Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru

Descripción del Articulo

Due to the lack of integration of Peru’s population for ethnic, social, demographic, and political reasons, the levels of violence and social exclusion have not been related to the need of training professionals in multicultural values. This need has only been addressed in the school context, yet th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Bermúdez Tapia, Manuel, Seminario-Hurtado, Nuccia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2523
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Bilingüismo
Interculturalidad
Lenguas
Educación superior y Derecho
Bilingualism
Interculturality
Languages
Higher Education and Law
id REVUNIFE_9c3e97a2384874afe152a12a50c70ccb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2523
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as PeruLa enseñanza de lenguas originarias en las Facultades de Derecho en un país multicultural y plurilingüe como el PerúBermúdez Tapia, ManuelSeminario-Hurtado, Nuccia BilingüismoInterculturalidadLenguasEducación superior y DerechoBilingualismInterculturalityLanguagesHigher Education and LawDue to the lack of integration of Peru’s population for ethnic, social, demographic, and political reasons, the levels of violence and social exclusion have not been related to the need of training professionals in multicultural values. This need has only been addressed in the school context, yet the creation of bilingual and intercultural universities has also contributed positively. However, this may only lead to partial processes of development and population integration. Therefore, a proposal is made for training professionals, especially lawyers, to ensure a much more productive social integration process. Thus, the particular socio-legal contexts could be better understood, leading to a better protection of the rights of indigenous populations, especially in the judicial field.Debido a la división poblacional peruana por elementos étnicos, sociales, demográficos y políticos, los niveles de violencia y exclusión social no han sido relacionados con la necesidad de generar procesos de formación de profesionales en valores multiculturales. Un proceso que se ha limitado al contexto pedagógico escolar pero que viene impulsándose con la creación de universidades bilingües e interculturales pero que sólo podrían generar procesos parciales de desarrollo e integración poblacional, motivo por el cual se propone la formación de profesionales y especialmente abogados, para que así el progreso de integración social sea mucho más productivo, porque de este modo los contextos particulares sociojurídicos podrían ser comprendidos de mejor manera y se generaría una mejor tutela de derechos a las poblaciones de origen indígena, especialmente en el ámbito judicial.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/252310.33539/educacion.2022.v28n1.2523Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2523Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e25232708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2846https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2927Derechos de autor 2022 Manuel Bermúdez Tapia, Nuccia Seminario-Hurtadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/25232025-05-07T13:28:11Z
dc.title.none.fl_str_mv Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
La enseñanza de lenguas originarias en las Facultades de Derecho en un país multicultural y plurilingüe como el Perú
title Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
spellingShingle Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
Bermúdez Tapia, Manuel
Bilingüismo
Interculturalidad
Lenguas
Educación superior y Derecho
Bilingualism
Interculturality
Languages
Higher Education and Law
title_short Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
title_full Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
title_fullStr Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
title_full_unstemmed Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
title_sort Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Bermúdez Tapia, Manuel
Seminario-Hurtado, Nuccia
author Bermúdez Tapia, Manuel
author_facet Bermúdez Tapia, Manuel
Seminario-Hurtado, Nuccia
author_role author
author2 Seminario-Hurtado, Nuccia
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Bilingüismo
Interculturalidad
Lenguas
Educación superior y Derecho
Bilingualism
Interculturality
Languages
Higher Education and Law
topic Bilingüismo
Interculturalidad
Lenguas
Educación superior y Derecho
Bilingualism
Interculturality
Languages
Higher Education and Law
description Due to the lack of integration of Peru’s population for ethnic, social, demographic, and political reasons, the levels of violence and social exclusion have not been related to the need of training professionals in multicultural values. This need has only been addressed in the school context, yet the creation of bilingual and intercultural universities has also contributed positively. However, this may only lead to partial processes of development and population integration. Therefore, a proposal is made for training professionals, especially lawyers, to ensure a much more productive social integration process. Thus, the particular socio-legal contexts could be better understood, leading to a better protection of the rights of indigenous populations, especially in the judicial field.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523
10.33539/educacion.2022.v28n1.2523
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2022.v28n1.2523
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2846
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2927
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Manuel Bermúdez Tapia, Nuccia Seminario-Hurtado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Manuel Bermúdez Tapia, Nuccia Seminario-Hurtado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2523
Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2523
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071917481984000
score 13.243185
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).