The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students

Descripción del Articulo

The research problem was what are the pedagogical conceptions, rationality, emotionality, practices, tools and instruments that underlie and are handled in the teaching and evaluation process of the pedagogical portfolio? And what pedagogical conceptions should we...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Carbajal Lavado, Napoleón Santiago
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2360
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Portafolio pedagógico, aprendizaje crítico, investigación acción crítica en el aula y Artes Plásticas
Reflective pedagogical portfolio, critical learning, critical action research in the classroom.
id REVUNIFE_cac107970d8402e49e15c116a64b3b07
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2360
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education studentsEl portafolio pedagógico reflexivo en la promoción del aprendizaje crítico en estudiantes de artes plásticas y visualesCarbajal Lavado, Napoleón SantiagoPortafolio pedagógico, aprendizaje crítico, investigación acción crítica en el aula y Artes PlásticasReflective pedagogical portfolio, critical learning, critical action research in the classroom.The research problem was what are the pedagogical conceptions, rationality, emotionality, practices, tools and instruments that underlie and are handled in the teaching and evaluation process of the pedagogical portfolio? And what pedagogical conceptions should we assume and  what practices and instruments should we develop in the teaching and evaluation of the pedagogical portfolio to promote the critical learning of the students who participate in the courses that I develop? We worked with a qualitative approach and the leading critical action research modalityin the classroom. The participants were 30 students from the academic programs of Initial Education, Primary, Communication and Computing of the Institute of Higher Education Pedagogical Public “Indoamérica” of Trujillo, Perou. The process followed was: diagnosis on the use of the portfolio, proposal and application of a reflective portfolio improvement plan. The quantitative results were processed through the SPSS 22 program, specifically the “t” with 29 degrees of freedom and the qualitative ones through the systematization-reflection workshops. The results show that the reflective pedagogical portfolio promotes the learning of critical thinking progressively. Likewise, the achievements and difficulties of using the portfolio as a learning-teachingtool are highlighted. El objetivo de la presente investigación fue determinar si la aplicación del portafolio pedagógico como estrategia de aprendizaje-enseñanza promueve el aprendizaje crítico en estudiantes de artes plásticas. Se aplicó la investigación acción en su modalidad crítica en el aula. Los participantes fueron 13 estudiantes del programa académico de Artes Plásticas y visuales de la Escuela Superior de Formación Artística Pública Bellas Artes Macedonio de la Torre - Trujillo, Perú. El proceso seguido fue: diagnóstico, propuesta y aplicación de un plan de mejora y evaluación de la práctica mejorada del portafolio. Los resultados evidencian que el portafolio pedagógico promueve el aprendizaje crítico en forma progresiva.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2021-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236010.33539/educacion.2021.v27n1.2360Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 11-31Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 11-312708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360/2427https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360/2450https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360/2795Derechos de autor 2021 Napoleón Santiago Carbajal Lavadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/23602025-05-07T13:28:49Z
dc.title.none.fl_str_mv The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
El portafolio pedagógico reflexivo en la promoción del aprendizaje crítico en estudiantes de artes plásticas y visuales
title The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
spellingShingle The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
Carbajal Lavado, Napoleón Santiago
Portafolio pedagógico, aprendizaje crítico, investigación acción crítica en el aula y Artes Plásticas
Reflective pedagogical portfolio, critical learning, critical action research in the classroom.
title_short The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
title_full The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
title_fullStr The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
title_full_unstemmed The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
title_sort The reflective pedagogical portfolio in the promotion of critical learning in education students
dc.creator.none.fl_str_mv Carbajal Lavado, Napoleón Santiago
author Carbajal Lavado, Napoleón Santiago
author_facet Carbajal Lavado, Napoleón Santiago
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Portafolio pedagógico, aprendizaje crítico, investigación acción crítica en el aula y Artes Plásticas
Reflective pedagogical portfolio, critical learning, critical action research in the classroom.
topic Portafolio pedagógico, aprendizaje crítico, investigación acción crítica en el aula y Artes Plásticas
Reflective pedagogical portfolio, critical learning, critical action research in the classroom.
description The research problem was what are the pedagogical conceptions, rationality, emotionality, practices, tools and instruments that underlie and are handled in the teaching and evaluation process of the pedagogical portfolio? And what pedagogical conceptions should we assume and  what practices and instruments should we develop in the teaching and evaluation of the pedagogical portfolio to promote the critical learning of the students who participate in the courses that I develop? We worked with a qualitative approach and the leading critical action research modalityin the classroom. The participants were 30 students from the academic programs of Initial Education, Primary, Communication and Computing of the Institute of Higher Education Pedagogical Public “Indoamérica” of Trujillo, Perou. The process followed was: diagnosis on the use of the portfolio, proposal and application of a reflective portfolio improvement plan. The quantitative results were processed through the SPSS 22 program, specifically the “t” with 29 degrees of freedom and the qualitative ones through the systematization-reflection workshops. The results show that the reflective pedagogical portfolio promotes the learning of critical thinking progressively. Likewise, the achievements and difficulties of using the portfolio as a learning-teachingtool are highlighted.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360
10.33539/educacion.2021.v27n1.2360
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2021.v27n1.2360
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360/2427
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360/2450
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2360/2795
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Napoleón Santiago Carbajal Lavado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Napoleón Santiago Carbajal Lavado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 11-31
Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 11-31
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843169047380754432
score 13.11166
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).