Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima

Descripción del Articulo

The research determines the relationship between educational management and quality of education of the state institutes of Higher Technological Education of metropolitan Lima. We worked with two samples: 346 students and 211 teachers. The instrument was the quest...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Kevans Espinoza, Martha Marlene
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2229
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2229
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Gestión educativa, educación superior tecnológica, calidad educativa.
Educational management, technological higher education, educational quality
id REVUNIFE_9a25bb56a40792bde534e5ebc0e8ea51
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2229
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan LimaGestión educativa y calidad de la educación superior tecnológica en instituciones estatales de Lima MetropolitanaKevans Espinoza, Martha MarleneGestión educativa, educación superior tecnológica, calidad educativa.Educational management, technological higher education, educational qualityThe research determines the relationship between educational management and quality of education of the state institutes of Higher Technological Education of metropolitan Lima. We worked with two samples: 346 students and 211 teachers. The instrument was the questionnaire adapted from the Matrix of Standards for the Accreditation of Study Programs (SINEACE). The study is descriptive level and used two research designs: correlational and comparative descriptive. To estimate parameters and analyze the hypotheses presented, the Rho Spearman correlation coefficient was applied and to perform the comparisons of the samples, the Mann-Whitney U test. The results show that there is a significant relationship between educational management and quality of education. Likewise, there are significant differences between the dimensions of educational management and the dimensions of the quality of education, obtaining lower average scores for teachers, compared to students.La investigación determina la relación entre gestión educativa y calidad de la educación de los institutos estatales de Educación Superior Tecnológica de Lima Metropolitana. Se trabajó con dos muestras: 346 estudiantes y 211 docentes. El instrumento fue el cuestionario adaptado a partir de la Matriz de Estándares para la Acreditación de Programas de Estudios (SINEACE). El estudio es de nivel descriptivo y utilizó dos diseños de investigación: correlacional y descriptivo comparativo. Para estimar parámetros y analizar las hipótesis planteadasse aplicó el coeficiente de correlación de Rho Spearman y para realizar las comparaciones de las muestras la prueba U de Mann-Whitney. Los resultados evidencian que existe una relación significativa entre gestión educativa y calidad de la educación. Asimismo, existen diferencias significativas entre las dimensiones de gestión educativa y las dimensiones de la calidad de la educación obteniendo puntajes promedios más bajos los docentes, en comparación con los estudiantes.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/222910.33539/educacion.2020.v26n2.2229Educación; Vol. 26 No. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 147-162Educación; Vol. 26 Núm. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 147-1622708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2229/2306https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2229/2575info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/22292025-05-07T18:29:27Z
dc.title.none.fl_str_mv Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
Gestión educativa y calidad de la educación superior tecnológica en instituciones estatales de Lima Metropolitana
title Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
spellingShingle Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
Kevans Espinoza, Martha Marlene
Gestión educativa, educación superior tecnológica, calidad educativa.
Educational management, technological higher education, educational quality
title_short Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
title_full Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
title_fullStr Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
title_full_unstemmed Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
title_sort Educational management and quality of technological higher education in state institutions of Metropolitan Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Kevans Espinoza, Martha Marlene
author Kevans Espinoza, Martha Marlene
author_facet Kevans Espinoza, Martha Marlene
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Gestión educativa, educación superior tecnológica, calidad educativa.
Educational management, technological higher education, educational quality
topic Gestión educativa, educación superior tecnológica, calidad educativa.
Educational management, technological higher education, educational quality
description The research determines the relationship between educational management and quality of education of the state institutes of Higher Technological Education of metropolitan Lima. We worked with two samples: 346 students and 211 teachers. The instrument was the questionnaire adapted from the Matrix of Standards for the Accreditation of Study Programs (SINEACE). The study is descriptive level and used two research designs: correlational and comparative descriptive. To estimate parameters and analyze the hypotheses presented, the Rho Spearman correlation coefficient was applied and to perform the comparisons of the samples, the Mann-Whitney U test. The results show that there is a significant relationship between educational management and quality of education. Likewise, there are significant differences between the dimensions of educational management and the dimensions of the quality of education, obtaining lower average scores for teachers, compared to students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2229
10.33539/educacion.2020.v26n2.2229
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2229
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2020.v26n2.2229
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2229/2306
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2229/2575
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 26 No. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 147-162
Educación; Vol. 26 Núm. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 147-162
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705728469237760
score 13.836569
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).