Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education

Descripción del Articulo

The objective of this article is to determine the differences in irrational beliefs among secondary school students from a Center for Alternative Basic Education, according to gender and age group. This is a descriptive study with a comparative descriptive design. The population wa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ortiz Álvarez, Omar Gibrahim
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2409
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Creencias irracionales, estudiantes, secundaria, CEBA.
irrational beliefs, students, high school, CEBA.
id REVUNIFE_ae783279d7340c51302e518c4d86bda2
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2409
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic educationCreencias irracionales en estudiantes del nivel secundario de un centro de educación básica alternativaOrtiz Álvarez, Omar GibrahimCreencias irracionales, estudiantes, secundaria, CEBA.irrational beliefs, students, high school, CEBA.The objective of this article is to determine the differences in irrational beliefs among secondary school students from a Center for Alternative Basic Education, according to gender and age group. This is a descriptive study with a comparative descriptive design. The population was obtained through a census, and is made up of 161 students of both sexes from the first to the fourth grade of secondary school. The Albert Ellis Irrational Belief Inventory was administered. Frequencies and percentages were calculated, and the Kolmogorov-Smirnov normality test and the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis U tests were used to test the hypotheses. The analysis showed that the differences in irrational beliefs, considering gender, are not significant at the level of p < 0.05, except for one irrational belief: dependence (U = 1.687.000; Unilateral sig. = 0.036), with a higher average rank in the male group. Likewise, the results show that, according to the age group, there are no significant differences, at the level of p < 0.05, in irrational beliefs, except problem avoidance (X2 = 7.017; Sig. = 0.030), with a higher average rank in the group of students aged 20 to 29. El objetivo del presente artículo es determinar las diferencias en las creencias irracionales en estudiantes del nivel secundario de un Centro de Educación Básica Alternativa, según género y grupo etario. El estudio es de nivel descriptivo y diseño descriptivo comparativo. La muestra fue obtenida por técnica censal, quedando conformada por 161 estudiantes de ambos géneros del primer al cuarto grado del nivel secundario. Se administró el Inventario de Creencias irracionales de Albert Ellis. Se calcularon frecuencias y porcentajes, y se emplearon la prueba de normalidad de Kolmogorov-Smirnov y las pruebas U de Mann- Withney y Kruskal-Wallis para la constrastación de las hipótesis. El análisis mostró que las diferencias en creencias irracionales, teniendo en cuenta el género, no son significativas al nivel de p<0,05, a excepción de la creencia irracional: Dependencia (U = 1,687,000; Sig. unilateral = 0,036), con rango promedio mayor en el grupo de varones. Asimismo, los resultados evidencian que, de acuerdo al grupo etario, no se registran diferencias significativas, al nivel de p<0,05, en las creencias irracionales, excepto Evitación de problemas (X2 = 7,017; Sig. = 0,030), con rango promedio mayor en el grupo de estudiantes con edades de 20 a 29. Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2021-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/240910.33539/avpsicol.2021.v29n2.2409Avances en Psicología; Vol. 29 No. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 221-232Avances en Psicología; Vol. 29 Núm. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 221-2321812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409/2613https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409/2645https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409/2826Derechos de autor 2021 Omar Gibrahim Ortiz Álvarezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/24092022-07-13T09:20:09Z
dc.title.none.fl_str_mv Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
Creencias irracionales en estudiantes del nivel secundario de un centro de educación básica alternativa
title Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
spellingShingle Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
Ortiz Álvarez, Omar Gibrahim
Creencias irracionales, estudiantes, secundaria, CEBA.
irrational beliefs, students, high school, CEBA.
title_short Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
title_full Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
title_fullStr Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
title_full_unstemmed Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
title_sort Irrational beliefs in secondary school students from a center for alternative basic education
dc.creator.none.fl_str_mv Ortiz Álvarez, Omar Gibrahim
author Ortiz Álvarez, Omar Gibrahim
author_facet Ortiz Álvarez, Omar Gibrahim
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Creencias irracionales, estudiantes, secundaria, CEBA.
irrational beliefs, students, high school, CEBA.
topic Creencias irracionales, estudiantes, secundaria, CEBA.
irrational beliefs, students, high school, CEBA.
description The objective of this article is to determine the differences in irrational beliefs among secondary school students from a Center for Alternative Basic Education, according to gender and age group. This is a descriptive study with a comparative descriptive design. The population was obtained through a census, and is made up of 161 students of both sexes from the first to the fourth grade of secondary school. The Albert Ellis Irrational Belief Inventory was administered. Frequencies and percentages were calculated, and the Kolmogorov-Smirnov normality test and the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis U tests were used to test the hypotheses. The analysis showed that the differences in irrational beliefs, considering gender, are not significant at the level of p < 0.05, except for one irrational belief: dependence (U = 1.687.000; Unilateral sig. = 0.036), with a higher average rank in the male group. Likewise, the results show that, according to the age group, there are no significant differences, at the level of p < 0.05, in irrational beliefs, except problem avoidance (X2 = 7.017; Sig. = 0.030), with a higher average rank in the group of students aged 20 to 29. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409
10.33539/avpsicol.2021.v29n2.2409
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2021.v29n2.2409
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409/2613
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409/2645
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2409/2826
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Omar Gibrahim Ortiz Álvarez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Omar Gibrahim Ortiz Álvarez
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 29 No. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 221-232
Avances en Psicología; Vol. 29 Núm. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 221-232
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705724947070976
score 13.8694105
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).