Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
Descripción del Articulo
This descriptive research, worked under the four phases of the design of an action research, uses the qualitative technique of direct observation and as an instrument the checklist. It contributes to improve classroom learning practice in the creation of the concept, in the face of confusi...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2184 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad. Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity. |
id |
REVUNIFE_b5e9b13f82308d97d7f467b9d23e9c1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2184 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles studentsOrganizador visual facilita la conceptualización en aprendizaje cooperativo de estudiantes de primer ciclo de institutoFlores Galarreta, Patricia NoeliaEstilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad.Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity. This descriptive research, worked under the four phases of the design of an action research, uses the qualitative technique of direct observation and as an instrument the checklist. It contributes to improve classroom learning practice in the creation of the concept, in the face of confusion of ideas due to lack of understanding of the objective and diversity. The population intervened are the first cycle students of a section of the Creativity course of an institute. Cooperative learning and the visual organizer tool were used together with the visual and auditory learning style. The unintervened population; another section of the same course worked cooperatively with a concept generation technique. It concludes; In the section that used the co-instructional tool, he facilitated the understanding of the objective and the creation of the concept, culminating his academic work satisfactorily, unlike the unintervened section. Esta investigación descriptiva, trabajada bajo las cuatro fases del diseño de una investigación - acción, utiliza la técnica cualitativa de la observación directa y como instrumento la lista de cotejo. Contribuye con mejorar la práctica de aprendizaje en aula en la creación del concepto, ante la confusión de ideas por falta de comprensión del objetivo y la diversidad. La población intervenida son los estudiantes de primer ciclo de una sección del curso de Creatividad de un instituto. Se utilizó el aprendizaje cooperativo y la herramienta del organizador visual aunado al estilo de aprendizaje visual y auditivo. La población no intervenida; otra sección del mismo curso, trabajó cooperativamente con una técnica de generación del concepto. Se concluye, en la sección que utilizó la herramienta coinstruccional, se facilitó la comprensión del objetivo y la creación del concepto, culminando su trabajo académico satisfactoriamente, a diferencia de la sección no intervenida.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2020-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/218410.33539/educacion.2020.v26n1.2184Educación; Vol. 26 No. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-58Educación; Vol. 26 Núm. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-582708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2251https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2567info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/21842025-05-07T18:30:01Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students Organizador visual facilita la conceptualización en aprendizaje cooperativo de estudiantes de primer ciclo de instituto |
title |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students |
spellingShingle |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students Flores Galarreta, Patricia Noelia Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad. Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity. |
title_short |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students |
title_full |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students |
title_fullStr |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students |
title_full_unstemmed |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students |
title_sort |
Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Flores Galarreta, Patricia Noelia |
author |
Flores Galarreta, Patricia Noelia |
author_facet |
Flores Galarreta, Patricia Noelia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad. Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity. |
topic |
Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad. Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity. |
description |
This descriptive research, worked under the four phases of the design of an action research, uses the qualitative technique of direct observation and as an instrument the checklist. It contributes to improve classroom learning practice in the creation of the concept, in the face of confusion of ideas due to lack of understanding of the objective and diversity. The population intervened are the first cycle students of a section of the Creativity course of an institute. Cooperative learning and the visual organizer tool were used together with the visual and auditory learning style. The unintervened population; another section of the same course worked cooperatively with a concept generation technique. It concludes; In the section that used the co-instructional tool, he facilitated the understanding of the objective and the creation of the concept, culminating his academic work satisfactorily, unlike the unintervened section. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184 10.33539/educacion.2020.v26n1.2184 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2020.v26n1.2184 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2251 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2567 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 26 No. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-58 Educación; Vol. 26 Núm. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-58 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705728452460544 |
score |
13.887936 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).