Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students

Descripción del Articulo

 This descriptive research, worked under the four phases of the design of an action research, uses the qualitative technique of direct observation and as an instrument the checklist. It contributes to improve classroom learning practice in the creation of the concept, in the face of confusi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Flores Galarreta, Patricia Noelia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2184
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad.
Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity.
id REVUNIFE_b5e9b13f82308d97d7f467b9d23e9c1d
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2184
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles studentsOrganizador visual facilita la conceptualización en aprendizaje cooperativo de estudiantes de primer ciclo de institutoFlores Galarreta, Patricia NoeliaEstilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad.Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity. This descriptive research, worked under the four phases of the design of an action research, uses the qualitative technique of direct observation and as an instrument the checklist. It contributes to improve classroom learning practice in the creation of the concept, in the face of confusion of ideas due to lack of understanding of the objective and diversity. The population intervened are the first cycle students of a section of the Creativity course of an institute. Cooperative learning and the visual organizer tool were used together with the visual and auditory learning style. The unintervened population; another section of the same course worked cooperatively with a concept generation technique. It concludes; In the section that used the co-instructional tool, he facilitated the understanding of the objective and the creation of the concept, culminating his academic work satisfactorily, unlike the unintervened section. Esta investigación descriptiva, trabajada bajo las cuatro fases del diseño de una investigación - acción, utiliza la técnica cualitativa de la observación directa y como instrumento la lista de cotejo. Contribuye con mejorar la práctica de aprendizaje en aula en la creación del concepto, ante la confusión de ideas por falta de comprensión del objetivo y la diversidad. La población intervenida son los estudiantes de primer ciclo de una sección del curso de Creatividad de un instituto. Se utilizó el aprendizaje cooperativo y la herramienta del organizador visual aunado al estilo de aprendizaje visual y auditivo. La población no intervenida; otra sección del mismo curso, trabajó cooperativamente con una técnica de generación del concepto. Se concluye, en la sección que utilizó la herramienta coinstruccional, se facilitó la comprensión del objetivo y la creación del concepto, culminando su trabajo académico satisfactoriamente, a diferencia de la sección no intervenida.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2020-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/218410.33539/educacion.2020.v26n1.2184Educación; Vol. 26 No. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-58Educación; Vol. 26 Núm. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-582708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2251https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2567info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/21842025-05-07T18:30:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
Organizador visual facilita la conceptualización en aprendizaje cooperativo de estudiantes de primer ciclo de instituto
title Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
spellingShingle Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
Flores Galarreta, Patricia Noelia
Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad.
Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity.
title_short Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
title_full Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
title_fullStr Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
title_full_unstemmed Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
title_sort Visual organizer facilitates the conceptualization in cooperative learning of first cycles students
dc.creator.none.fl_str_mv Flores Galarreta, Patricia Noelia
author Flores Galarreta, Patricia Noelia
author_facet Flores Galarreta, Patricia Noelia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad.
Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity.
topic Estilos y recursos de aprendizaje, observación directa, organizadores visuales, aprendizaje cooperativo, diversidad.
Learning styles and resources, direct observation, visual organizers, cooperative learning, diversity.
description  This descriptive research, worked under the four phases of the design of an action research, uses the qualitative technique of direct observation and as an instrument the checklist. It contributes to improve classroom learning practice in the creation of the concept, in the face of confusion of ideas due to lack of understanding of the objective and diversity. The population intervened are the first cycle students of a section of the Creativity course of an institute. Cooperative learning and the visual organizer tool were used together with the visual and auditory learning style. The unintervened population; another section of the same course worked cooperatively with a concept generation technique. It concludes; In the section that used the co-instructional tool, he facilitated the understanding of the objective and the creation of the concept, culminating his academic work satisfactorily, unlike the unintervened section.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184
10.33539/educacion.2020.v26n1.2184
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2020.v26n1.2184
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2251
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2184/2567
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 26 No. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-58
Educación; Vol. 26 Núm. 1 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 51-58
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705728452460544
score 13.887936
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).