Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university
Descripción del Articulo
Objective: Analyze the psychometric properties of the Emotional Exhaustion Scale. Method: Design ex post facto retrospective and instrumental. Were evaluated 448 college students of Psychology of a private university of Lima, 128 males and 320 women, with ages between 15 and 48 years (M=21.09). Was...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/275 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/275 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Cansancio Emocional confiabilidad análisis factorial confirmatorio Índice Dm validez estudiantes universitarios emotional exhaustion reliability Confirmatory factor analysis Dm Index validity college students |
id |
REVUNIFE_9a293719af175453090593de123440e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/275 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private universityEscala de Cansancio Emocional: estructura factorial y validez delos ítems en estudiantes de una universidad privadaDominguez Lara, Sergio AlexisCansancio Emocionalconfiabilidadanálisis factorial confirmatorioÍndice Dmvalidezestudiantes universitariosemotional exhaustionreliabilityConfirmatory factor analysis Dm Indexvaliditycollege studentsObjective: Analyze the psychometric properties of the Emotional Exhaustion Scale. Method: Design ex post facto retrospective and instrumental. Were evaluated 448 college students of Psychology of a private university of Lima, 128 males and 320 women, with ages between 15 and 48 years (M=21.09). Was used the Emotional Exhaustion Scale, Stait-Trait Anxiety Inventory, Stait-Trait Depression Inventory, Psychometric properties of self-efficacy for academic situations scale and Test Anxiety Inventory. Results: Factor analysis confirmed the unidimensional structure (appropriate fit indexes) and was found Dm Index adequate, realizing construct validity. With regard to reliability, Cronbach’s alpha coefficient is suitable. Conclusion: The EES has adequate psychometric properties to be applied to college students, supporting its use as a test of evaluation of emotional exhaustion. Scope and limitations are discussed.Objetivo: Analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Cansancio Emocional (ECE). Método: Diseño ex post facto de tipo retrospectivo y tipo instrumental. Se evaluó a una muestra de 448 estudiantes de Psicología de una universidad privada, 128 varones y 320 mujeres, con edades comprendidas entre 15 y 48 años (M=21.09), utilizando la Escala de Cansancio Emocional, el Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo, el Inventario de Depresión Estado-Rasgo, la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas y el Inventario de Autoevaluación de la Ansiedad ante los Exámenes. Resultados: El análisis factorial confirma la estructura unidimensional (índices de ajuste adecuados) y se encontraron índices Dm elevados, dando cuenta de validez de constructo. Con relación a la confiabilidad, el coeficiente alfa de Cronbach es adecuado. Conclusión: La ECE cuenta con propiedades psicométricas adecuadas para ser aplicada en estudiantes universitarios, apoyando así su uso como instrumento de evaluación del cansancio emocional. Se discuten alcances y limitaciones. Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2014-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/27510.33539/avpsicol.2014.v22n1.275Avances en Psicología; Vol. 22 No. 1 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 89-97Avances en Psicología; Vol. 22 Núm. 1 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 89-971812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/275/194Derechos de autor 2014 Sergio Alexis Dominguez Larainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/2752023-05-03T20:08:38Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university Escala de Cansancio Emocional: estructura factorial y validez delos ítems en estudiantes de una universidad privada |
title |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university |
spellingShingle |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university Dominguez Lara, Sergio Alexis Cansancio Emocional confiabilidad análisis factorial confirmatorio Índice Dm validez estudiantes universitarios emotional exhaustion reliability Confirmatory factor analysis Dm Index validity college students |
title_short |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university |
title_full |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university |
title_fullStr |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university |
title_full_unstemmed |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university |
title_sort |
Emotional Exhaustion Scale: factorial structure and the validity of the items in students of a private university |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Dominguez Lara, Sergio Alexis |
author |
Dominguez Lara, Sergio Alexis |
author_facet |
Dominguez Lara, Sergio Alexis |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cansancio Emocional confiabilidad análisis factorial confirmatorio Índice Dm validez estudiantes universitarios emotional exhaustion reliability Confirmatory factor analysis Dm Index validity college students |
topic |
Cansancio Emocional confiabilidad análisis factorial confirmatorio Índice Dm validez estudiantes universitarios emotional exhaustion reliability Confirmatory factor analysis Dm Index validity college students |
description |
Objective: Analyze the psychometric properties of the Emotional Exhaustion Scale. Method: Design ex post facto retrospective and instrumental. Were evaluated 448 college students of Psychology of a private university of Lima, 128 males and 320 women, with ages between 15 and 48 years (M=21.09). Was used the Emotional Exhaustion Scale, Stait-Trait Anxiety Inventory, Stait-Trait Depression Inventory, Psychometric properties of self-efficacy for academic situations scale and Test Anxiety Inventory. Results: Factor analysis confirmed the unidimensional structure (appropriate fit indexes) and was found Dm Index adequate, realizing construct validity. With regard to reliability, Cronbach’s alpha coefficient is suitable. Conclusion: The EES has adequate psychometric properties to be applied to college students, supporting its use as a test of evaluation of emotional exhaustion. Scope and limitations are discussed. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/275 10.33539/avpsicol.2014.v22n1.275 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/275 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2014.v22n1.275 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/275/194 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Sergio Alexis Dominguez Lara info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Sergio Alexis Dominguez Lara |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 22 No. 1 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 89-97 Avances en Psicología; Vol. 22 Núm. 1 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 89-97 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340218656915456 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).