Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru
Descripción del Articulo
Due to the lack of integration of Peru’s population for ethnic, social, demographic, and political reasons, the levels of violence and social exclusion have not been related to the need of training professionals in multicultural values. This need has only been addressed in the school context, yet th...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2523 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Bilingüismo Interculturalidad Lenguas Educación superior y Derecho Bilingualism Interculturality Languages Higher Education and Law |
id |
REVUNIFE_9c3e97a2384874afe152a12a50c70ccb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2523 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as PeruLa enseñanza de lenguas originarias en las Facultades de Derecho en un país multicultural y plurilingüe como el PerúBermúdez Tapia, ManuelSeminario-Hurtado, Nuccia BilingüismoInterculturalidadLenguasEducación superior y DerechoBilingualismInterculturalityLanguagesHigher Education and LawDue to the lack of integration of Peru’s population for ethnic, social, demographic, and political reasons, the levels of violence and social exclusion have not been related to the need of training professionals in multicultural values. This need has only been addressed in the school context, yet the creation of bilingual and intercultural universities has also contributed positively. However, this may only lead to partial processes of development and population integration. Therefore, a proposal is made for training professionals, especially lawyers, to ensure a much more productive social integration process. Thus, the particular socio-legal contexts could be better understood, leading to a better protection of the rights of indigenous populations, especially in the judicial field.Debido a la división poblacional peruana por elementos étnicos, sociales, demográficos y políticos, los niveles de violencia y exclusión social no han sido relacionados con la necesidad de generar procesos de formación de profesionales en valores multiculturales. Un proceso que se ha limitado al contexto pedagógico escolar pero que viene impulsándose con la creación de universidades bilingües e interculturales pero que sólo podrían generar procesos parciales de desarrollo e integración poblacional, motivo por el cual se propone la formación de profesionales y especialmente abogados, para que así el progreso de integración social sea mucho más productivo, porque de este modo los contextos particulares sociojurídicos podrían ser comprendidos de mejor manera y se generaría una mejor tutela de derechos a las poblaciones de origen indígena, especialmente en el ámbito judicial.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/252310.33539/educacion.2022.v28n1.2523Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2523Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e25232708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2846https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2927Derechos de autor 2022 Manuel Bermúdez Tapia, Nuccia Seminario-Hurtadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/25232025-05-07T13:28:11Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru La enseñanza de lenguas originarias en las Facultades de Derecho en un país multicultural y plurilingüe como el Perú |
title |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru |
spellingShingle |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru Bermúdez Tapia, Manuel Bilingüismo Interculturalidad Lenguas Educación superior y Derecho Bilingualism Interculturality Languages Higher Education and Law |
title_short |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru |
title_full |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru |
title_fullStr |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru |
title_full_unstemmed |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru |
title_sort |
Teaching of native languages in Law Schools in a multicultural and multilingual country as Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bermúdez Tapia, Manuel Seminario-Hurtado, Nuccia |
author |
Bermúdez Tapia, Manuel |
author_facet |
Bermúdez Tapia, Manuel Seminario-Hurtado, Nuccia |
author_role |
author |
author2 |
Seminario-Hurtado, Nuccia |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Bilingüismo Interculturalidad Lenguas Educación superior y Derecho Bilingualism Interculturality Languages Higher Education and Law |
topic |
Bilingüismo Interculturalidad Lenguas Educación superior y Derecho Bilingualism Interculturality Languages Higher Education and Law |
description |
Due to the lack of integration of Peru’s population for ethnic, social, demographic, and political reasons, the levels of violence and social exclusion have not been related to the need of training professionals in multicultural values. This need has only been addressed in the school context, yet the creation of bilingual and intercultural universities has also contributed positively. However, this may only lead to partial processes of development and population integration. Therefore, a proposal is made for training professionals, especially lawyers, to ensure a much more productive social integration process. Thus, the particular socio-legal contexts could be better understood, leading to a better protection of the rights of indigenous populations, especially in the judicial field. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523 10.33539/educacion.2022.v28n1.2523 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2022.v28n1.2523 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2846 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2523/2927 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Manuel Bermúdez Tapia, Nuccia Seminario-Hurtado https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Manuel Bermúdez Tapia, Nuccia Seminario-Hurtado https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2523 Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2523 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071917481984000 |
score |
13.243185 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).