“Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension

Descripción del Articulo

The deficit of reading comprehension is a problem that is evident in students from primary level and even up to higher level. The ESCOLE project proposes various strategies to improve the levels of reading comprehension (literal, inferential, and reflective) based...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Culqui Poclin, Rosario Franshesca, Pinedo Goñas, Cruz Marina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2227
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2227
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Comprensión lectora, estrategias, niveles de comprensión, educación, aprendizaje, Proyecto ESCOLE
Reading comprehension, strategies, levels of comprehension, education, learning, ESCOLE project
id REVUNIFE_81caeb8aecef8b41b43fbab662fc5d5f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2227
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension“Escole” : Programa de intervención para la atención en el déficit de la comprensión lectoraCulqui Poclin, Rosario FranshescaPinedo Goñas, Cruz MarinaComprensión lectora, estrategias, niveles de comprensión, educación, aprendizaje, Proyecto ESCOLEReading comprehension, strategies, levels of comprehension, education, learning, ESCOLE projectThe deficit of reading comprehension is a problem that is evident in students from primary level and even up to higher level. The ESCOLE project proposes various strategies to improve the levels of reading comprehension (literal, inferential, and reflective) based on the recreation and dramatization of short Peruvian stories: Paco Yunque and El Niño de Along the Sky.This program develops an integrated intervention in coordination with all educational agents. Its purpose is to carry out activities that allow students to enhance reading skills that include all the levels required for comprehension. That is to say, it is intended to develop their capabilities in a comprehensive way so that they become competent in all academic areas.ESCOLE is aimed at students in the first year of secondary education; however, it can be applied to any human group, as it is versatile, entertaining and does not require sophisticated materials for its execution.El déficit de la comprensión lectora es un problema que se evidencia en los estudiantes desde nivel primario e incluso hasta nivel superior. El proyecto ESCOLE plantea diversas estrategias para mejorar los niveles de la comprensión lectora (literal, inferencial y reflexivo) a partir de la recreación y dramatización de cuentos peruanos cortos: Paco Yunque y El niño de Junto al Cielo. Este programa desarrolla una intervención en coordinación con todos los agentes educativos. Su finalidad es ejecutar actividades que permitan potenciar, en los estudiantes, habilidades lectoras que incluyan todos los niveles requeridos para la comprensión. Es decir, se pretende desarrollar sus capacidades de form a integral para que logren ser competentes en todos los ámbitos académicos. ESCOLE está dirigido a estudiantes del primer año de educación secundaria; sin embargo, se puede aplicar a cualquier grupo humano, pues es versátil, entretenido y no requiere de materiales sofisticados para su ejecución.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/222710.33539/educacion.2020.v26n2.2227Educación; Vol. 26 No. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 133-138Educación; Vol. 26 Núm. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 133-1382708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2227/2304https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2227/2573info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/22272025-05-07T13:29:27Z
dc.title.none.fl_str_mv “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
“Escole” : Programa de intervención para la atención en el déficit de la comprensión lectora
title “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
spellingShingle “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
Culqui Poclin, Rosario Franshesca
Comprensión lectora, estrategias, niveles de comprensión, educación, aprendizaje, Proyecto ESCOLE
Reading comprehension, strategies, levels of comprehension, education, learning, ESCOLE project
title_short “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
title_full “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
title_fullStr “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
title_full_unstemmed “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
title_sort “Escole” : Intervention program for the attention in the deficit of reading comprehension
dc.creator.none.fl_str_mv Culqui Poclin, Rosario Franshesca
Pinedo Goñas, Cruz Marina
author Culqui Poclin, Rosario Franshesca
author_facet Culqui Poclin, Rosario Franshesca
Pinedo Goñas, Cruz Marina
author_role author
author2 Pinedo Goñas, Cruz Marina
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Comprensión lectora, estrategias, niveles de comprensión, educación, aprendizaje, Proyecto ESCOLE
Reading comprehension, strategies, levels of comprehension, education, learning, ESCOLE project
topic Comprensión lectora, estrategias, niveles de comprensión, educación, aprendizaje, Proyecto ESCOLE
Reading comprehension, strategies, levels of comprehension, education, learning, ESCOLE project
description The deficit of reading comprehension is a problem that is evident in students from primary level and even up to higher level. The ESCOLE project proposes various strategies to improve the levels of reading comprehension (literal, inferential, and reflective) based on the recreation and dramatization of short Peruvian stories: Paco Yunque and El Niño de Along the Sky.This program develops an integrated intervention in coordination with all educational agents. Its purpose is to carry out activities that allow students to enhance reading skills that include all the levels required for comprehension. That is to say, it is intended to develop their capabilities in a comprehensive way so that they become competent in all academic areas.ESCOLE is aimed at students in the first year of secondary education; however, it can be applied to any human group, as it is versatile, entertaining and does not require sophisticated materials for its execution.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2227
10.33539/educacion.2020.v26n2.2227
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2227
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2020.v26n2.2227
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2227/2304
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2227/2573
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 26 No. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 133-138
Educación; Vol. 26 Núm. 2 (2020): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 133-138
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843169047087153152
score 13.11166
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).