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2020-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/218210.33539/educacion.2020.v26n1.2182Educación; Vol. 26 No. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 37-43Educación; Vol. 26 Núm. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 37-432708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182/2249https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182/2565info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/21822025-05-07T13:30:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
Factores que favorecen el desarrollo de la cultura investigativa del docente universitario
title Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
spellingShingle Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
Criado Dávila, Yvette Vanessa
Cultura investigativa, investigación docente, investigación universitaria, desarrollo de cultura investigativa, cultura de la investigación.
Research culture, teaching research, university research, development of research culture, research culture.
title_short Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
title_full Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
title_fullStr Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
title_full_unstemmed Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
title_sort Factors favorables to the development of the investigative culture of university teachers
dc.creator.none.fl_str_mv Criado Dávila, Yvette Vanessa
author Criado Dávila, Yvette Vanessa
author_facet Criado Dávila, Yvette Vanessa
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Cultura investigativa, investigación docente, investigación universitaria, desarrollo de cultura investigativa, cultura de la investigación.
Research culture, teaching research, university research, development of research culture, research culture.
topic Cultura investigativa, investigación docente, investigación universitaria, desarrollo de cultura investigativa, cultura de la investigación.
Research culture, teaching research, university research, development of research culture, research culture.
description The university has several functions, such as teaching, responsibility and research. In relation to research, it is considered as an activity carried out by teachers and as an activity it has elements: agents, organization and results. In addition, it has areas such as the research process and the research culture. This research culture manifests as beliefs, values and attitudes and has factors that influence it. Among the factors are the presence of clear objectives and leadership of university management, the training and support provided to teachers as part of their professional preparation, the existence of research centers, the recognition of research at teachers, the promotion of collaboration; as well as the investment of time and financing. This synergy of factors favors the development of the research culture in the university.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182
10.33539/educacion.2020.v26n1.2182
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2020.v26n1.2182
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182/2249
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2182/2565
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 26 No. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 37-43
Educación; Vol. 26 Núm. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 37-43
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071915108007936
score 13.393184
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).