A school support experience in pandemic context through the voices of participants
Descripción del Articulo
This article describes the main characteristics and the impact in the community of a school support program led by university students during the COVID-19 pandemic. This study recovers the voices of the people involved in the university volunteer program: undergraduate students, children and familie...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/3295 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3295 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | apoyo escolar voluntariado universitario impacto de la pandemia por COVID- 19 school support university volunteering COVID-19 pandemic |
id |
REVUNIFE_c331f5449e39a5981da2d6028d976dbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/3295 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
A school support experience in pandemic context through the voices of participantsUna experiencia de apoyo a la escolaridad en contextos de pandemia: desde las voces de sus protagonistasAgustina Angriman, María Grebe Noguera, María de la Pazapoyo escolarvoluntariado universitarioimpacto de la pandemia por COVID- 19school supportuniversity volunteeringCOVID-19 pandemicThis article describes the main characteristics and the impact in the community of a school support program led by university students during the COVID-19 pandemic. This study recovers the voices of the people involved in the university volunteer program: undergraduate students, children and families. The program was developed in a primary health center dependent of a private University in Buenos Aires, Argentina. The health center provides integral attention to underprivileged families. COVID-19 pandemic has exacerbated the inadequate living conditions and affected the possibilities of the educationalcontinuity in children (Tuñón, 2021). The school support program´s aim was to guide children´s learnings in a personalized way. The analysis of the surveys completed by the university students who led the program and the workshops with children and their families reveals that the participation in the programimplies benefits in different areas. University students recognized the development of abilities. Childrenidentified learning about specific content related to the primary level curriculum. Families identified theprogram has provided them support in their parenting role. In conclusion, the school support programencourages meaningful learning in the participants involved.El presente artículo describe las características de un programa de voluntariado universitario de apoyo escolar, que se sostuvo durante la pandemia por COVID- 19 y su impacto desde la perspectiva de sus protagonistas: voluntarios, niños y cuidadores. Este programa se lleva a cabo en un centro de salud dependiente de una universidad privada argentina que brinda atención a familias en situación de vulnerabilidad social. La pandemia ha agudizado el deterioro en las condiciones de vida y afectadola continuidad educativa principalmente en niños que viven en contexto de pobreza (Tuñón, 2021). Considerando esto, el apoyo escolar virtual buscó acompañar a los niños en forma personalizada en sus procesos de aprendizajes. A partir de encuestas a los voluntarios, encuentros grupales de evaluación con niños y cuidadores se observa que el apoyo escolar implica beneficios en distintas dimensiones: el desarrollo de habilidades en los voluntarios; consolidación de aprendizajes en los niños; constitución como un espacio de contención para los cuidadores. De este modo, se puede concluir que el apoyo escolar contribuye a una problemática social compleja y fomenta aprendizajes significativos en sus protagonistas.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2024-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/329510.33539/avpsicol.2024.v32n2.3295Avances en Psicología; Vol. 32 No. 2 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3295Avances en Psicología; Vol. 32 Núm. 2 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e32951812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3295/3508https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3295/3510Derechos de autor 2024 María Agustina Angriman, María de la Paz Grebe Noguerahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/32952024-12-16T17:41:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants Una experiencia de apoyo a la escolaridad en contextos de pandemia: desde las voces de sus protagonistas |
title |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants |
spellingShingle |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants Agustina Angriman, María apoyo escolar voluntariado universitario impacto de la pandemia por COVID- 19 school support university volunteering COVID-19 pandemic |
title_short |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants |
title_full |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants |
title_fullStr |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants |
title_full_unstemmed |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants |
title_sort |
A school support experience in pandemic context through the voices of participants |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Agustina Angriman, María Grebe Noguera, María de la Paz |
author |
Agustina Angriman, María |
author_facet |
Agustina Angriman, María Grebe Noguera, María de la Paz |
author_role |
author |
author2 |
Grebe Noguera, María de la Paz |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
apoyo escolar voluntariado universitario impacto de la pandemia por COVID- 19 school support university volunteering COVID-19 pandemic |
topic |
apoyo escolar voluntariado universitario impacto de la pandemia por COVID- 19 school support university volunteering COVID-19 pandemic |
description |
This article describes the main characteristics and the impact in the community of a school support program led by university students during the COVID-19 pandemic. This study recovers the voices of the people involved in the university volunteer program: undergraduate students, children and families. The program was developed in a primary health center dependent of a private University in Buenos Aires, Argentina. The health center provides integral attention to underprivileged families. COVID-19 pandemic has exacerbated the inadequate living conditions and affected the possibilities of the educationalcontinuity in children (Tuñón, 2021). The school support program´s aim was to guide children´s learnings in a personalized way. The analysis of the surveys completed by the university students who led the program and the workshops with children and their families reveals that the participation in the programimplies benefits in different areas. University students recognized the development of abilities. Childrenidentified learning about specific content related to the primary level curriculum. Families identified theprogram has provided them support in their parenting role. In conclusion, the school support programencourages meaningful learning in the participants involved. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-09-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3295 10.33539/avpsicol.2024.v32n2.3295 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3295 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2024.v32n2.3295 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3295/3508 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3295/3510 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 María Agustina Angriman, María de la Paz Grebe Noguera https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 María Agustina Angriman, María de la Paz Grebe Noguera https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 32 No. 2 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3295 Avances en Psicología; Vol. 32 Núm. 2 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3295 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705726080581632 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).